Endelig en 90-talls klassiker du ikke er lei av

Og denne har en glasur du kan spise med skje! Se video.

90-tallets store kakeslager, gulrotkaka, har i grunn holdt seg høyt oppe på min kakeskala hele tiden.

En skikkelig saftig gulrotkake med gode valnøtter inni, må jo bli en suksess!

En perfekt gulrotkake skal, etter min smak, være full av gulrøtter og godt smør, og ha så mye nøtter i seg at jeg kan knase meg gjennom et stykke.

Dessuten må den ha kremostglasur!

For, la oss være enige om en ting: Når det kommer til gulrotkake, er det glasuren som bokstavelig talt tar kaka!

Jeg simpelthen elsker denne glasuren!

Jeg er veldig glad i denne oppskriften hvor jeg starter med å piske smør og sukker lyst og luftig i stedet for å bruke olje.

Smøret gir både en ekstra luftighet og god smak til den ferdige kaka.

Her bruker jeg usaltet smør, men det spiller egentlig ikke noen stor rolle.

Bruker du vanlig saltet smør, kutter du ut saltet som står i ingredienslisten.

Saftig og knasende gulrotkake Passer i en liten langpanne, ca. 30 x 30 cm

Bunn 250 g usaltet, romtemperert smør
300 g mykt brunt sukker
2 ss honning
ca. 450 g gulrøtter, 5-6 stk
150 g mandler
400 g hvetemel
3 ts bakepulver
½ ts salt (utelates hvis du bruker saltet smør)
3 ts kanel
1 ts muskatnøtt
5 egg
skall og saft av ½ sitron
2 dl melk
150 g valnøtter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Glasur 1 vaniljestang eller 1 ts godt vaniljesukker
200 g kremost
150 g crème fraîche
300 g melis
saft av 1 lime
limeskall til pynt

Framgangsmåte Sett stekeovnen på 180 grader og kle en liten langpanne med bakepapir.

Visp smør og sukker luftig. Det tar fort 7-8 minutter. Stopp miksmasteren noen ganger og skrap ned det som legger seg oppover kanten.

Når det begynner å bli litt fluffy, har du i honningen i en tynn stråle. Har du fast honning, varmer du den litt først.

Skrell og riv gulrøttene. Jeg bruker å rive halvparten på den fineste siden og halvparten på den grove siden av rivjernet. Da får jeg både tekstur og saftighet.

Ha mandlene i en food processor og kjør knivene rundt til de blir helt smulete eller bruk en mandelkvern.

Bland det tørre i en bolle. Når smør og sukker er ferdig vispet, tilsetter du eggene ett og ett.

Vask sitronskallet godt og riv det på den fine siden av rivjernet. Ha i skallet og saften. Så tilsetter du det tørre og melken vekselvis.

Grovhakk nøttene og ha dem oppi bollen. Rør det sammen til alt blir godt blandet.

Slå røra oppi langpanna og stek kaka på nederste rille i ca. 35 minutter.

Sjekk med en stikkepinne om kaka er ferdig stekt. La den avkjøles helt før du har på glasuren.

Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Ha frøene i en miksmater sammen med resten av ingrediensene til glasuren.

Ikke ta i all limesaften med en gang. Visp det hele sammen til du får en glatt og klumpfri glasur. Smak til og kjenn at den er passe syrlig.

Pynt med limeskall.

Flere oppskrifter og tips finner du på frutimian.no.