FULL PAKKE: Audi A4 Allroad virker nær sagt skreddersydd for norske forhold. Den er en god stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljene som mange liker. Foto: Petter Handeland.
FULL PAKKE: Audi A4 Allroad virker nær sagt skreddersydd for norske forhold. Den er en god stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljene som mange liker. Foto: Petter Handeland.Vis mer

En helstøpt bil for norske forhold

Denne passer nordmenn som hånd i hanske.


A4 Allroad har nå fått tilsvarende midtlivsoppgradering som de andre A4-modellene.

Nye lys og en litt endret grill er det som er lettest å se, mens det innvendig handler om flere mindre detaljer samt forenklet menysystembetjening.

Mange A4-versjoner har også fått redusert oppgitt forbruk.

Du kan dessuten nå få ekstrautstyr som Google Earth-tilknytning og WLAN-sone.

Audi A4 Allroad har lengre fjærer og dempere enn en vanlig A4, og bakkeklaring en er økt med 3,7 centimeter. Det merker du mindre til enn man kanskje skulle tro. Kanskje forsvinner litt av millimeterpresisjonen i styringen, men den er langt bedre enn høyere SUV-er, som trolig vil være alternativet for noen av dem som vurderer å kjøpe A4 Allroad.

På norsk landevei av ymse kvalitet jobber understellet godt for å holde hjulene i kontakt med bakken. Den økte bakkeklaringen bidrar til at vi synes A4 Allroad er den A4-modellen som egner seg aller best for norske forhold.

Audi A4 Allroad er bygd etter en oppskrift som passer meget bra for norske forhold. Vi vet at mange ønsker seg firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

Fra vinterkjøring vet vi at A4 Allroads firehjulsdriftssystem er noe av det beste på markedet. I testbilen er dette i tillegg paret med et svært velfungerende automatgir. Til sammen gjør dette etter vår mening at A4 Allroad 2,0 TDI S tronic er den beste A4-versjonen for norske forhold.

Ulempen er at det fort vil koste deg nærmere 600 000 kroner. Vi synes dessuten at understellet er litt lite smidig på ujevn vei, og det har vi en del av i Norge.

DYRT EKSTRAUTSTYR: Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling. Foto: Petter Handeland
DYRT EKSTRAUTSTYR: Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling. Foto: Petter Handeland Vis mer