Endelig en annerledes sportsbil du har råd til!

Men noen lyskryssracer er det ikke snakk om.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): «Hyundai Coupé». Ikke akkurat ordene som får blodet til å bruse hos deg som liker bil kanskje?

Du er neppe alene om det.

La gå, den første generasjonen som kom på markedet i 1996, så grei ut.

BØLLA: Husker du den fryktinngytende bølla i klassen din? Vi hadde alle en sånn på skolen. Han som så sterk og slem ut, men som egentlig var snill som et lam. Slik er Veloster. Foto: ANDREAS HANDELAND
BØLLA: Husker du den fryktinngytende bølla i klassen din? Vi hadde alle en sånn på skolen. Han som så sterk og slem ut, men som egentlig var snill som et lam. Slik er Veloster. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den hadde friske linjer, men mye av det tekniske stammet fra Elantra, så egenskapene på veien var mer søvndyssende enn sporty.

Nytt konsept Coupé-navnet er vraket til fordel for Veloster, og det litt trauste utseendet fra nittitallet og begynnelsen på 2000-tallet er en saga blott.

I likhet med på de øvrige modellene har designerne fått langt friere spillerom, og resultatet er en framtidsrettet bil med selvtilliten i orden.

De brede bakskjermene oser av anabole steroider, og de midtstilte eksosutblåserne sender tankene inn i motorsportens verden.

Men vent, har den bare én bakdør?

OPPMERKSOMHETSSYK: Tøft design i kombinasjon med gullfarget lakk gjør Veloster til en real «head turner». Foto: ANDREAS HANDELAND
OPPMERKSOMHETSSYK: Tøft design i kombinasjon med gullfarget lakk gjør Veloster til en real «head turner». Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Jepp. Det er bare én av mange detaljer som gjør at denne bilen krydrer et ganske kjedelig trafikkbilde.

Får i ulveklær Til tross for et muskuløst utseende har ikke Veloster krefter som hamler opp med andre sportslige biler.

Det er mye av grunnen til den overkommelige prisen.

En 1,6-liters bensinmotor uten turbo eller kompressor står for framdriften.

Karakteristikken passer bilens hissige utseende godt, siden den må tynes og «piskes» for å by på særlig med kraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GOD Å KJØRE: Hyundai Veloster er mer komfortabel å kjøre enn kjempesportslig. Og godt er det på elendige norske veier. Foto: ANDREAS HANDELAND
GOD Å KJØRE: Hyundai Veloster er mer komfortabel å kjøre enn kjempesportslig. Og godt er det på elendige norske veier. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

140 hester og 166 Nm er mye i en selvpustende 1,6-liter, men forholdsvis beskjedent i en sportslig bil på over 1200 kilo.

Derfor blir dette aldri noen lyskryssracer. Likevel er Veloster absolutt morsom på krokete landeveier.

Det positive er at forbruket holder seg på et greit nivå. Veloster er oppgitt til å bruke 0,56 liter på mila ved blandet kjøring, et tall vi for øvrig aldri kom i nærheten av.

Familiesportsbil Det som kanskje overrasker mest med Hyundais nye kupé, er plassforholdene.

For på tross av beskjedne ytre mål er Veloster skreddersydd som en kul nummer to-bil.

Bakseteplassen er nemlig gedigen, omtrent på linje med i en middels stor familiebil. Ja, det er sant! Men bare til to.

Og faktisk er bagasjeplassen ikke så verst den heller, med mindre du er avhengig av barnevogn. 320 liter er oppgitt.

Prikken over I-en hadde selvfølgelig vært bakdør på begge sider...

Én versjon For å gjøre ting ukomplisert har Hyundai Norge valgt å tilby bare én versjon av Veloster. Den bærer navnet 1,6 GDi Premium Sport.

I den er utstyrspakka nesten komplett, det eneste du kan kjøpe i tillegg, er metallic lakk til 5500 kroner.

LITEN HISSIGPROPP: Hyundai Veloster har ikke motorkraft som følger opp det kule utseendet. Den trenger masse turtall, og det gjør den småhissig og underholdende. Foto: ANDREAS HANDELAND
LITEN HISSIGPROPP: Hyundai Veloster har ikke motorkraft som følger opp det kule utseendet. Den trenger masse turtall, og det gjør den småhissig og underholdende. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Konklusjonen er at du får en godt utstyrt, sportslig og morsom bil, som attpåtil har god plass, til 329 950 kroner.

Det er det ingenting å si på. Bortsett fra at du kan få en reinspikka sportsbil til samme pris, i Mazda MX-5.

Mazdaen har riktignok bare seter til to, men byr på ekte sportsbilfølelse og kompromissløse kjøreeegenskaper Veloster ikke kan matche.

Til gjengjeld er Hyundais nykommer praktisk til hverdags.

FAMILIEBIL: Hvis du leter etter gode unnskyldninger for å kjøpe deg en Veloster, kan det praktiske godt være en av dem. Bakseteplassen for to er nemlig kjempebra! At bilen bare har bakdør på den ene siden er ikke like praktisk med to barn på tur... Foto: ANDREAS HANDELAND
FAMILIEBIL: Hvis du leter etter gode unnskyldninger for å kjøpe deg en Veloster, kan det praktiske godt være en av dem. Bakseteplassen for to er nemlig kjempebra! At bilen bare har bakdør på den ene siden er ikke like praktisk med to barn på tur... Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer
MANGLER INGENTING: Sittekomforten er knallbra, og det meste av utstyr er på plass i vår bil. En litt sterkere motor hadde satt prikken over I-en, men da hadde også prislappen blitt en ganske annen. Foto: ANDREAS HANDELAND
MANGLER INGENTING: Sittekomforten er knallbra, og det meste av utstyr er på plass i vår bil. En litt sterkere motor hadde satt prikken over I-en, men da hadde også prislappen blitt en ganske annen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer