El HIERRO: Her bades det fra havsbassengene ved La Maceta mellom klippene. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
El HIERRO: Her bades det fra havsbassengene ved La Maceta mellom klippene. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZIVis mer

En million besøker naboøya, men bare 10 000 drar til El Hierro

Hit drar reisebransjen når de vil ha ferie fra turistene.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

REISETIPSET (Dagbladet): Ferja var forsinka. Nå står vi der utenfor pensjonatet på El Hierro og ringer på etter midnatt. Ingen åpner.

Foran oss i køen står en gjeng med trailersjåfører som heller ikke får slippe inn.

Heldigvis har jeg nummeret på mobilen. Pensjonatvertinnen må til slutt åpne opp. Min fotografkollega hørte tydelig at jeg sa dos cameras- to rom - da jeg bestilte.

Ikke det når vi kom så seint, nei, mente den lite blide damen. Valget var at en av oss sov i bilen eller å dele en sovesal.

PUNTA GRANDE: Verdens minste hotell med verdens hyggeligste bar. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
PUNTA GRANDE: Verdens minste hotell med verdens hyggeligste bar. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer

Det siste virket som den beste løsningen, helt til vi hørte de fem trailersjåførene komme trampene opp trappa. De måtte dele et annet rom. Enda det hang fullt av nøkler til ledige rom i resepsjonen.

Fem klimasoner En dårlig start på en reise fører fort til en negativ oppfatning av reisemålet.

Men ikke her. Vi kjører øya rundt på en dag gjennom fem klimasoner.

Fra de klippefylte og forblåste lavalandskapet langs kysten, oppover gjennom fuktig regnskog til den forblåste einerskogen og så på toppen til frodige marker og jorder, hvor Kanariøyenes beste - og dyreste vin, blir produsert.

60 euro per flaske på flyplassen for Taraconte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Få turister El Hierro er den minste og minst kjente Kanariøya.

Mens en million turister kommer til naboøya La Gomera med ferja fra Tenerife hvert år finner færre en 10 000 fram til El Hierro.

En million besøker naboøya, men bare 10 000 drar til El Hierro

Ikke vil de ha veldig mange flere heller. Det er hit den som jobber i turistbransjen på de andre Kanariøyene reiser, når de vil ha ferie fra turistene.

Her skal turismen utvikles forsiktig med grønn turisme. Her finnes et økomuseum som oppdretter utrydningstruede kjempeøgler. Det satses på vann og vindkraft.

Verdens minste hotell El Hierro kan aldri bli noen masseturist-øy. Her bades det fra havbassenger mellom klippene.

Det er bare et par strender med sort lavasand, ikke den kritthvite sanden importert fra Karibia som du kan finne på de store Kanariøyene.

El Hierro er øya for dem som vil ha naturopplevelser, gå fotturer, dykke eller fiske. Lære om lokal kultur eller bare rett og slett finne roen på en ferieøy.

Etter pensjonatopplevelsen velger vi det siste. Og sjekker inn på steinhotellet Punta Granda ute mellom klippene, i Guinnes rekordbok oppført som verdens minste.

Her får vi straks to av hotellets fire rom. Og verdens hyggeligste vertskap.

DYKKING: Dykking er populært. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
DYKKING: Dykking er populært. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer