ÅRETS JURY: Årets Bil-juryen har valgt ut 30 biler som danner grunnlaget for kåringen. Bak fra venstre: Seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS Gallup, markeds og kommunikasjonsdirektør Ulrica Risberg i NAF, avdelingsleder transport Kari Asheim i Zero, redaksjonsjef Hilde Schjerve i Dagbladet og indrustridesigner/gründer Bård Eker. Foran fra venstre: Juryleder og redaktør Espen Stensrud i Dagbladet BIL/Autofil og nestleder Fred Magne Skillebæk i Dagbladet/Autofil/DinSide.no. Nå kan du være med på å påvirke juryens valg gjennom vår leseravstemning. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL
ÅRETS JURY: Årets Bil-juryen har valgt ut 30 biler som danner grunnlaget for kåringen. Bak fra venstre: Seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS Gallup, markeds og kommunikasjonsdirektør Ulrica Risberg i NAF, avdelingsleder transport Kari Asheim i Zero, redaksjonsjef Hilde Schjerve i Dagbladet og indrustridesigner/gründer Bård Eker. Foran fra venstre: Juryleder og redaktør Espen Stensrud i Dagbladet BIL/Autofil og nestleder Fred Magne Skillebæk i Dagbladet/Autofil/DinSide.no. Nå kan du være med på å påvirke juryens valg gjennom vår leseravstemning. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFILVis mer

En av disse bilene blir Årets Bil 2015!

Blir det en SUV, en sportsbil, stasjonsvogn, en småbil eller en miljøbil?

Dinside Tradisjon tro skal Dagbladet også i år gjennomføre Årets Bil-Kåringen. Testen vil i år, som i fjor, gjennomføres i samarbeid med Autofil og Dinside.no.

Juryen, som ledes av Dagbladet/Autofils BIL-redaktør, Espen Stensrud, har nominert 30 av de mest spennende nylanseringen i 2014. Etter nøye gjennomgang, testkjøring og vurderinger, vil en av de 30 nominerte bilene krones med med tittelen Årets Bil 2015 senere i høst.

Juryens utvalg viser at det er stor bredde i det norske bilmarkedet. Et vidt spenn av både modeller, merker og segmenter. Blant årets kandidater finner du både sportsbiler, småbiler, familiebiler og SUV'er med tradisjonelle drivlinjer, men også miljøorienterte flere modeller, uten at det nødvendigvis går på kompromiss med verken kjøreegenskaper eller utseende. Blant kandidatene finnes det rene elbiler, plug in-hybrider, ja til og med en superhybrid!

Alle de nominerte bilene vil frem til kåringens ende presenteres nærmere i Dagbladets papirutgave de kommende tirsdagene. I tillegg vil det selvfølgelig være mulig å følge kåringen på nett, både på dagbladet.no, men også på nettsidene autofil.no og Dinside.no.

Vi ønsker også at du skal være med å påvirke juryens valg ved å delta i vår leseravstemning. Du finner mer opplysninger om avstemningen lenger bak i dette bilaget.


Alfa Romeo 4C

Dette er bilen som virkelig setter Alfa på sportsbilkartet igjen. Med midtmotor, bakhjulstrekk, rekordlav egenvekt og hele 240 hk til rådighet er dette det heftigste du kan kjøre til under en million kroner. 4C er også den første av flere bakhjulsdrevne Alfa Romeoer; både nye sportsbiler og sedaner står på agendaen. Pris: Fra 749 900 kroner
Les mer om Alfa Romeo 4C

Audi A3 e-Tron
Vil du ha mer krefter og mindre forbruk til en lavere pris? Takket være fordelaktig avgiftsberegning er det akkurat det du får i Audi A3 e-Tron. Med sin plug-in hybrid-løsning kan den kjøres som ren elbil i inntil 50 km, opp til 130 km/t. 204 hk og 0-100 på 7,6 sekunder skader heller ikke. Pris: Fra 339 500 kroner
Audi A3 e-tron, det beste fra to verdener


