NY TRILLING: Peugeot 108 kommer nå i helt ny framførelse. Den vil fortsatt beholde slektskapet til Citroën C1 og Toyota Aygo.  Foto: PEUGEOT
NY TRILLING: Peugeot 108 kommer nå i helt ny framførelse. Den vil fortsatt beholde slektskapet til Citroën C1 og Toyota Aygo. Foto: PEUGEOTVis mer

En heftig liten tass

Endelig har vi fått flere opplysninger om Peugeots nye småbil.

DinSide: Når det snakkes om trillingene i bilbransjen, så er det først og fremst de tre elektriske variantene Peugeot i-On, Citroën C-Zero og Mitsubishi i-Miev det menes.

Men et annet trillingkull finner vi i Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108. Alle disse skal fornyes i nær framtid, og Peugeot viser nå fram hva de har tenkt å by på.

Bilene er bygget over samme lest, og er et godt eksempel på små og miljøvennlige biler. Ja, om vi tar med hele livsløpet, så finnes det knapt mer miljøvennlige biler på markedet, elbiler inkludert.

Mer informasjon Peugeot viser nå fram flere versjoner av nye 108, som blir tilgjengelige med alternativt tre eller fem dører. I tillegg kommer det spennende versjoner med et tak som kan trekkes helt tilbake, for på den måten å få litt ekstra vind i håret.

NESTEN-KABRIOLET: Taket kan trekkes nesten helt tilbake. Foto: PEUGEOT
NESTEN-KABRIOLET: Taket kan trekkes nesten helt tilbake. Foto: PEUGEOT Vis mer

Nærmere kabriolet kommer man ikke, uten faktisk å fjerne taket. Peugeot vil likevel ikke gå så drastisk til verks som Citroën gjorde med Pluriel en gang i tida, der også takbøylene kunne demonteres.

Svikter i kollisjonstester

Peugeot 108 blir nå en helt ny bil som skal leve noen år. De har derfor valgt å putte på med utstyr som gjennom denne tida kommer til å bli en nødvendighet. Innvendig er den utstyrt med en 7-tommers skjerm, som viser alt fra navigasjon til multimediasystemet, der DAB blant annet er standard.

Fra skjermen kan du også styre mobiltelefonen, som pares gjennom Bluetooth, men bilen har også fått full rattkontroll som kan styre det meste.

Full personifisering Det ser ut til at Peugeot nå ser i samme retning som flere av sine konkurrenter, kanskje med Mini i spissen. Personalisering er plutselig blitt viktig, og bilene kan dekoreres med forskjellige mønster både på taket og speilhusene.

UTSTYR: Det blir fire forskjellige utstyrsnivåer å velge blant. Foto: PEUGEOT
UTSTYR: Det blir fire forskjellige utstyrsnivåer å velge blant. Foto: PEUGEOT Vis mer

Likevel er det de fire forskjellige utstyrsnivåene det blir viktigst å velge blant. Her kalles de Access, Active, Allure, og Feline. Innstegsmodellen Access blir antagelig ikke det store i Norge, ettersom den blant annet bare leveres i tredørsutgaven.

Den morsomme trillingen

Mye standard Av standardutstyret finner vi blant annet LED kjørelys, fjernstyring, USB-inngang for telefon og stereo, og rattkontroller for de viktigste funksjonene. Sikkerhetsutstyr er også høyere prioritert enn noen gang. Bilen er derfor utstyrt med seks kollisjonsputer, ESP og to ISO-fix fester for barnestoler som standard.

Flaggskipet, om man kan kalle en så liten bil for det, får blant annet skinninteriør, forkrommede dørhåndtak og speilhus, pluss tosone klimaanlegg blant standardutstyret.

To motoralternativer Under panseret blir det ikke et stort antall maskiner å velge mellom. Faktisk er det bare to. Det er 1-literen, som byr på 68 hk, og som bare har et CO2-utslipp på 88 g/km med start/stop-funksjonen aktiv, og det er 1,2-literen, som leverer 82 hk og spytter ut 99 gram CO2 bak per kilometer.

Prisene er nå offentliggjort i flere land, men vi har foreløpig ikke fått ut noen priser i Norge. Bilene er på plass i Norge en gang på seinsommeren.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.