STOR BIL: Selv om Volvo XC90 er rett under 5 meter i lengde ser den fortsatt ut som en stor og volumiøs bil. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
STOR BIL: Selv om Volvo XC90 er rett under 5 meter i lengde ser den fortsatt ut som en stor og volumiøs bil. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK)Vis mer

En svensk storsjarmør

Etter tretten år må vi innrømme at det er på tide med en ny generasjon Volvo XC90. Nå har vi prøvekjørt.

 Det er nå 13 år siden første generasjon Volvo XC90 kom på markedet. Nå er det duket for andre generasjon, og få biler har vært så mye omtalt før sin fødsel som nettopp denne bilen.

Det skorter heller ikke på interessen, for til nå har så mange som 531 kunder bestilt bilen, uten engang å ha sett den.

Volvo i Norge har med andre ord omsatt XC90 for en halv milliard kroner før den i det hele tatt har dukket opp.

OFFENTLIG: Her blir nye XC90 vist første gang

Kommer i mai De første bilene ankommer landet i mai. Prisene starter på 781.000 kroner, og da med en D5 dieselmotor under panseret. Den rimeligere D4 kommer først på slutten av året, en bil som lopper deg for 731.000 kroner.

I Norge kommer XC90 til å selges kun som 7-seter, og alle vil ha firehjulsdrift. Med andre ord, det finnes ingen enkel og billig snarvei inn i en XC90.

IKKE PRANGENDE: Det er kun fronten som har et kraftig særpreg. Resten av bilen er nesten litt anonym. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
IKKE PRANGENDE: Det er kun fronten som har et kraftig særpreg. Resten av bilen er nesten litt anonym. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK) Vis mer

Om Volvo skulle tatt inn 5-seteren, så ville dette utgjort kun 4.900 kroner i lavere pris. De pengene vil du tape mange ganger den dagen du skal selge bilen igjen.

Volvo XC90 kommer med R-Design

Fem motorer, en girkasse Når alle alternativer er på plass, vil du ha fem motoralternativer å velge mellom. Alle disse har samme type girkasse, en 8-trinns automat - uten girhendler bak rattet, men med mulighet for overstyring på selve spaken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alternativene er:

T5 254 hk Momentum AWD:kr 843.000 T6 320 hk Momentum AWD:kr 1.010.000 T8 400 hk Momentum AWD:kr 965.000 D4 Kinetic 190 hk AWD: kr 731.000 D5 Kinetic 225 hk AWD:kr. 781.000 (Alle priser levert Oslo)

Nå skal det legges til at få kommer til å velge disse bilene med utstyrsnivå Kinetic, så på disse kan du legge på cirka 30.000 kroner for å få Momentum. Da har du en helt fin og bra utstyrt bil, men når totalregnestykket gjøres opp, har nok de fleste kundene smurt på med enda litt utstyr på toppen av dette igjen.

7 seter Med sine 495 centimeter er XC90 en bil rett oppunder fem meter. Tross et langt og stort panser er det fortsatt svært god plass igjen i kupeen.

Formen på karosseriet gir et stort indre, bevisst selvfølgelig, og Volvo har benyttet det godt. Alle de tre seteradene har fått to fullverdige seter, og kun midterste sete i midterste rad er blitt smalere og åpenbart best egnet for de minste Volvo-entusiastene.

LIKHETER: Bak er det likheter til forgjengeren. Baklyktene som er dratt opp langs d-stolpene henger med helt fra Volvo 850 på tidlig 90-tallet. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
LIKHETER: Bak er det likheter til forgjengeren. Baklyktene som er dratt opp langs d-stolpene henger med helt fra Volvo 850 på tidlig 90-tallet. (FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK) Vis mer

Selv i bakerste rad kan en voksen person sitte godt, blant annet takket være en midterste rad som kan skyves frem eller tilbake på skinner.

Kravet har vært at personer under 170 skal sitte godt, uansett hvilken rad man sitter på. Alle de fem baksetene kan dessuten legges ned individuelt, så det er ingenting å si på fleksibiliteten.

Som det kommer frem av tabellen, er det 314 liters bagasjeplass bakenfor tredje seterad. Legg ned denne, og du har 692 liter til rådighet opp til vinduskanten. Legger du ned alle baksetene, så åpenbarer det seg et enormt lasterom på 1.868 liter fra gulv til tak.

XC90 kan bli Årets Miljøbil 2015

God på innsiden Det er da også på innsiden XC90 viser seg fra den virkelig gode siden. Materialvalgene er flotte, med god premiumfølelse. Uansett hva du tar i, er det forseggjort, og laget av god kvalitet.

Girspaken på T8-modellen er faktisk laget av svensk krystall, bare for å trekke frem en liten funfact.

Treverket ser ut - og kjennes - som virkelig tre. Skinnet er ikke bare skinn, men av ypperste klasse, og så videre. Her har Volvo virkelig gjort en god jobb, og vi gleder oss allerede til se hvor mye av dette de har tenkt å videreføre inn i nye og kommende modeller i de lavere prisklassene.

UPÅKLAGELIG: Ergonomien er nær optimal.  Foto: Fred Magne Skillebæk
UPÅKLAGELIG: Ergonomien er nær optimal. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Er dette neste bil ut?

Skjermbasert Når vi begynner å ta tingene i bruk, blir det slettes ikke noe dårligere. Ergonomien i XC90 er nesten eksemplarisk, og den nye høytstående skjermen gjør en komplisert bil mye enklere.

