STORT UTVALG: Yoghurt er populært blant både store og små og det finnes mange ulike varianter å velge mellom. Ikke alle er like sunne eller næringsrike. Foto: Bramat.no
STORT UTVALG: Yoghurt er populært blant både store og små og det finnes mange ulike varianter å velge mellom. Ikke alle er like sunne eller næringsrike. Foto: Bramat.noVis mer

En av disse får terningkast én

Stor test av yoghurter for barn.

(Bramat.no): Butikkene er fulle av forskjellige typer yoghurt.

Mens noen er sprekkfulle av kalorier, fett og sukker, finnes det andre varianter som er nærmest fett- og sukkerfrie.

Sukker i yoghurt De fleste barn liker yoghurt, men noen foreldre gir ikke barna yoghurt fordi de synes det inneholder for mye sukker.

En typisk barneyoghurt inneholder litt mindre sukker enn et glass saft.

Mens saft ikke inneholder noe annen næring, er yoghurt en kilde til viktige næringsstoffer som protein og kalsium.

Så lenge barna ikke får for mye saft, brus, kjeks og godteri, er det altså fint plass til en yoghurt om dagen, i hvert fall hvis du velger riktig type.

Lite fett og sukker Med mindre barnet ditt er svært småspist og trenger ekstra kalorier, kan du gjerne velge en yoghurt som inneholder lite fett.

Det er også en fordel at den ikke inneholder for mye sukker, ettersom de fleste barn får i seg altfor mye sukker som det er.

Barn under tre år skal ikke ha kunstig sukker.

Derfor bør du ikke velge yoghurter som er søtet med kunstig søtstoff til de minste.

I følge anbefalingene bør barn under tre år heller ikke få for mye tilsetningsstoffer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du kjøpe yoghurt til de aller minste, kan det derfor være en fordel å velge en yoghurt som er helt fri for tilsetningsstoffer.

Testmetode I denne testen har vi tatt for oss tolv yoghurter som er naturlig å velge til barn, selv om ikke alle markedsføres til barn.

Ingen av yoghurtene inneholder kunstig sukker.

Én av yoghurtene er per definisjon ikke yoghurt, men kesam (Danonino), men vi har likevel tatt den med i testen ettersom den brukes på samme måte som yoghurt.

Hver yoghurt har fått poeng etter hvor mye kalorier, sukker, protein, fett, kalsium og tilsatt frukt og bær de inneholder.

Mye kalorier, sukker og fett trekker ned, mens mye protein, kalsium, frukt og bær trekker opp.

Vi har også gitt plusspoeng til de som inneholder ekstra vitamin D, er økologiske, uten tilsetningsstoffer, eller som inneholder gunstige melkesyrebakterier.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Tine Yoghurt Ja Vanilje Testens vinner. Lite kalorier, sukker og fett, og relatvit mye kalsium.
Yoplait uten kunstig søtning, jordbær En yoghurt som passer like godt til barn som til voksne. Lite kalorier, og lite sukker og fett gjør denne til et sunt valg.
Danonino Jordbær Dette er egentlig ikke en yoghurt men kesam. Derfor scorer denne best av alle på innhold av protein. Sammen med et relatvit lavt innhold av sukker og fett kombinert med mye kalsium, er dette en av testens beste valg.
Biola Pluss Yoghurt Jordbær Et bra valg. Denne yoghurten inneholder ikke for mye kalorier, og har heller ikke for mye sukker og fett. At den inneholder gunstige melkesyrebakterier er også positivt.
Tine Yoghurt Mild og lett Blåbær Et sunt valg til både voksne og barn. Lite kalorier, og relatvit lite sukker og fett. Denne yoghurten har dessuten mest kalsium av alle.
Activia Jordbær Denne yoghurten scorer bra både mht innhold av kalorier, sukker, fett og kalsium. Ideelt sett kunne den inneholdt litt mer protein. Yoplat Safari Elefantyoghurt Banan Et greit valg, ikke minst fordi den er fri for tilsetningsstoffer, noe som er bra for de aller minste. Greit sukkerinnhold, men kunne godt inneholdt litt mindre fett.
Tine Yoghurt jordbær En helt ok yoghurt, men iddelet sett kunne den godt inneholdt mindre fett og litt mer protein.
Litago Yoghurt banan Ikke blant de verste når det gjelder sukker, men denne yoghurten kunne ideelt sett inneholdt litt mer protein og litt mindre fett. Kalsiuminnholdet kunne dessuten vært høyere.
Tine Yoghurt økologisk Jordbær Midt på treet når det gjelder sunnhet. Ikke altfor mye kalorier, men mindre protein og mer fett enn ønskelig.
Tine Nyt Relativt mye fett, sukker og kalorier gjør denne til en av testens tapere. Sammen med Og morgen yoghurt, inneholder denne dessuten mindre kalsium enn de andre i testen.
Tine Yoghurt Go Morgen banan Testens desiderte taper. Mye sukker, fett og kalorier. Denne yoghurten passer best som dessert, eller som et måltid til småspiste barn som trenger ekstra næring.

Les mer på Bramat.no:
Fra pupp til pizza
Overvektige barn skammer seg
Slik får du i barna mer frukt og grønt