BILLIG BLE DYRT: Den rimelige ferieturen kan bli en kostbar affære for Gurli Blomberg, Elisabeth Blomberg og Liven Mamen (foran). Foto: Privat
BILLIG BLE DYRT: Den rimelige ferieturen kan bli en kostbar affære for Gurli Blomberg, Elisabeth Blomberg og Liven Mamen (foran). Foto: PrivatVis mer

Sommerferie:

Elisabeth kjøpte billige Thailand-billetter til familien på ei nettside. Så innstilte selskapet flygningen ...

Måtte kjøpe flybillettene to ganger for samme reise.

(Dagbladet): Familien Mamen Blomberg trodde de gjorde et flybillettkupp da de kjøpte flybilletter til sommerferien i Thailand allerede i januar.

For knappe 20 000 kroner fikk de flybilletter fra Oslo, via Paris til Bangkok og deretter ut til en thailandsk ferieøy. Men bestillingen gikk gjennom en såkalt billettsøkeside.

Og da flyselskapet Air France fikk trøbbel og måtte kansellere flyet fra Oslo til Paris, startet også problemene for Elisabeth Blomberg, mora Gurli og datteren Live.

Hvem har ansvaret?

- Vi fikk en melding fra Air France at den første flighten fra Oslo til Paris var kansellert, og at de ikke vil hjelpe oss med å finne et erstattende fly da vi har brukt Flightfinder til å kjøpe billettene.

- Dermed var det en sak mellom oss og dette selskapet. Men Flightfinder prøvde på sin side å vri seg unna ved å si at vi ikke hadde betalt billetten i tide, og at de derfor ikke kunne hjelpe oss. Men da vi kunne vise kvitteringen, skyldte de på andre årsaker.

- De ville ikke svare på konkrete spørsmål, og alt måtte gå gjennom en chat på firmaets hjemmeside, sier en oppgitt Elisabeth Blomberg.

- Air France prøvde etterhvert å ordne opp ved å tilby en reise fra Oslo til Paris dagen etter, men da ville vi jo ikke rukket Paris-Bangkok og reisen videre med Air Asia, sier en lettere oppgitt Elisabeth Blomberg.

Billig kan bli dyrt

Kjøp av hotellopphold og flybilletter gjennom flysøkemotorer og hotellsøkemotorer blir stadig mer populært. Men det som ved første øyekast ser ut som et billig alternativ, kan bli brysomt dersom noe går galt underveis.

Dersom du ikke kommer deg av gårde, er pengene for hotell og leiebil tapt dersom du har kjøpt dette via andre nettsider. Da gjelder nemlig ikke pakkereiselovens rettigheter.

DOBBEL PRIS: Elisabeth Blomberg (i midten) måtte ut med dobbel pris for flybillettene til seg, datteren Live (t.h.) og mora Gurli (t.v.) for å komme seg av gårde på ferie sist lørdag. Foto: Privat
DOBBEL PRIS: Elisabeth Blomberg (i midten) måtte ut med dobbel pris for flybillettene til seg, datteren Live (t.h.) og mora Gurli (t.v.) for å komme seg av gårde på ferie sist lørdag. Foto: Privat Vis mer

- Dersom Air France har kansellert et fly, er det deres ansvar å sørge for omruting, eventuelt refusjon av billetten eller reise et annet tidspunkt etter kundens ønske, uavhengig om man har kjøpt billetten via en formidler eller ikke, sier leder for Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Hvis kanselleringen fører til at de mister det neste flyet, er det Air France som er ansvarlig for å erstatte påregnelig tap som følge av kanselleringen, da problemet skyldes teknisk svikt.

I dette tilfellet vil tapet være kostnaden for de nye billettene. Men dette erstatningskravet krever igjen at det er beregnet nok tid mellom avgangene. I motsatt fall er dette ikke Air France sitt ansvar, og kunden kan ikke forvente erstatning.

Garanti på reisen

- Når man bestiller hele reisen gjennom et flyselskap, garanterer de for at du kommer fram, og det blir dermed deres ansvar uavhengig av hvorvidt det er beregnet dårlig tid imellom flygningene. Her har forbrukeren imidlertid benyttet seg av en formidler, og Air France er da ikke ansvarlig hvis for lite tid var beregnet, sier Ragnar Wiik.

- Dersom det var beregnet for lite tid mellom avgangene, må de forsøke å gå på formidleren for å få erstatning.

Flyselskapene anbefaler vanligvis at du bør legge inn minst 1 times transfertid mellom flybytter innen samme selskap, og 2 timer dersom det er bytte mellom ulike selskap. Med bare håndbagasje trenger du mindre tid.

Mister rettigheter

GIR RÅD: Ragnar Wiik leder av Forbruker Europa. Foto: Forbrukerrådet
GIR RÅD: Ragnar Wiik leder av Forbruker Europa. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Man får noe svekkede rettigheter når man kjøper igjennom formidler. Og det denne familien har opplevd, er nok det mest åpenbare eksempelet på problemene man kan oppleve.
Vi ser også at folk sliter med å få tilstrekkelig informasjon og gjerne havner bakerst i køen hos flyselskapet hvis noe skjer, sier Wiik, og fortsetter:

- I tillegg opplever en del forbrukere problemer med å få penger refundert fra formidlere. Grunnen til dette er at formidlerne vil få pengene fra flyselskapet før de refunderer til kunden, og dette kan føre til svært lang ventetid. Vi ser også at til tross for at flyselskapet melder fra til formidlere god tid i forveien om eventuelle endringer på flighten, at passasjeren ikke får denne informasjonen videreformidlet fra formidleren, sier Ragnar Wiik.

Hvor mye får du erstattet?

- I tilfellet her kan det for øvrig tenkes at de også har krav på det vi kaller standardkompensasjon. Men dette er bare relevant dersom annen erstatning er lavere enn standardkompensasjonen. I dette tilfelle vil standardkompensasjonen være 250 euro per person, da de ikke har sammenhengende billett helt til Bangkok. Deres tap vil sannsynligvis være høyere enn dette.

- Vi måtte kjøpe nye billetter til 19 000 kroner for å komme oss av gårde på den planlagte ferien, og så får vi starte det møysommelige arbeidet med å kreve penger tilbake når vi kommer hjem, sier Elisabeth Blomberg.

- Hvem kan hjelpe passasjerer som får problemer med flyselskap eller billettformidlere?

- Vi kan hjelpe med klager både mot Air France og Flightfinder hvis det skulle være behov for det, sier Ragnar Wiik.


Alle som opplever problemer med flyreisen i EU/EØS, kan kontakte Forbruker Europa for hjelp med klager og generell veiledning.

- Vi anbefaler også folk å bruke Forbrukerrådets flyrettighetssjekk for å finne ut hvilke rettigheter man har.

PS: Flightfinder og Air France har vært kontaktet flere ganger for kommentar. De har foreløpig avstått fra dette.


Vi følger saken.