Audi TT
Tredje generasjon Audi TT har tatt det originale konseptet til et helt nytt nivå. En bred palett av motorer, firehjulstrekk som tilvalg, heldigitalt instrumentpanel, bedre vektbalanse enn noensinne og et tidløst og lekkert design gjør Audi TT til et av de beste sportsbilkjøpene på det norske markedet i dag. Pris: Fra 490 000 kroner
Les vår test av Audi TT

BMW 2-serie Active Tourer
«Vi skal aldri lage forhjulstrekkere», hevdet BMW i en årrekke. Når de først spiser ordene sine og presenterer forhjulstrekkeren 2-serie Active Tourer, vet vi at de har gjort en grundig jobb. Den skal jo tross alt ha BMW-logo! Og Active Tourer skuffer ikke. Dette er en premium-familiebil med kjøreegenskaper hentet fra Mini. Pris: Fra 341 000 kroner
Testet: BMW 2-serie Active Tourer
// " type="text/javascript"> // ]]> <a href="//<a href="http://polldaddy.com/poll/8354452/">polldaddy.com/poll/8354452/</a>">Årets bil</a>

BMW 4-serie Gran Coupé
Mange kjever falt mot jorden da 6-serie Gran Coupé ble lansert. Dette var en av de flotteste bilene med fire dører noensinne. Bare synd at prislappen er syvsifret. For de med et mer jordnært budsjett, er 4-serie Gran Coupé et svært attraktivt alternativ, med motorer fra 136 hk og oppover. Pris: Fra 417 900 kroner
Her er BMW 4-serie Gran Coupé 

BMW i8
Pose-og-sekk-superbilen BMW i8 har satt en ny standard for hva som er mulig å tyne ut av en konvensjonell drivlinje paret med en el-motor. Bare hør på dette: Snittforbruket er på 0,21 l/mil, 0-100 går på knappe 4,4 sekunder og toppfarten er 250 km/t — og alt uten rekkeviddeangst! Dette er fremtidens supersportsbil i dag. Pris: Fra 1 312 700 kroner
Vi har testet BMW i8

Alfa Romeo 4C. Foto: Autofil
Audi A3 e-tron. Foto: Netcarshow
Audi TT. Foto: Netcarshow
BMW 2-serie Active Tourer. Foto: Netcarshow
BMW 4-serie CC. Foto: Autofil
BMW i8. Foto: Netcarshow
BMW X4. Foto: Netcarshow
Citroen C4 Cactus. Foto: Netcarshow
Ford Focus. Foto: Netcarshow
Ford Mondeo. Foto: Netcarshow
Honda Civic Tourer. Foto: Autofil
Jeep Cherokee. Foto: Autofil
Jeep Renegade. Foto: Netcarshow
Kia Soul Electric. Foto: Autofil
Lexus NX300h. Foto: Autofil
Mercedes Benz C-klasse. Foto: Mercedes
Mercedes Benz GLA. Foto: Netcarshow
Mercedes Benz V-klasse. Foto: Netcarshow
Mini. Foto: Autofil
Nissan e-NV200. Foto: Netcarshow
Nissan Pulsar. Foto: Autofil
Nissan X-trail. Foto: Netcarshow
Peugeot 308. Foto: Netcarshow
Porsche Macan. Foto: Autofil
Renault Zoe. Foto: Renault
Volkswagen e-Golf. Foto: Autofil
Volkswagen Golf Sportsvan. Foto: Netcarshow
Volkswagen Passat. Foto: Netcarshow
Subaru WRX STI. Foto: Netcarshow
Toyota Aygo. Foto Netcarshow
ÅRETS JURY:Årets Bil-juryen har valgt ut 30 biler som danner grunnlaget for kåringen. Nå kan du være med på å påvirke juryens valg gjennom vår leseravstemning. Foto: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
ÅRETS BIL 2015:Dagbladet skal i samarbeid med Autofil og Dinside igjen kåre Årets Bil denne høsten. Foto: DAGBLADET

