SKIKKELIG BIL: - Jeg bor i byen, beveger meg sjelden langt, og da virker elbil som et veldig fornuftig bilvalg, sier Joao Luis (33) fra Grünerløkka. Han kjører en eldre BMW 3-serie han snart skal kvitte seg med. - Jeg liker at Leaf ser ut som en skikkelig bil. De høye og smale elbilene liker jeg ikke noe særlig, sier Luis, som gjerne skulle vært eier en av Leaf - og en 60-talls amcar ... 
Foto: MARTIN JANSEN
SKIKKELIG BIL: - Jeg bor i byen, beveger meg sjelden langt, og da virker elbil som et veldig fornuftig bilvalg, sier Joao Luis (33) fra Grünerløkka. Han kjører en eldre BMW 3-serie han snart skal kvitte seg med. - Jeg liker at Leaf ser ut som en skikkelig bil. De høye og smale elbilene liker jeg ikke noe særlig, sier Luis, som gjerne skulle vært eier en av Leaf - og en 60-talls amcar ... Foto: MARTIN JANSENVis mer

- Endelig er miljøvinnerne skikkelige biler

Ikke lenger kjipe, trafikkfarlige legoklosser på hjul. Én av dem kan bli «Årets Bil 2012».

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

I Norge bor nå opp mot 80 prosent av befolkningen i byer og tettsteder. Og ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken kjører nordmenn i snitt 37,5 km per dag.

Det innebærer at en elbil antakelig vil dekke det daglige transportbehovet for svært mange nordmenn.

Men begrepet «rekkeviddeangst» dukker ofte opp når det er snakk om elbiler.

Det handler om frykten for at batteriet på elbilen skal gå tomt før man kommer hjem eller til nærmeste ladestasjon.

Batteriets utholdenhet avhenger av mange faktorer, som kjørestil, laderutiner og temperatur.

De lærde strides om hvilke drivstoffkilder det bør satses på, men faktum er at elbilen og hybriden gjør seg stadig mer gjeldende på norske veier.

SPENNENDE: Opel Ampera bruker elektrisitet som sin primære kraftkilde. En bensindrevet generator tjener som sekundær kraftkilde og generer elektrisitet når batteriet er tomt.
Foto: OPEL
SPENNENDE: Opel Ampera bruker elektrisitet som sin primære kraftkilde. En bensindrevet generator tjener som sekundær kraftkilde og generer elektrisitet når batteriet er tomt. Foto: OPEL Vis mer

Og snart dukker enda et miljøgunstig alternativ opp på det norske markedet: Nemlig Opel Ampera - elbilen med en bensinmotor som lader batteriene underveis.

Det gjør gruppa med miljøbiler som kjemper om «Årets Bil»-tittelen i år, solid og spennende.

Mer enn en elbil Fram til nå har elbiler vært enkle kjøretøy beregnet for bynære strøk. Nissan Leaf er annerledes.

Den er en ordentlig bil med plass nok til en kjernefamilie.

Da vi testet bilen, var vi fascinert av de sterke sidene.

Leaf får klare pluss for miljøvennligheten, lave daglige kostnader (en lading koster 10 til 20 kroner) og en støyfri og komfortabel lettbrukthet.

Leafs svakeste trekk er veiegenskaper som minner om aldrende småbiler, og en rekkevidde som endrer seg mye med årstid og kjørestil. Med snill gassfot i godt vær kom vi drøyt 15 mil.

Dessuten har Leaf en design som krever tilvenning.

Pris: 263 900 kroner.

Lades av bensinmotoren Opel Ampera er litt av alt: Den er ladbar elbil med oppgitt rekkevidde på 40-80 km ved batteridrift, og ladetid på tre timer.

Den er hybridbil i den forstand at batteriene lades ved hjelp av en bensinmotor på langtur, og derfor også avgiftsbelagt som en hybrid i Norge.

Bensinmotoren sørger for at du skal kunne komme 50 mil av gårde (bare unntaksvis driver bensinmotoren bilen direkte).

Ampera er en kompaktklassebil av størrelse, men har bare fire sitteplasser og moderat bagasjeplass.

Elmotorens 150 hk og 370 Nm gjør den rask, med 0-100 km/t på ni sekunder. Den er stabil, men ikke sportslig.

Utseendet vekker oppsikt.

Pris: 369 900 kroner.

Lettkjørt bybil Citroën C-Zero er en liten og velfungerende elbil med rekkevidde opp mot 14 mil, perfekt for bruk i byen.

SØSKEN: I likhet med Peugeot iOn er også Citroën C-Zero er resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og PSA Peugeot Citroën. 
Foto: Egil Nordlien
SØSKEN: I likhet med Peugeot iOn er også Citroën C-Zero er resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og PSA Peugeot Citroën. Foto: Egil Nordlien Vis mer

Interiøret domineres av hardplast og bilen byr ikke på like gode praktiske kvaliteter som tradisjonelle småbiler.

Med bakhjulsdrift og smale dekk foran er faktisk C-Zero overraskende grei å kjøre, selv om man skal være litt ekstra oppmerksom på grepet på vått underlag.

Motoren overrasker positivt, og gir inntrykk av å by på langt mer enn 64 hestekrefter.

Prisen er i høyeste laget.

Du slipper foreløpig både bompenger og parkeringsavgift, og du kan dessuten benytte deg fritt av kollektivfeltet. Full tank med strøm legger på cirka 20 kroner på strømregninga.

Pris: 239 900 kroner

Eksklusiv hybrid Kanskje markedets beste hybridbil, med gjennomprøvd drivlinje fra Toyota Prius.

Lexus CT200h sklir inn blant de eksklusive kompaktbilene som Audi A3 og BMW 1-serie, og kan vise til flotte kjøreegenskaper og respektable ytelser.

LUKSUSHYBRID: Lexus CT200h er den mest folkelige av Lexus-modellene, men holder likevel høy standard. 
Foto: Terje Bjørnsen
LUKSUSHYBRID: Lexus CT200h er den mest folkelige av Lexus-modellene, men holder likevel høy standard. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

Plassen i baksetet og bagasjerommet er ikke spesielt god, så dette er ikke bilen for deg der praktiske hensyn veier tyngst.

Under panseret samarbeider en 1,8-liters bensinmotor på 99 hk med en elmotor på 60 kW. Kreftene sendes via en trinnløs automatkasse ned til forhjulene og gir CT200h respektable ytelser.

Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,41 l/mil, men for å oppnå det skal man være lett på høyrefoten.

Pris: 290 000 kroner

Full tank for 20 kroner Peugeot iOn er tredje blad i elbil-trekløveret som også inkluderer Mitsubishi i-Miev og nevnte Citroën C-Zero. De tre bilene er nær sagt identiske og har akkurat samme drivlinje.

En 64 hestekrefter sterk elmotor holder lenge til å sette fart på elbilen, som passer ypperlig i byens travle gater.

Førermiljøet er i likhet med i-Miev og C-Zero meget enkelt og lette å betjene.

Men den største oppsiden er gratis bompassering og parkering, samt fri bruk av kollektivfeltet.

BYBIL: Peugeot iOn er en ypperlig bybil. 
Foto: Peugeot
BYBIL: Peugeot iOn er en ypperlig bybil. Foto: Peugeot Vis mer

Full tank tappet av støpselet i veggen hjemme koster cirka 20 kroner. Rekkevidden er opp til 14 mil.

Pris: 239 900 kroner

Les mer:
Test av vinterdekk 2011/2012
Denne bilen vil mange nordmenn ønske seg
Toyota dropper denne upopulære løsningen