ELEGANT: Storsatsing på elegant småbil. Foto: Renault
ELEGANT: Storsatsing på elegant småbil. Foto: RenaultVis mer

En av de mest underholdende bilene vi har testet

Og den sikreste.

Etter at Volvo sluttet som importør for Renault, har merket hatt en røff seilas i det norske bilmarkedet.

Nå har imidlertid Motorgruppen, som også står bak importen av Mitsubishi, overtatt og satser på det franske merket.

Den nye Renault Clio er et friskt innslag i klassen av store småbiler.

Ikke fullt så stor som en VW Golf, men med utvendige og innvendige mål gode nok til å fungere som en fullverdig bil.

Foran sitter du utmerket. Fire voksne rundt 180 cm foran og bak er ikke noe problem, men for lengre personer kniper det på benplassen.

Takhøyden er tilstrekkelig og bredden grei for to. Bagasjerommet er slik du forventer. 300 liter med setene i normalposisjon og inntil 1146 med alt felt ned.

Det gir greit rom for noen bager eller en stor koffert når du skal på tur.

Lettkjørt Clio ser artig ut med fine linjer og morsomme detaljer som skiller den ut fra en vanlig småbil. Men aller best liker vi måten bilen kjører på.

Bilen smetter elegant og presist rundt svingene, med en solid dose veigrep. Clio en av de mest underholdende og sikre småbilene vi har testet.

Svært nøysom Den gode følelsen spres også fra motorrommet. Vi har kjørt Clio med to av de mest aktuelle og moderne motorene. 1,5-liters diesel er velkjent og yter i denne utgaven 90 hk med et dreiemoment på 220 Nm ved 1750 o/m.

Bensinmotoren er et ferskt bekjentskap, en moderne 0,9-liters tresylindret turbomotor. Den yter 90 hk.

Dieselen klarte seg med 0,4 l/mil på vår testrunde, et av de beste resultatene vi har oppnådd. Bensinversjonen er heller ikke dårlig med 0,52 l/mil.

Den nye Renault Clio har gode egenskaper: Den er litt rommeligere og mer komfortabel enn en typisk småbil, men aller best liker vi kjøregleden bilen formidler.