BMW X4
Det er ikke mange som foretrekker X6 fremfor X5. Den fremstår som upraktisk, vulgær og dyr i forhold til den mer praktiske og elegante X5. Derfor trodde vi det ville bli samme greia med X4, coupé-utgaven av X3. Dengang ei: Kompromissene på plassfronten blir elegant oppveid av kjøreegenskapene. Dette er sports-SUVen for småfamilien. Pris: Fra 583 000 kroner
Les mer om BMW X4


Citroën C4 Cactus
Det er dessverre langt mellom nyheter på linje med Cactus. Dette er en bil som rokker ved vante forestillinger og leverer nye, smarte løsninger i en vakker og oppsiktsvekkende innpakning. Med den nye tresylindrede PSA-motoren er den både kvikk, gjerrig og fordelaktig priset. Citroën er virkelig på vei tilbake til sitt innovative utgangspunkt. Pris: Fra 189 900 kroner
Citroën C4 Cactus får terningkast 6


Ford Focus
En av våre favoritter i klassen er tilbake i kraftig oppgradert utgave i disse dager. Den revolusjonerende EcoBoost-motoren (tre sylindre, 998 ccm, 125 hk!) er fortsatt hovedretten, men nå er også en 1,5-liters bensinturbo på 182 hk tilgjengelig, i tillegg til tre dieselmotorer. Nytt utstyr som en svært intelligent talestyringsenhet er godt krydder. Pris: Fra 235 000 kroner
Vi har testet nye Ford Focus

Ford Mondeo
Dette er en bil vi har vanskelig for å uttale oss om, siden ingen av oss har kjørt den. Men det knyttes store forventninger til Fords nye familiebil som faktisk ble vist første gang i 2012. Siden den gang har den blitt utsatt og utsatt, men nå er den endelig bekreftet. Pris: Kommer snart
Endelig er Ford Mondeo på vei

Honda Civic
Tourer Plassvinneren fra Japan har virkelig salgstriksene klare: 624 liters bagasjevolum er bedre enn både VW Passat og Volvo V70, i tillegg til at du får Hondas velkjente kjøreegenskaper og komfort på kjøpet. Designet er sprekt, interiørløsningene er smarte og både bensin- og dieselversjoner er tilgjengelig. En etterlengtet innertier for småbarnsfamilien. Pris: Fra 253 000 kroner
Er Honda Civic Tourer familiens beste venn?

Jeep Cherokee
Det fullstendig uhellige ekteskapet mellom Fiat og Chrysler har båret uventede frukter. En av disse er en ny Jeep Cherokee med gode kjøreegenskaper og lavt forbruk. Vi tror knapt selv disse ordene vi nå skriver, men det stemmer altså. Masse standardutstyr, «skikkelig» firehjulstrekk og 2500 kg hengervekt hjelper også på totalinntrykket. Pris: Fra 499 000 kroner
En Jeep full av sikkerhetsutstyr


Jeep Renegade
Et annet produkt av Fiat-alliansen, er lille Renegade. Med DNA fra Fiat 500 L og firehjulstrekkeren Panda er dette en tøff liten fjellgeit som blir tilgjengelig med sprekere motorer enn sine italienske søsken. I likhet med sistnevnte vil også Renegade bli priset særdeles fordelaktig, takket være nye, gjerrige motorer fra Fiat-konsernet. Pris: Kommer snart
Dette er lille Jeep Renegade

Kia Soul Electric
Denne koreanske elbilen utfordrer favorittene Nissan Leaf og VW e-Golf, og gjør det med stil. Den er utviklet i samarbeid med den norske avdelingen, med spesielt fokus på kaldværsprestasjonene. Den har også syv års garanti på både batteri og bil, samt lengre rekkevidde enn konkurrentene (inntil 212 kilometer i teorien). Pris: Fra 199 900 kroner
En vellyket elbil fra Kia

