EN INDREFILET: Juryleder Espen Stensrud beskriver Tesla Model S som «en indrefilet, en bil som gjør en selv mør». Han kaller den et teknologisk mesterverk, og lar seg begeistre av den store infoskjermen med internett. Foto: Benjamin A. Ward
EN INDREFILET: Juryleder Espen Stensrud beskriver Tesla Model S som «en indrefilet, en bil som gjør en selv mør». Han kaller den et teknologisk mesterverk, og lar seg begeistre av den store infoskjermen med internett. Foto: Benjamin A. WardVis mer

En helt elektrisk folkehelt

Det kunne ikke bli en annen vinner. Tesla Model S har tatt Norge med storm. Bilen er en gave til folket - og en ren gavepakke fra norske myndigheter.

Les alt om Årets Bil 2014 her!

Folket har talt - og juryen har talt:

Årets Bil 2014 er en elbil. Hvis noen hadde spådd det for bare fem år siden, ville vedkommende blir sett på som en skrulling med fri fantasi og totalt blottet for enhver bil-interesse.

Men mye har skjedd siden den gang. Den siste utviklingen av el-biler - godt hjulpet av store politiske incentiver - har revolusjonert den norske bilparken, og de tre siste månedene er det faktisk en elbil som har toppet salgsstatistikkene.

Bil-Norge er snudd på hodet. Plutselig er det kult å kjøre lydløst.

ENSTEMMIG: Juryen i Årets Bil var enstemmige i valget av Tesla Model S. Fra venstre juryl3eder Espen Stensrud, Fred Magne Skillebæk, Hilde Schjerve, Anders G. Hovde, Ulrika Risberg, Kari Asheim og Bård Eker. Foto Thorbjørn Berg
ENSTEMMIG: Juryen i Årets Bil var enstemmige i valget av Tesla Model S. Fra venstre juryl3eder Espen Stensrud, Fred Magne Skillebæk, Hilde Schjerve, Anders G. Hovde, Ulrika Risberg, Kari Asheim og Bård Eker. Foto Thorbjørn Berg Vis mer

Da de første modellene av Tesla Model S begynte å rulle på veiene, fikk jeg se noe det er lenge siden jeg har sett. Jeg husker faktisk ikke sist, men jeg tror det må ha vært da Mercedes lanserte sin A-klasse for første gang. Den gang en liten stjernebil som plutselig var oppnåelig for folk flest.

Nå snakker jeg verken om sammenlignbare ytelser, design eller suksess. Men snarere om den brått store interessen fra den gemene hop.

For i det Teslaen akselererte inn foran meg fra kollektivfeltet, hang andre bilister seg på hjul og trykte mobilkameraene sine inntil ruta for å få tatt bilder av «The one and only». Bilen som går som et børseskudd, ser like lekker ut som en Jaguar, rommer en hel familie på langtur og som sparer bylufta for CO2, NOx og mørke skyer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og inne i sentrum fikk jeg se tilstander som var en superstjerne verdig: Da den samme rykende ferske Tesla-eieren stoppet opp foran meg for å lukeparkere - og plutselig skjønte hvor stor den nye vogna var - samlet folk seg på fortauet for å bivåne seansen. Ikke for å se om Tesla-eieren var av den uvørne sorten med dårlig øyemål. Men rett og slett for å ta den spennende bilen i nærmere øyesyn og slå av noen hyggelige ord med den lykkelige.

Tesla Model S har strømmet over Norge som en farsott. Ikke i noe annet land i hele verden finnes det større interesse for nettopp amerikanske Tesla.

Dette er en bil med ytelser som en BMW M5 eller Mercedeser som er blitt frisert hos de kraftige AMG-gutta. Der i gården - og alle andre steder foruten lille Norge - koster Tesla det samme som disse superbilene fra premium-produsentene.

Her hjemme koster den imidlertid en tredjedel. Da er det ikke noe rart at Tesla-forhandleren rennes ned av spente bilkjøpere som vil ha kul kraft på billigsalg.

Fordi Tesla er en ren elbil, kan du kjøpe en slik uten å betale så mye som én krone i avgifter. Ikke engang moms. Og da er prisen brått den samme som en velutstyrt Passat. Bare der er det 1-0.

I tillegg er fordelene i bruk så store at mange fristes til å bla opp. Det finnes kunder som faktisk har ventet i halvannet år for å få den nye bilen sin.

For hvem vil ikke spare en halvtimes reisevei fordi man har en egen fil forbi hele køa eller kan kjøre inn på ei ferje uten å fiske opp lommeboka? Hvem vil ikke ha gratis parkeringsplass, slippe unna med noen få hundrelapper i årsavgift eller få full tank helt gratis bare man får kontakt med pluggen? Og flere blir det nå som elbiler slipper moms på leasing. Det betyr at direktører nærmest kan halvere skattefordelen, samtidig som bedriften sparer penger i drivstoff og bom. 2-0.

En helt elektrisk
 folkehelt

Tesla (og elbiler for øvrig) er en ren gavepakke med en helt spesiell hjelp fra myndighetene. Slikt skaper ikke bare en bred interesse. Det skaper en hyllest. Og et salgsrush. Det er som å kjøpe en Weber gassgrill til prisen av en pose med kull. Subsidiert fordi den er mer miljøvennlig. Eller spise chateaubriand på Annen Etage til samme pris som egg og bacon i kjelleren på Egon. Bare fordi kjøttet er merket med et grønt nøkkelhull.

Tesla er definitivt ikke en smør og brød-bil. Den er en indrefilet. En bil som gjør en selv mør. Et teknologisk mesterverk som har implementert mye av det vi liker å omgi oss med hjemme. Den gigantiske infoskjermen med all info og konstant internettoppkobling er bare ett av mange «must have» ingen andre bilprodusenter kan vise til.

Men som med all ny teknologi; det fører med seg mye skepsis og ender i ett fundamentalt spørsmål: Virker det?

Mot slutten av forrige vinter satte vi det amerikanske vidunderet på prøve. Tålte den kuldegrader? Virket alt som det skulle her ute i det blåkalde nord? Kunne den greie strekningen Oslo-Geilo i et elektrisk jafs?

Svaret vi fikk var et ubetinget ja. Og nå har i tillegg Tesla investert i flere ladestasjoner som gjør at du kan «tanke» underveis. Etter ei pølse i brød og et tørk seinere kan du sette deg i bilen igjen, ha 80 prosent frisk kapasitet på batteriene og cruise videre i 40 nye mil.

Det rekker for de fleste.
Og det rekker uten tvil til seier.