Skjermen er delt opp i fire hovedeler, hvor hvert felt håndterer én ting. Deretter kan du gå videre inn i systemet for hvert av de fire feltene dersom du trenger å gjøre dypere endringer. At skjermen i tillegg er svært lettlest, har veldig god oppløsning og lysstyrke, og i tillegg er veldig rask og responsiv ved berøring, gjør det hele bare enda bedre. Dette er genialt løst.

I tillegg er skjermen passe stor. Den skal ikke vinne noen konkurranse for størrelse, men er i høyeste grad med når det gjelder funksjoner.

Den er så liten som mulig, men så stor som nødvendig.

Norgesmodellen Etter å ha kjørt bilen med tre av de fem motorene, er vi ikke i tvil. De fleste kundene i Norge kommer til å velge D5, dieselversjonen på 225 hestekrefter. Her må vi legge inn et forbehold om at D4 også kan sparke fra seg, når den kommer mot slutten av året.

Vi har likevel tro på at mange kommer til å la seg friste av 400 hester og den ladbare hybridløsningen i T8, selv om man nå nærmer seg en million kroner faretruende raskt.

GENIAL: Skjermen er genial, både i bruk og plassering.  Foto: Fred Magne Skillebæk
GENIAL: Skjermen er genial, både i bruk og plassering. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

På grunn av hybridløsningen får T8 en avgiftsrabatt som dreper den rene bensinversjonen T6 med 320 hester fullstendig. T8 blir med andre ord den neste favoritten, etter D5.

Kjører som den ser ut Ute på veien oppdaget vi raskt at vår testbil var utstyrt med luftfjærer, på godt og vondt, men absolutt mest på godt.

Komforten er veldig bra, samtidig som den er fast nok til å kunne kjøres aktivt.

Luftfjærene gir deg mulighet til å sette opp understellet individuelt med et hav av alternativer, både for styring, motorrespons, gir og fjæring.

Støynivået er også veldig lavt, men så har Volvo også satt inn doble ruter med laminering i mellom. I tillegg er den store stereopakken så bra at du vil ha helt andre lyder å konsentrere deg om enn det lille som er av støy utenfra.

Både styring og understell kan som sagt settes opp manuelt, og det blir nærmest umulig å skylde på Volvo dersom du ikke finner en styrerespons, eller et chassisoppsett som ikke passer deg. Samlet under ett byr XC90 både på kjørekomfort og på kjøreglede, og du kan selv velge hva du foretrekker. Det ene, eller det andre, eller noe midt i mellom. Veldig bra.

LETTEST: Skjermen er konfigurerbar, så du ser det viktigste hele tiden.   Foto: Fred Magne Skillebæk
LETTEST: Skjermen er konfigurerbar, så du ser det viktigste hele tiden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Forrige generasjon: 11 år, og like trygg

Førstevalget D5-motoren er definitivt den som gjør en best figur. Naturligvis er både T6 og T8 ypperlige kombinasjoner, men T6 faller helt igjennom når prisen skal tas med i betraktningen.

D5 har 70 Nm mer enn T6 i det turtallsregisteret du faktisk bruker. Da er det få, om noen grunner til å betale 200.000 mer for å få litt mer krefter de få gangene du kryper over 5.000 omdreininger.

På enkelte andre modeller fra Volvo har vi trukket frem at automatkassene har vært for trege i automatmodus, men dette merket vi ingen ting til her. Kassen og motorene spilte veldig godt på lag, selv om jeg til tider savnet hendler bak rattet for enda bedre å ha kontroll.

Svensk 4x4 For å få drift på alle hjulene har Volvo valgt å bruke siste versjon av Haldex 5. Dette er et system som er programmerbart for den enkelte bilprodusent til å spille optimalt sammen med både motor og gir.

En forspenning ligger hele tiden på, sånn at XC90 aldri blir helt tohjulsdreven. Driften på bakhjulene ligger klar, og skyver umiddelbart i det kreftene fordeles bakover.

De gamle fordommene om at Haldex er ensbetydene med et system som slår seg av og på flere ganger i løpet av en og samme sving henger igjen fra gamle dager, da Haldex var et fullmekanisk system.

Et nytt Volvo Når du ser den nye XC90, ser du også de nye familietrekkene for alle de kommende Volvo-modellene. Fronten på XC90 er deres nye ansikt, og vil se mer eller mindre slik ut på alle kommende biler fremover. Thors hammer, som du ser i lyktene, er en slags signatur på det nye Volvo.

FULLVERDIG: Begge bakseteradene har to fullverdige sitteplasser.   Foto: Fred Magne Skillebæk
FULLVERDIG: Begge bakseteradene har to fullverdige sitteplasser. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

- Relanseringen av nye XC90 er også relanseringen av Volvo, forteller Øysten Herland, øverste hode i Volvo Norge.

Alt skal fornyes, og frem til og med 2018 vil det komme én ny Volvo på markedet i året.

Han forteller videre at om fire år, så er XC90 den eldste bilen de har i parken.

Dette vil forhåpentlig også avle noen frukter til de lavere prisede bilene, i klassene der flertallet av kundene befinner seg. 


Helt flatt: De fem baksetene legges ned til en helt flatt gulv.   Foto: Fred Magne Skillebæk
Helt flatt: De fem baksetene legges ned til en helt flatt gulv. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer