En møteplass i verdensklasse

Norge skal begeistre med en høyteknologisk, virtuell reise langs norskekysten under årets Verdensutstilling i Sør-Korea.

«»(Dagbladet):«One vessel, one ride, two nation» står det på plakaten som skal lokke koreanere og andre besøkende til den norske paviljongen under årets Verdensutstillingen i Yeosu i Sør-Korea om en måned.

Gjennom en interaktiv ekspedisjon langs norskekysten i form av et imaginært skip og en 8 minutters lang film skal Norge prøve å fange oppmerksomheten blant 105 andre land.

Vil begeistre
- Vi vil prøve å skape en følelse av begeistring, sier Kristian Kirkvaag i Gyro AS, selskapet bak det norske konseptet «25 148 Destination Norway».

-Slik håper vi å bli husket. I stede for å bringe biter av Norge til Sør-Korea, inviterer vi på en måte Sør-Koreanerne til Norge, fortsetter han. 

25 148 står for kilometerne som utgjør Norges kystlinje, og det er langs den det imaginære skipet skal reise både i lufta, på land og i og under vann i hyperfart, med fokus på natur, kultur, teknologi og næringsliv. Vindmøller, offshoreinnstallasjoner, skip, fiskeoppdrett, basehopping og frøbanken på Svalbard er noen av stedene filmen er innom.

Maritimt tema
Temaet for Expo 2012 er havet, naturressurser og bærekraft.

- Et veldig sentralt tema for Norge, påpeker nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap), som ved siden av representanter fra Innovasjon Norge, private sponsorer og Gyro oppdaterte pressen torsdag.

Under verdensutstillingen Expo 2010 som ble arrangert i Shanghai fikk Norge mye oppmerksomhet for arkitekturen, og vant for eksempel annenplassen for beste paviljongen. Tre millioner mennesker var innom det norske bidraget. Årets utstilling er av langt mindre dimensjoner, og det er først og fremst lokale besøkende i form av næringsliv og den jevne sør-koreaner det norske bidraget blir myntet.

Gode relasjoner
Giske påpeker at Expo er en sentral møteplass for å pleie og bygge relasjoner.

- Norge som land, reiselivsmål, næringslivs- og forskningsnasjon får presentere seg, i tillegg til at hver enkelt bedrift en arena hvor de kan møte samarbeidspartnere og kunder. I tillegg til å presentere seg for nye handelspartnere i et stort og voksende marked, sier han.

Sør-Korea er Norges tredje største handelspartner i Asia, ved siden av Kina og Japan. Giske beskriver samarbeidet som veldig godt, spesielt innenfor den maritime industrien hvor landene er med på å utvikle hverandre.

Egen Norge-dag
Hvert deltakerland har sin egen dag under utstillingen. Norge har vært heldige. Allerede to dager etter at Expo 2012 starter 12.mai er det norsk dag. Da vil topper innen norsk og koreansk politikk og næringsliv samles for seminarer og møter. Trond Giske skal delta, det samme skal kronprins Haakon.

REDGJØR: Nærings- og handelsminister Trond Giske snakker om forventningene til Verdensutstillingen Expo 2012 i Yeosu i Sør-Korea. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
REDGJØR: Nærings- og handelsminister Trond Giske snakker om forventningene til Verdensutstillingen Expo 2012 i Yeosu i Sør-Korea. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet. Vis mer

Totalt har årets paviljong et budsjett på 24 millioner kroner.

Den ene halvparten er finansiert av Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Olje- og energidepartementet og Miljøverndepartementet. Den andre halvparten er finansiert av de fire private sponsorene Det Norske Veritas, Höegh Autoliners, Kongsberg Gruppen og Wilh. Wilhelmsen Holding.


FRI FLYT: Denne svevende karen blir en av nordmennene sør-koreanerne får se under verdensutstillingen. Foto: Gyro AS
FRI FLYT: Denne svevende karen blir en av nordmennene sør-koreanerne får se under verdensutstillingen. Foto: Gyro AS Vis mer