Lexus NX300h
Takket være et designspråk som ser like tøft ut som da den var på konseptnivå, prislapp som sender den i strupen på Volvo XC60, BMW X3 og Audi Q5, hybrid-drivlinje med lavt forbruk og gode ytelser (0-100 på 9,2 sekunder), samt masse standardutstyr, kan nye NX300h bli en skikkelig norgesfavoritt. Pris: Fra 523 500 kroner
Vi har testet Lexus NX, deres nye SUV

Mercedes-Benz GLA
Lille A-Klasse åpnet et helt nytt marked for Mercedes, som bare ble økt ytterligere da GLA sluttet seg til familien i sommer. I prinsippet en høyreist og forlenget utgave av A-Klasse, som også er tilgjengelig med firehjulsdrift. En suksessoppskrift i en harmonisk, tøff og sportslig innpakning som vi liker godt. Pris: Fra 375 000 kroner
En skikkelig GLA-melding fra Mercedes-Benz

Mercedes-Benz C-Klasse
Etter modellens siste oppdatering har den blitt så bra at vi nesten lurer på hvem som velger E-Klasse fremfor denne. Flott design, god innvendig plass, åtte forskjellige motorer, kjøreegenskaper på et nivå vi knapt har vært borti på noen bil i denne klassen, samt svært overkommelige priser: C-Klasse er en storfavoritt. Pris: Fra 368 000 kroner
Nye C-klasse fra Mercedes-Benz imponerer


Mercedes-Benz V-Klasse
Hvis du har behov for opptil åtte seter og god bagasjeplass, finnes det intet bedre alternativ enn nye V-Klasse. Mercedes selv kaller den «en S-Klasse i forkledning», noe som kanskje er litt overdrevet. Likevel er det ingen tvil om at modellen setter en ny standard for luksus og komfort i personfraktersegmentet. Pris: Fra 649 900 kroner
V-klasse er rett og slett en ny standard i klassen

Mini
BMWs variant av den ikoniske Minien har dukket opp i stadig flere utgaver de siste årene. Den tredje generasjonen kom i år og kan nå skreddersys til nærmest mikroskopisk detaljnivå, i tillegg til å by på helt nye tresylindrede motorer og de samme gode kjøreegenskapene og prestasjonene som før. Pris: Fra 192 700 kroner
Ikke veldig mini, denne Mini'en

Nissan e-NV200
Tidligere har det ikke eksistert fullelektriske familiefraktere. Nissan er pionerer også her, med sin e-NV200. Med samme drivlinje som nye Leaf har den inntil 170 km teoretisk rekkevidde og mer enn akseptable ytelser. Dette er markedets suverent romsligste elbil, noe som kombinert med en hyggelig prislapp passer godt på det norske markedet. Pris: Fra 242 500 kroner
Elektrisk drift og stor nytteverdi

Nissan Pulsar
Det er ikke mange årene siden Nissan nesten utelukkende satset på SUV. Nå er de tilbake for fullt i C-segmentet med sin nye Pulsar — gamle Almeras spirituelle arvtaker. Med bedre interiørplass enn samtlige konkurrenter og et svært høyt sikkerhetsnivå, er det ikke helt umulig at dette blir en ny storselger fra Nissan. Pris: Fra 226 900 kroner
Nissan Pulsar er en trussel for de andre i klassen

Nissan X-Trail
Etter mange år med Qashqai-suksess er Nissan nå ute med en ny etterlengtet X-Trail. Denne konkurrerer nå med Toyota RAV4 og Mazda CX-5 om de mange familie-SUV-kundene her til lands. Vi mener de virkelig har gjort hjemmeleksa si her; nye X-Trail er en svært habil modell som også er tilgjengelig som syvseter. Pris: Fra 304 000 kroner
Dette er den helt nye Nissan X-Trail


