BEDRE DAGER: Elisabeth Sikveland (34) har psoriasisplager. Slik lever hun med sykdommen. Foto: Privat
BEDRE DAGER: Elisabeth Sikveland (34) har psoriasisplager. Slik lever hun med sykdommen. Foto: PrivatVis mer

Elisabeth fikk psoriasis da hun var 16. Dette er ekspertenes råd mot sykdommen

- Jeg gruet meg alltid til sommeren. For da kunne jeg ikke skjule den stygge huden min under klærne, forteller Elisabeth. Hun var bare 16 år da hun fikk psoriasis.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg gruet meg alltid til sommeren. For da kunne jeg ikke skjule den stygge huden min under klærne, forteller Elisabeth. Hun var bare 16 år da hun fikk psoriasis.

- Det startet med at jeg falt og slo meg skikkelig på armer og knær. Sårene brukte lang tid på å gro og samtidig oppdaget jeg at huden ble rød, kløende og skjellete, sier Elisabeth Sikveland (34) fra Lindesnes.

Elisabeth gikk til legen, som fortalte at hun hadde fått psoriasis.

- Ingen i familien min har noe sånt, og jeg hadde vel knapt hørt om sykdommen, forteller Elisabeth, som opplevde det som ekstra vanskelig å få diagnosen midt i den sårbare ungdomstiden.

Etter hvert spredte sykdommen seg til hodebunnen og nedover begge leggene. Det var både vondt og skjemmende for en ung jente.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn