MYE SOLGT: Mitsubishi Outlander har vært blant de mest populære 4WD-modellene i Norge siden starten. Foto:
MYE SOLGT: Mitsubishi Outlander har vært blant de mest populære 4WD-modellene i Norge siden starten. Foto:Vis mer

- En av de beste i sin klasse

Du skal lete lenge etter en mer solid brukt SUV.

• Les alt om Årets Bil-kåringen 2013.

Stemmeboks finner du nederst i saken.

Da Mitsubishi Outlander kom på markedet i januar 2007, var det en helt annen bil enn forgjengeren. Først og fremst var det blitt en større bil, sågar rommeligere enn mange av konkurrentene.

Som en av de få SUV-modellene til oppnåelig pris kom bilen som sjuseter. De to bakerste setene passer til barn, eller på kortere strekninger. Om du ikke bruker dem, eller har bilen som ren femseter, belønnes du med et lengre og større bagasjerom enn typiske kompakt-SUV-er.

STØRRE: Da Outlander kom i 2007, var den ikke til å kjenne igjen sammenlignet med forgjengeren. Den var blitt en mye større og mer praktisk bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto
STØRRE: Da Outlander kom i 2007, var den ikke til å kjenne igjen sammenlignet med forgjengeren. Den var blitt en mye større og mer praktisk bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

I våre tester av de første årsmodellene var vi godt fornøyd med komforten i Mitsubishi Outlander. Bra fjæringsvei, gode seter og mange godt utstyrte varianter sørger for det.

Et minus som fulgte Outlander i hele levetida, var manglende lengdejustering på rattet.

Da bilen kom i starten av 2007, var det med en lett modifisert versjon av VWs 2,0 TDI motor med pumpedyse-innsprøytning. Det var kraftige og drivstoffgjerrige motorer, men med visse svakheter i støynivå og kraftutvikling. På en stor, tung bil som Outlander er ikke det like merkbart som eksempelvis i en VW Golf, slik at disse motorene fungerer bra.

Harmonisk diesel Etter hvert fikk Outlander flere motorvarianter, blant annet 2,4-liter bensin med 4WD og CVT-girkasse (trinnløst automatgir), 2,0-liter bensin med forhjulsdrift og som følge av samarbeidet med Peugeot og Citroën 2,2-liters diesel med 140 hk og 156 hk med dobbeltclutch girkasse.

Felles for alle er at de går pent, med lavt støynivå og godt tilpassede girkasser. Forbruket er selvfølgelig noe høyere på bensinutgavene, og selv om den sterkeste 2,2-liters dieselen er harmonisk, er den likevel ikke spesielt rask.

Facelift i 2010 I tillegg til kombinasjonen av diesel og automatgir, gjorde faceliften for årsmodell 2010 Outlander litt mer moderne i uttrykket. Bilen har vært blant de mest populære 4WD-modellene i Norge siden starten, med 2. plass på salgsstatistikken i 2008 og 1. plass i 2010 som høydepunktene.

STOR OG BRA: Lanseringen av ny Mitsubishi kan gjøre forgjengerne prismessig gunstigere. 2007-modellen av Mitsubishi Outlander scorer jevnt over svært godt i kvalitetsundersøkelsene. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
STOR OG BRA: Lanseringen av ny Mitsubishi kan gjøre forgjengerne prismessig gunstigere. 2007-modellen av Mitsubishi Outlander scorer jevnt over svært godt i kvalitetsundersøkelsene. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Det er ikke bare plassen som gjør at Outlander har vært en «mye bil for pengene»-modell. Også godt utstyrte varianter til en overkommelig pris har sørget for det. For en bruktbilkjøper er det verdt å være klar over utstyrshierarkiet, det går som følger fra bunn til topp:

Invite, Intense, Intense+, Instyle og Instyle+. Det er solgt bra av modeller med mye utstyr; xenon, delskinn eller skinnseter, navigasjon og Rockford Fosgate lydanlegg er ikke uvanlig på brukte Outlander.

Godt utvalg Med godt nybilsalg gjennom flere år er det et solid utvalg av Mitsubishi Outlander fra 2007-2012 på det norske markedet. Da vi sjekket markedsituasjonen i oktober 2012, var det rundt 260 personbilregistrerte biler på markedet (Outlander har også vært solgt som varebil).

Over 90 % av bilene har dieselmotor, og enda flere er utstyrt med firehjulsdrift. Dermed er markedet for bensinbiler ganske oversiktlig: Med bensin og forhjulsdrift snakker vi om årgang 2010-2011 med priser fra ca. 260 000 til 300 000 kroner. Men bensinmotor og firehjulsdrift er årsmodell 2008-2009 fra ca. 270 000 til 315 000 kroner.

For dieselmodeller er bildet naturlig nok mer sammensatt. I det store og hele er Outlander av denne utgaven en meget populær bruktbil, og holder seg godt i pris.

Trå litt forsiktig Utvalget er best av årsmodell 2007-2008. Prisene starter på rundt 240 000 kroner og ender rundt 340 000. Det er i hovedsak biler med kjørelengde under 100 000 kilometer på markedet.

For 2009-2010-modellene starter ballet på snaut 300 000 raske og flater ut ved ca. 400 000 kroner. De nyeste årsmodellene havner fort på 400 000-tallet.

Her skal du trå litt forsiktig, siden den nye Outlander som ble lansert nå i høst, til dels er betydelig rimeligere enn den utgående modellen. Det er dumt å betale mer for enn bruktbil enn en ny modell. Sannsynligvis kan du prute godt på nye, dyrere bruktbiler av den utgående modellen.

Scorer bra på kvalitetsundersøkelser Det har vært sparsomt med meldinger om feil og mangler på denne generasjonen Outlander. På ulike testbiler vi har kjørt, virker det som om dette er en bil med solid teknisk kvalitet.

Tre av våre utenlandske bruktbilkilder har data på Mitsubishi Outlander, og alle peker i positiv retning. Svensk Bilprovning fant i 2010-undersøkelsen større feil på 1,4 % av Outlander av årsmodell 2007 med diesel, mot 4,6 % for snittet av dieselbiler. I Storbritannia slipper Outlander unna uten spesielle feil.

Mest å si om Outlander har, ikke overraskende, tyske Dekra.

I deres 2012-undersøkelse, basert på totalt over 15 millioner kjøretøykontroller, kommer Outlander spesielt godt ut for biler med 50 000 -100 000 kilometer kjørelengde.

84,3 % av Outlander-modellene går gjennom den tekniske kontrollen uten anmerkninger, mot et snitt for SUV-er på 74,9 %. 4,7 % har større feil, mot 8,6 % for snittet. Dermed er Outlander en av de beste i sin klasse.

For biler med 0-50 000 kilometer er tallene 88,7 % uten feil og 4,1 % med større feil. Da ligger bilen mer på gjennomsnitt. Om ikke annet kan man anta at den tydeligvis ikke blir stort dårligere med økende kilometerstand.

Det er relativt ubetydelige gjengangerfeil som går igjen i Dekras tekniske kontroll: Feil på lys, for høye avgassverdier og bremseslitasje. Ikke noe å bli veldig skremt av.

Våre tester av Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander 2,2D aut. 2010 - Storfamiliens folke-SUV

Vi mente: En stor, rommelig SUV med firehjulstrekk, dieselmotor, automatgir, god lasteplass og sju seter er det ikke så mange av.

Mitsubishi Outlander 2,0 aut 2wd, 2010 - Billig og bra SUV

Vi mente: Nye Mitsubishi Outlander 2WD frister med god plass og hyggelig pris.

Mitsubishi Outlander 2,0 D 2007 - Outlander mot nye høyder

Vi mente: Den er større, den er sterkere, og den har flotte egenskaper på veien. Hils på nye Mitsubishi Outlander.

Mitsubishi Outlander 2,4 CVT 2008 - Med en hjelpende hånd

Vi mente: Hvis du vil slippe å gire selv i Outlander, er 2,4 CVT foreløpig eneste utvei.

Mitsubishi Outlander - Outlander oppdateres

Vi mente: Mitsubishis kanskje viktigste modell i Norge får nytt ansikt - og ikke minst diesel og automat.

Les også:
Quiz: Hva kan du om SUV-er?
Firehjulstrekk og enormt med plass
Derfor digger nordmenn denne bilen
5 solide og billige brukt-SUV-er

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.