En fantastisk bil

Likevel kommer ikke denne Audien til å selge mye.

Les alt om Årets Bil her!

Dagens generasjon Audi A8 har rukket å bli tre og et halvt år gammel i høst, og rask hoderegning tilsier at tiden er inne for en oppgradering, en såkalt «midtlivs-facelift».

På luksusklasse-nivå er dette noe som tas enda mer på alvor enn på mer folkelige biltyper. Det dreier seg nemlig i høyeste grad om merkets image-bærer, om enn på en annen måte enn i de sportslige segmentene, med biler som A6 RS, R8 eller Audi TT.

Det er desto viktigere denne gangen, ettersom Mercedes i år lanserte en flunkende ny S-klasse og la listen høyere enn noensinne.

Grundig oppdatert Audi har derfor gått grundig til verks med denne oppgraderingen, som er relativt omfattende. Designen er oppdatert, ny lysteknologi innført og de fleste motorene gjennomgående forbedret. Lysteknologien er for øvrig såpass avansert at vi vil komme tilbake til den i en egen artikkel.

Bilen har selvsagt oppdatert liste over førerassistanse-systemer, som for eksempel ELG - nattsynassistenten som nå også registrerer større dyr, ikke bare mennesker.

Audi A8 konkurrerer mot Mercedes S-klasse, BMW 7-serie, Jaguar XJ og Lexus LS, til en viss grad også Porsche Panamera og Maserati Quattroporte.

Alle over millionen A8 ble først vist for publikum under bilmessen i Frankfurt i september. Nå i november kommer de første bilene på norsk jord. Ingen A8 for under millionen - innstegsversjonen koster 1.079.000 kroner. Da er quattro firehjulsdrift og en del tekniske nyvinninger standard. Selv om bilen er svær, er den ikke så tung som man kunne frykte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visuelt kjører Audi samme resepten som tidligere, og en A8 ser fortsatt ut som en A8. Likevel er det relativt merkbare endringer. Det trente øyet ser at det er mer skarpe kanter nå enn tidligere, noe som også er en trend. Den rundeste av alle A8 var faktisk førstegenerasjonen.

Men endringer er det altså. Lyktedesignen er ny, og i Norge blir den avanserte LED Matrix-teknologien standard. Denne skal vi komme tilbake til i en egen artikkel.

Nye linjer Videre har A8 fått nye støtfangere både foran og bak, og den såkalte "skulderlinjen" er blitt mer markant. Sideprofilen markeres nå tydeligere med "karakterlinjen" i nederkant som får en tydelig knekk bak bakre hjulbue.

Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.

Panseret er endret, med linjer som trekkes fra hver side av den typiske Audi-grillen bakover mot frontrutens ytterkanter.

Tidligere kunne bare flaggskipet W12 6.3 FSI (kommer kun som lang versjon), skilte med rektangulære enderør. Dette er nå standard på hele rekken med unntak av den mer dynamisk utførte S8. Ellers er baklyktene endret og den fremdeles diskrete A8 gir utvilsomt alt i alt et mer moderne visuelt totalinntrykk.

Skikkelig svær Biler i denne klassen måler gjerne fra cirka fem meter og oppover og A8 er ingen smågutt med sine 514 centimeter i lengden. Akselavstanden er naturlig nok uendret med 299 centimeter. Du kan se dimensjonene på bilen på dette bildet.

Bilen kommer også, på samme måte som hos konkurrentene, i en lang versjon, hvor både akselavstand og totallengde er øket med 13 centimeter. Dette gir seg først og fremst utslag i plassen i baksetet, men også tilgangen. Bakdørene er nemlig også blitt forlenget med 13 centimeter.

Som vanlig er det karosseri i aluminium når vi snakker om en Audi A8. Ifølge Audi veier karosseriet beskjedne 231 kilo, noe man må over på CRP, karbon og plast for å få lettere.

Vekten på en A8 med 3.0 TFSI under panseret er 1.830 kilo. Da er firehjulstrekksystemet inkludert. Bilen er ikke akkurat lett, men på langt nær så tung som tidligere tiders teknologi ville gjort den med de dimensjonene og spesifikasjonene den har.

Spesielle løsninger De nye frontlyktene, skiller seg fra alt annet vi har sett fra Audi. Her har vi noe Audi beskriver som LED Matrix-teknologi, hvor fjernlyset har 25 individuelle LED-lamper per lykt. Hver og en av disse kan dimmes eller skrus helt av avhengig av forholdene, og det foregår naturligvis automatisk.

Det er tydelig at det er lykter som er i skuddet for tiden, for her er det både intelligent kurvelys, og dynamiske blinklys. Disse skal ikke bare lenger blinke, men også bevege seg langs en sløyfe. Dermed skal de være enklere å få øye på en dagens av/på-løsning. Noe tilsvarende så vi på nye R8.

Det nye lyssystemet benytter informasjon fra navigasjonssystemet for å vite hvor det skal lyse opp lenger fremme i veibanen. Lyktene justeres blant annet etter hva slags vei man er på, hvorvidt det er landevei eller motorvei, og bilen bruker navigasjonssystemet til å "se" de kommende svingene, og dermed hvilke retningsendringer som må forutses.

A8 blir utstyrt med to alternative dieselmotorer og i alt fire bensinversjoner. Quattro, Audis firehjulsdrift med momentfordeling 60 prosent bak og 40 prosent foran, er standard på alle. Samtlige motorer er naturligvis laget med tanke på reduksjon av drivstoff, og Audi opplyser at reduksjonen strekker seg opp mot ti prosent på det beste. De to første bensinmotor-alternativene er en V6 3.0 TFSI på 310 hestekrefter (den eneste vi ikke fikk prøvd på testdagen), og en V8 4.0 TFSI på 435. Sistnevnte har også sylinderkutt.

Mengder av krefter Vi kjørte begge dieselalternativene. Det dreier seg om en V6 3.0 TDI på 258 hestekrefter og en V8 4.0 TDI på 385 hestekrefter. Sistnevnte har et svimlende dreiemoment på 850 newtonmeter, og vi fikk testet draget fra motoren på Autobahn - derav ordet svimlende. Dette er rett og slett en vanvittig dieselmaskin, og klart overmotorisert for norske forhold.

OVER MILLIONEN: Audi A8 gjør et dypt innhogg i lommeboka, og rimeligste modellen bikker så vidt over én million kroner. Foto: AUDI
OVER MILLIONEN: Audi A8 gjør et dypt innhogg i lommeboka, og rimeligste modellen bikker så vidt over én million kroner. Foto: AUDI Vis mer

Ikke nok med det. Audi tilbyr også, på bensinsiden, monsteret W12 i den lange versjonen. Den har et slagvolum på 6,3 liter som yter 500 hestekrefter, og dette er luksus-flaggskipet, med sofistikert gange og voldsomme krefter, men uten å flagge det sportslige utad.

Motorlyden er heller ikke verdens mest inspirerende for bilentusiaster, for her foregår det ganske dempet.

Laget for de med dårlig tid Hvis en større grad av sportslighet og inspirerende motorlyd skulle være et tema, så må man over på S8 med sine 520 hestekrefter. Den er laget for de som har det svært travelt, og gjør blant annet 0-100 kilometer i timen på 4,2 sekunder.

Også denne ga mersmak etter noen pass på frifart-deler av den tyske motorveien syd for Düsseldorf. Når det er sagt, kjørte vi også 4.0 TFSI med 435 hestekrefter og forskjellen i opplevde ytelser er ikke enorm - også denne gir et realt fraspark som imponerer.

Alle modeller leveres med 8-trinns Tiptronic som standard, og keramiske bremser er tilgjengelig for alle bilene med V8-motorer.

Ingen terning denne gang Konklusjonen? Audi A8 er en fantastisk bra bil. Men det er standarden i denne klassen, og kravene er store. Det vi kan si er at A8 er en gedigen krysser med høyt teknologisk innhold, utmerket komfort, fantastisk og høyverdig kvalitetsopplevelse og ...

Her skulle vi ha kommentert selve kjørefølelsen, balansen og egenskapene på vei - og inntrykkene våre er riktig så gode på alle disse områdene, men våre prøvekjøringsruter gjorde det ikke mulig å virkelig få satt kjøreegenskapene på prøve.

Veivalget var lite utfordrende og relativt korte, da man hadde prioritert å gi muligheten til å prøve så mange versjoner som mulig. Det er prisverdig, men vi kaster ikke terning denne gangen - det måtte blitt en sterk femmer og kanskje en sekser? Men vi vil komme tilbake til det etter test på norske veier.

For den som lurer: 3.0 TDI-versjonen har motor nok i massevis for de aller fleste og i Norge vil ingen ha behov for noe mer.

I salg nå Fornyede Audi A8 kan bestilles i Norge allerede nå, men lanseres offisielt på markedet først i månedsskiftet mellom november og desember. Importøren satser på at de skal selge 20 - 25 biler i året.

Prisene er basert på avgiftsnivå anno 2013 og kan dermed komme til å endres noe, men det er lite sannsynlig at det er nok til å få potensielle kunder til å revurdere sine kjøp.

LUKSURIØST: Også passasjerene har det greit i de best utstyrte Audi A8-modellene. Foto: KNUT MOBERG/DINSIDE.NO
LUKSURIØST: Også passasjerene har det greit i de best utstyrte Audi A8-modellene. Foto: KNUT MOBERG/DINSIDE.NO Vis mer

Les også:
Dette er hovedkonkurrenten til Audi A8
Har du nettopp lagt om til vinterdekk? Sjekk dette
Ny bil til 120.000 kroner? Jada - og vi har testet!

En fantastisk bil