Peugeot 308 SW
De siste par årene har vi sett stadig flere stasjonsvogner i C-segmentet som har blitt så bra at de utkonkurrerer med sine egne storebrødre. Peugeot 308 SW er et av de nyeste tilskuddene til denne flokken, en velkjørende og plassrik franskmann med blant annet de nye effektive tresylindrede PSA-motorene under panseret. Pris: Fra 242 000 kroner
Enda bedre 308 fra Peugeot

Porsche Macan
Siden Porsche gjorde en så bra jobb med Cayenne, var det svært få av oss som trodde lillebror Macan kom til å bli noe dårligere. Og flertallet fikk rett: Dette er utvilsomt klassens sportsligste bil, akkurat som det skal være; nærmere Panamera enn Cayenne på veien — godt nytt for autofile! Pris: Fra 800 000 kroner
Macan er så bra som vi håpet


Renault Zoe
Da Renault bestemte seg for å ta opp kampen med Nissan på elbil-fronten, gjorde de det skikkelig. Zoe er, akkurat som Leaf, bygget fra bunnen og opp som en elbil, med de fordeler det gir. Bagasjeplassen er bedre enn på konvensjonelle biler i samme klasse og rekkevidden er bedre enn samtlige elbil-konkurrenter. Pris: Fra 192 000 kroner
Endelig har vi kjørt Renault Zoe


Subaru WRX STI
Mens noen produsenter stuper inn i fremtiden, er det godt å se at noen tar vare på gamle verdier. Subaru WRX STI er tilbake, sintere og raskere enn noen gang. Nå heter ikke modellen Impreza lenger, men oppskriften er som tidligere: En rå sedan med 2,5-liters turbo-bokser på 300 hk og firehjulsdrift. Pris: Fra 889 800 kroner
Helt ny Subaru WRX Sti på plass


Toyota Aygo
Sjelden har vi sett en Toyota med såpass sprekt utseende. Den nye bybilen Aygo kjennes lett igjen takket være sin markante X i grillen, tilgjengelig i utstyrsversjonen «x-cite». Her møtes fordelene ved små dimensjoner med overraskende komfortable og stødige kjøreegenskaper. Plassutnyttelsen er også imponerende, noe som gjør Aygo til en svært appellerende småbil. Pris: Fra 139 500 kroner
Lille Toyota Aygo har et stort indre

VW e-Golf
Takket være MQB-plattformens enorme fleksibilitet, er e-Golf mye mer enn bare en elektrisk konvertert fossilbil. Rekkevidden er oppgitt til 190 teoretiske kilometer, standardutstyret er omfattende, kjøreegenskapene er svært gode og prisene meget attraktive. Dette er rett og slett veldig mye bil for pengene, noe som allerede har gjort e-Golf til en favoritt. Pris: Fra 244 000 kroner
VW e-Golf vil ta Norge med storm

VW Golf Sportsvan
Vi mener forrige generasjon Golf Plus var en undervurdert bil. Golf Sportsvan fortsetter der Plus slapp og tar konseptet til et nytt og enda bedre nivå. Lengre akselavstand, økt takhøyde og langt bedre plassutnyttelse enn på vanlige Golf, gjør dette til en modell de fleste bør se to ganger på. Pris: Fra 252 000 kroner
En smartere Golf enn Golf selv

VW Passat
Det er alltid høye forventninger til nye Volkswagen-produkter. Åttende generasjon Passat ble først vist i juli og blir snart tilgjengelig på markedet. Høydepunktene inkluderer større plass, motorer med opp mot 240 dieselhester og 280 bensinhester i tillegg til 20 prosent reduksjon i utslipp og forbruk. Alt ligger til rette for en ny Passat-suksess. Pris: Fra 402 100 kroner
Her avdukes helt nye Passat