DRAR PÅ FIRE: Firehjulsdrift blir tilgjengelig på Alle F-Type. På toppmodellen R, er den standard. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
DRAR PÅ FIRE: Firehjulsdrift blir tilgjengelig på Alle F-Type. På toppmodellen R, er den standard. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NOVis mer

En virkelig Porsche-konkurrent

Jaguar går i strupen på 911 når de nå tilbyr F-Type med firehjulsdrift.

Dinside Nå blir også den tøffe sportsbilen F-Type en fullgod helårsbil. Til nå har stort sett Porsche 911 vært den eneste i divisjonen du kan risikere å møte vinterstid.

Jaguar spiser konkurrentene til frokost.

Jaguar F-type har vært i markedet en stund. I fjor lanserte de Coupé på LA Motorshow. Standen i år er kjedeligere. Nyheten finnes nemlig under skallet.

Den beste vintersportsbilen.

Nå får du F-Type med drift på fire på alle modeller. På F-Type R blir den standard.

En annen nyhet er 6-trinns manuell kasse. Mens vi Europeere er blitt ekstremt glade i de effektive 8-trinns dobbeltkløtsj-girkassene, sverger det store USA-markedet til manuell stikke i sportsbilene. Nå får de muligheten, i de to sekssylindrede versjonene. Det er selvsagt snakk om en 6-trinns girkasse.

Full firehjulssladd i engelsk pub.

MANUELL: Ønsker du manuell girkasse, kan du få det om du bestiller de sekssylindrede versjonene.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
MANUELL: Ønsker du manuell girkasse, kan du få det om du bestiller de sekssylindrede versjonene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Jaguar XKR-S GT: Jaguar lagde bare 50 av denne.

Slik funker det Jaguar kaller AWD-systemet Instinctive All Wheel Drive. Det jobber sammen med en styringsenhet de har valgt å kalle Intelligent Driveline Dynamics (IDD) . Denne skal fordele kreftene best mulig mellom hjulene. Du finner samme system i Jaguar XJ.

AMG er også morsomt på glatta.

Normalt går kreftene til bakhjulene, slik man liker det i sportsbiler, men den elektronisk styrte fordelingskassen kan sende opp til 50 prosent av kreftene til forhjulene dersom forholdene krever det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De samme motorene Under panseret er det intet nytt. Toppmodellen har fortsatt en kompressormatet V8 med 495 hk. Du kan også velge mellom F-Type med 340 hk samt F-Type S med 380 hk, begge med kompressor.

Vi har testet F-Type med 380 hester.