DETTE ER EN FLYPLASS: Det ser ut som et spøkelseshus, men er vitterlig inngangen til Berlin Brandenburg Airport, som skulle ha åpnet i 2010. Nå må det nye ombygginger til for - om mulig - å få skandaleflyplassen åpnet i 2018. Foto: NTB Scanpix
DETTE ER EN FLYPLASS: Det ser ut som et spøkelseshus, men er vitterlig inngangen til Berlin Brandenburg Airport, som skulle ha åpnet i 2010. Nå må det nye ombygginger til for - om mulig - å få skandaleflyplassen åpnet i 2018. Foto: NTB ScanpixVis mer

Endelig skal Berlins skandaløse flyplass åpne - kanskje

Åtte år forsinket.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters skal Berlins nye flyplass åpne 30. juni 2018. Det skriver The Business Times og flere andre nyhetskilder.

Men ikke alle tør helt å feste lit til opplysningen. De har nemlig hørt det før.

Først skulle Berlin Brandenburg Airport være ferdig i 2010, så i 2011 og i 2012. Og slik har det fortsatt. Seks ganger har det kommet nye tidspunkt for åpning. Hver gang har det blitt utsatt.

Tyskernes nye prestisje-flyplass har vært et skandaleprosjekt fra ende til annen - og er det for så vidt fortsatt.

Prosjektet er direkte pinlig for tyskerne, særlig for Berlins lokalpolitikere, og et klart bevis på at «Ordnung muss sein» ikke alltid gjelder, selv i ordenssamfunnet Tyskland.

Problemer i kø

Etter 15 år med planlegging, som i ettertid har vist seg altfor dårlig, startet byggingen i 2006.

Det samme gjorde problemene. Det kan du lese mer om her.

Utallige tekniske problemer har forsinket prosjektet opp gjennom årene. Feil etter feil ble avdekket. Noe av det mest graverende var at dekket på rullebanene ikke holdt mål og at brannsikkerhets-systemene var ubrukelig. Men det føyer seg bare inn i rekken av saker som har gjort at åpningen av flyplassen - som er beregnet til å håndtere 34 millioner passasjerer i året - er blitt utsatt, utsatt og atter utsatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politikerne har fått skylda for skandalen. For at de har overstyrt faglig kompetanse og kjørt sololøp i håp om selv å kapre ære og prestisje.

Uansett, i 2015, etter fem års forsinkelse, ble det tatt grep. Kapasiteten Karsten Mühlenfeld ble hentet inn for å rydde opp, løse problemene og få flyplassen ferdig.

Det skulle skje høsten 2017.

Men slik blir det altså ikke ifølge den tyske avisa The Local.

Testflyvninger

- Sjansene for at det skal kunne skje er nærmest lik null, sier Mühlenfeld til avisa.

Brandenburg skal overta for Tegel som Berlins hovedflyplass, og Mühlenfeld forklarer at et skifte fra Tegel til Brandenburg på vinteren vil være «for risikabelt».

- Slutten av 2018 er et mer realistisk alternativ, sier han.

Og det er da også den nåværende planen. Ifølge tyske medier skal det neste året brukes til å få på plass både ansatte, gjøre nødvendige ombygginger og gjøre flere testflyvninger før åpningen i slutten av juli.

Så får vi se om det ert hold i estimatene denne gang.

Den tidligere prosjektlederen Dieter Faulenbach da Costa, har antydet at det vil være like greit å rive hele flyplassen og aldri åpne den.