En svensk storsjarmør

Etter tretten år må vi innrømme at det er på tide med en ny generasjon Volvo XC90. Nå har vi prøvekjørt.

STOR BIL: Selv om Volvo XC90 er rett under 5 meter i lengde ser den fortsatt ut som en stor og volumiøs bil. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
STOR BIL: Selv om Volvo XC90 er rett under 5 meter i lengde ser den fortsatt ut som en stor og volumiøs bil. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK) Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

 Det er nå 13 år siden første generasjon Volvo XC90 kom på markedet. Nå er det duket for andre generasjon, og få biler har vært så mye omtalt før sin fødsel som nettopp denne bilen.

Det skorter heller ikke på interessen, for til nå har så mange som 531 kunder bestilt bilen, uten engang å ha sett den.

Volvo i Norge har med andre ord omsatt XC90 for en halv milliard kroner før den i det hele tatt har dukket opp.

OFFENTLIG: Her blir nye XC90 vist første gang

Kommer i mai De første bilene ankommer landet i mai. Prisene starter på 781.000 kroner, og da med en D5 dieselmotor under panseret. Den rimeligere D4 kommer først på slutten av året, en bil som lopper deg for 731.000 kroner.

I Norge kommer XC90 til å selges kun som 7-seter, og alle vil ha firehjulsdrift. Med andre ord, det finnes ingen enkel og billig snarvei inn i en XC90.

Om Volvo skulle tatt inn 5-seteren, så ville dette utgjort kun 4.900 kroner i lavere pris. De pengene vil du tape mange ganger den dagen du skal selge bilen igjen.

Volvo XC90 kommer med R-Design

Fem motorer, en girkasse Når alle alternativer er på plass, vil du ha fem motoralternativer å velge mellom. Alle disse har samme type girkasse, en 8-trinns automat - uten girhendler bak rattet, men med mulighet for overstyring på selve spaken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer