En Renault på topp-fem-listen!

Norge er renest i verden hvis man ser på de formelle tallene på CO2-utslipp.

REVANSJ: Det «umulige» har skjedd: En Renault er i topp-fem over mest registrerte biler i Norge i juni. Den symboliserer i seg selv effekten av den elbil-mania som herjer i Norge om dagen. Med 431 registrerte eksemplarer hadde Renault Zoe (bildet) kun VW Golf, Tesla Model S og Mitsubishi Outlander foran seg på registreringsstatistikken. Foto: KNUT MOBERG
REVANSJ: Det «umulige» har skjedd: En Renault er i topp-fem over mest registrerte biler i Norge i juni. Den symboliserer i seg selv effekten av den elbil-mania som herjer i Norge om dagen. Med 431 registrerte eksemplarer hadde Renault Zoe (bildet) kun VW Golf, Tesla Model S og Mitsubishi Outlander foran seg på registreringsstatistikken. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Ingen andre land kan skilte med et gjennomsnittlig utslipp på under 100 gram fra biler som blir registrert nye.

Realitet med modifikasjoner Men det kan altså Norge: Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juni ble nemlig lave 96 gram per kilometer. Det er 14 gram mindre enn i juni i fjor.

Når det er sagt: Tallene lyver noe i forhold til realiteten ute på veien.

For det er selvsagt den høye andelen biler som ikke har CO2-utslipp under kjøring, som gjør at tallet blir så lavt.

Som kjent har jo elbilene i Norge verdens høyeste markedsandel, mens også hybrider med lavt CO2-utslipp - i det minste på papiret - bidrar til å redusere gjennomsnittlig utslipp. Totalt utgjorde i juni ladbare biler mer enn en fjerdedel av markedet. Da snakker vi altså både om rene elbiler og om ladbare hybrider som Mitsubishi Outlander PHEV, Audi A3 e-tron, VW Golf GTE og Volvo V60 D6 AWD.

Og ser man nærmere på tallene, konstaterer man da også at i juni ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 119 gram per kilometer, mens det for dieseldrevne biler ble 131 gram. I juni i 2014 hadde de bensindrevne personbilene også 119 gram i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene - gjennomsnittlig større og tyngre - hadde 133.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.