Endelig litt fart i Volvo

Øker salget i Sverige - og åpner fabrikk i Kina

ØKT SALG: Volvo økte salget emd 12 prosent i et ellers stillestående svensk bilmarked i mai. Best av alle solgte V70 - som vanlig. Foto: VOLVO
ØKT SALG: Volvo økte salget emd 12 prosent i et ellers stillestående svensk bilmarked i mai. Best av alle solgte V70 - som vanlig. Foto: VOLVOVis mer

(Dagbladet): I Norge har VW Golf klippekort på salgstoppen. Slik har det vært i mange år, og trolig kommer det til å fortsette på samme måte i uoverskuelig framtid. Norge er et Golf-land.

I mai ble det registrert 512 nye Golfer i Norge.

Men svenskene er enda ivrigere i VW-butikkene. 1089 Golfer ble nyregistrert hos svenskene i mai.

Men det holdt bare til en tredjeplass på statistikken. For foruten å bli slått av storebror Passat, selges det nesten dobbelt så mange Volvo V70-er i Sverige enn det omsettes VW Golfer for tida.

Sterk økning Solide, trauste V70 er en soleklar favoritt hos broderfolket, og kunne notere et salg på 1831 eksemplarer i mai.

SOM VANLIG: VW Golf topper - som vanlig - salgsstatistikken i Norge. Foto: TORMOD BRENNA
SOM VANLIG: VW Golf topper - som vanlig - salgsstatistikken i Norge. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Og når både  XC60, V40 og V/S60 plasserer seg godt inne på topp 10-lista, blir det pene tall for fabrikken i Gøteborg.

Volvo-salget økte med nesten 12 prosent bare i mai, noe som selvsagt er gledelig, men også hardt tiltrengt for den økonomisk prøvede bilprodusenten.

Totalt ble det registrert 25782 nye biler i Sverige i mai, i Norge var tallet 12012.

Lav miljøprofil Verdt å merke seg fra den svenske bilstatistikken er også at andelen av det svenskene definerer som miljøbiler, er synkende.

Prosentandelen av såkalte super-miljøbiler har sunket fra 44 prosentpoeng i mai 2012 til skarve ni prosent i år. Men bak disse tallene ligger det også en klar skjerpelse i kravene for å oppnå status som super-miljøbil.

KINA-SATSING: Her ruller en ny V60 Plug-In Hybrid ut av fabrikken utenfor Trollhättan utenfor Gøteborg. I disse dager åpner også en Volvo-fabrikk i Kina. Foto: TORMOD BRENNA
KINA-SATSING: Her ruller en ny V60 Plug-In Hybrid ut av fabrikken utenfor Trollhättan utenfor Gøteborg. I disse dager åpner også en Volvo-fabrikk i Kina. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Også på elbil er svenskene langt bak oss nordmenn. 21 rene elbiler ble registrert i mai. I Norge var tallet 348. Bakgrunnen for den store forskjellen er neppe at nordmenn er så mye mer miljøbevisste enn svenskene, snarere at det særnorske avgiftsfritaket har effekt.

Svenskene får riktignok 70000 kroner i statlig støtte for å kjøpe en Nissan Leaf, men bilen koster deg likevel 300 000 svenske kroner (ca. 270 000 norske). I Norge får du den samme bilen noe rimeligere. Tesla Model S kan du se langt etter i Sverige. Bilen som er forhåndsbestilt i over 1000 eksemplarer i Norge, har ingen forhandler i Sverige.

Kina-Volvo Men tilbake til den svenske salgsvinneren.

Volvo har vært hardt presset økonomisk. 2012 ble et dårlig år, og også de siste månedene har salget vært labert. Bllant annet er det spekulert i om merket helt vil forsvinne fra det store amerikanske markedet i løpet et et par-tre år.

I disse dager åpner den første Volvo-fabrikken i Chengdu i Kina. Snart ruller den første Kina-Volvoen, en forlenget S60, ut av fabrikken.

Målet er en årsproduksjon på 120 000 biler i året bare i denne fabrikken.

- Vi skal investere nå, for å sikre Volvos framtid, sier styreformannen i Geely, det kinesiske konsernet som eier Volvo.

- Snart kommer dette bilmerket til å glinse igjen, sier han til den svenske avisa Expressen, som er i Kina for å dekke åpningen av den nye fabrikken.

Der er også Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo. Han gleder seg over den kinesiske satsingen, men avviser bestemt at det er planer om å flytte hele produksjonen av biler til Kina.

- Det kommer ikke til å skje. Volvos fabrikker i Sverige er konkurransedyktige. Vi kommer til å fortsette å produsere bilene til de tradisjonelle Volvo-markedene der, sier han til Expressen.