Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Endelig kunne Christina (11) finne fram adventsstaken

Mannen-naboene fikk flytte hjem.

JUL UNDER MANNEN:  Det første Christina Walstad Sogge (11) gjorde da familien fikk flytte tilbake, var å finne den sjuarma adventsstaken og plassere den i vinduet. - Det var det første jeg så når jeg kjørte over brua, sier mamma Gunn.
Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet
JUL UNDER MANNEN: Det første Christina Walstad Sogge (11) gjorde da familien fikk flytte tilbake, var å finne den sjuarma adventsstaken og plassere den i vinduet. - Det var det første jeg så når jeg kjørte over brua, sier mamma Gunn. Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet Vis mer

RAUMA (Dagbladet): - Mamma, nå skal jeg pynte til jul, sa Christina Walstad Sogge (11) da hun i dag endelig kunne ta seg over Sogge bru i Romsdalen, og hjem til gården.

Familien Walstad Sogge er nærmeste nabo til landets mest omtalte fjellmassiv denne høsten.  

Fikk komme hjem Siden 22. oktober har brua vært grensa for hvor langt inn mot fjellet Mannen det var lov å ta seg.
I flere uker var brua bevoktet av Sivilforsvaret, og i dag kom beskjeden om at ferdselsforbudet i området var opphevet.

Også evakueringen ble opphevet. Fjellmassivet har roet seg så mye at de fastboende endelig komme hjem etter snaue seks uker.  

- Det var veldig godt å få komme hjem nå, selv om vi var blitt forberedt av geologene om at vi ikke kunne regne med å få komme hjem til jul, forteller mamma Gunn Walstad Sogge til Dagbladet.

SNØ OG IS:  Slik ser mannen ut i dag. Det rasutsatte partiet er dekket med snø og is, noe som i følge geologene fungerer som et lim. Bevegelsene er nede i normalen etter flere uker med usikkerhet.
Foto: FRIDGEIR WALKDERHAUG/Dagbladet
SNØ OG IS: Slik ser mannen ut i dag. Det rasutsatte partiet er dekket med snø og is, noe som i følge geologene fungerer som et lim. Bevegelsene er nede i normalen etter flere uker med usikkerhet. Foto: FRIDGEIR WALKDERHAUG/Dagbladet Vis mer

Da hun kjørte over brua var datteren allerede kommet hjem, og synet som møtte henne varmet.  

- Det første jeg så var den sjuarma adventsstaken i vinduet. Christina hadde funnet den og satt den opp. Hun har savnet rommet sitt voldsomt, så nå var det godt å få komme hjem, sier hun.  

220 sauer evakuert I tjue år har Gunn og ektemannen Jørgen Sogge drevet gården. Og når varselet om evakuering kom så var det hos dem det ble mest strabasiøst.  

- Vi har 220 sauer, to hunder, en hest og ti høns i tillegg til pus. Alle skulle bort fra gården. Hesten er plassert i Isfjorden og sauene i Måndalen.

- Det har vært slitsomt for Jørgen og avløseren å måtte reise fire mil hver dag for å ta seg av dyra, og nå vil vi ha dem hjem før de begynner å bræke på måndalsdialekt, ler Gunn som selv er fra Oslo.  

Vant til steinsprang - Jeg er oslojente fra Kjelsås, men vi var her veldig mye under oppveksten og er vant til at fjellet rører på seg og at det kommer steinsprang.

- Det rare er at det denne høsten faktisk har vært uvanlig stille fra fjellet.
For et par sommere siden gikk det steinsprang natt og dag. Vi hørte det om natta, men la oss trygt for å sove igjen når det ble stille, sier hun.  

Under evakueringen har familien leid et sommerhus på andre siden av elva, ikke langt fra gården.  

Stoler på geologene - Klarer dere å senke skuldrene å slappe av etter høstens dramatikk?

- Ja, det klarer vi. Vi stoler på geologene og det nye utstyret de har fått opp. Det mener de vil gi dem varsel opp mot et døgn før det vil komme et ras. Men når det for litt siden kom beskjed om at vi kanskje kunne flytte tilbake så var jeg mer usikker på å overnatte her. Det er jeg ikke nå.

Geologene sier det er kaldt i fjellet og at det fungerer som et lim. Nå er bevegelsene nede i 0,2 millimeter, og det er å regne som normalt.

- Når får dere tilbake dyra på gården?

- Vi må få tilbake vannet først. Det har vært en skikkelig kuldeperiode her, så vannet har fryst. Da er lykken å ha en rørlegger i familien som ordner den saken.

- Selve julaften skal vi være hos foreldrene til Jørgen, men nå blir det heldigvis jul til gards også, sier Gunn Walstad Sogge.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling