En helt elektrisk folkehelt

Det kunne ikke bli en annen vinner. Tesla Model S har tatt Norge med storm. Bilen er en gave til folket - og en ren gavepakke fra norske myndigheter.

EN INDREFILET: Juryleder Espen Stensrud beskriver Tesla Model S som «en indrefilet, en bil som gjør en selv mør». Han kaller den et teknologisk mesterverk, og lar seg begeistre av den store infoskjermen med internett. Foto: Benjamin A. Ward
EN INDREFILET: Juryleder Espen Stensrud beskriver Tesla Model S som «en indrefilet, en bil som gjør en selv mør». Han kaller den et teknologisk mesterverk, og lar seg begeistre av den store infoskjermen med internett. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Les alt om Årets Bil 2014 her!

Folket har talt - og juryen har talt:

Årets Bil 2014 er en elbil. Hvis noen hadde spådd det for bare fem år siden, ville vedkommende blir sett på som en skrulling med fri fantasi og totalt blottet for enhver bil-interesse.

Men mye har skjedd siden den gang. Den siste utviklingen av el-biler - godt hjulpet av store politiske incentiver - har revolusjonert den norske bilparken, og de tre siste månedene er det faktisk en elbil som har toppet salgsstatistikkene.

Bil-Norge er snudd på hodet. Plutselig er det kult å kjøre lydløst.

Da de første modellene av Tesla Model S begynte å rulle på veiene, fikk jeg se noe det er lenge siden jeg har sett. Jeg husker faktisk ikke sist, men jeg tror det må ha vært da Mercedes lanserte sin A-klasse for første gang. Den gang en liten stjernebil som plutselig var oppnåelig for folk flest.

Nå snakker jeg verken om sammenlignbare ytelser, design eller suksess. Men snarere om den brått store interessen fra den gemene hop.

For i det Teslaen akselererte inn foran meg fra kollektivfeltet, hang andre bilister seg på hjul og trykte mobilkameraene sine inntil ruta for å få tatt bilder av «The one and only». Bilen som går som et børseskudd, ser like lekker ut som en Jaguar, rommer en hel familie på langtur og som sparer bylufta for CO2, NOx og mørke skyer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer