BRATT: Flere lastebilsjåfører har kjørt utfor veien, som bare er tre meter bred på sitt smaleste. Foto: TIM SNELL
BRATT: Flere lastebilsjåfører har kjørt utfor veien, som bare er tre meter bred på sitt smaleste. Foto: TIM SNELLVis mer

Er 6,4 mil lang, uten autovern og kalles bare Dødsveien

Her er det 1000 meter rett ned og 200 dødsulykker i året.

•  Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Luften er tynn og vi befinner oss på 4700 meters høyde.

Veien som forbinder den bolivianske storbyen La Paz med den landlige lillebroren Coroico kalles «Dødsveien».

Sammen med turister fra Norge, Nederland, Australia, Frankrike og Peru skal de neste seks timene brukes til å sykle veiens farligste strekning.

- Nå gleder jeg meg bare til å komme i gang, sier Jonathon Hozack (28) og fester på seg hjelmen.

Han og kameraten Drew Howell (29) har tatt turen fra Australia for å oppleve Sør-Amerika som backpackere.

- Å sykle Dødsveien er noe som bare må gjøres når man er i Bolivia, sier han.

DØDSVEIEN: Turister fra mange land fristes av sykkelturen som kalles verdens farligste. Den går fra 4700 meter utenfor den bolivianske storbyen La Paz. Foto: TIM SNELL Vis mer

- Jeg har syklet mye offroad tidligere, men aldri på et slikt sted som dette. For min del er det nok spenningen og følelsen av fare som har lokket meg hit, og ikke minst det å ha en god historie å fortelle etterpå.

Ikke ulykker Med attraksjoner som Titicacasjøen, Andesfjellene og verdens største saltørken har Bolivia i senere tid blitt et yndet reisemål, og for turister som ønsker å få blodet til å bruse er Dødsveien et stort trekkplaster.

- Måtte ingen sykle utenfor, sier guiden Carlos og gir klarsignal.

Det tar ikke lang tid før Jonathon og Drew bare er to silhuetter fremst i gruppen.

- Jeg har ennå ikke opplevd en ulykke på nært holdt, sier Carlos, som har vært guide på denne strekningen i snart to år.

200 dør hvert år Fordi veien er så smal har det i gjennomsnitt vært rundt 200 dødsulykker i året, men de færreste av disse har vært syklister.

Alistair Matthew heter mannen som gjorde fenomenet Dødsveien til turistattraksjon.

Siden oppstarten i 1998 har han guidet syklister ned Dødsveien mer enn 1300 ganger gjennom selskapet Gravity.

- En stor del av jobben vår er å fortelle tilstrekkelig skumle historier til å bremse ned overentusiastiske syklister, sier Matthew.

Tre meter smal Langs fjellveggen står mange små kors stå på rad og rekke.

GUIDE: Alistair Matthew er mannen bak fenomenet, og siden han i 1998 startet selskapet Gravity har han guidet syklister ned Dødsveien mer enn 1300 ganger. Foto: TIM SNELL Vis mer

Noen er laget av jern mens andre bare er to trepinner som er spikret sammen, og Carlos forteller at disse er minnesmerker som de omkomnes familier har satt opp.

- De fleste av de som omkommer her er lastebilsjåfører, sier han.

Den 64 kilometer lange veien strekker seg fra fem meter på det bredeste til tre meter på det smaleste. Her finnes det ikke autovern i mils omkrets, og med over 1000 meter rett ned er det nok lurt å være litt forsiktig.

Tar det rolig Norske Liv-Marie Kristiansen (27) er av lik oppfatning, og det er først når første pustepause er over at hun når igjen resten av gruppen.

- Jeg risikerer ikke liv og helse for å holde tritt med de andre. Da sykler jeg heller litt saktere.

- Jeg har ikke så mye å skryte av når det gjelder sykkelerfaring, så for min del er det naturopplevelsen som fenger aller mest, sier hun.

Etterhvert som veien flater ut skimter vi Carlos som står parkert foran en større hytte. Vi er omsider i mål, og de åtte i gruppen er igjen samlet.

Mestringsfølelse Frykten er nå byttet ut med mestringsfølelse og en deilig lettelse av å være fremme, og Carlos deler ut kald drikke mens han utbringer en skål.

- For moder jord, sier han og tømmer ut litt av drikken før han hever den brune glassflasken.

LANG: Dødsveien er 6,4 mil lang og uten autovern. Foto: TIM SNELL Vis mer

Klikk her for å finne tips til en mildere form for sykkelferie.

Opplevelser i Bolivia 1 Salar de Uyuni:
Ligger helt vest i Bolivia og er verdens største saltørken. Den strekker seg over 10 000 kvadratkilometer og er et viktig habitat for flamingoer.

Det arrangeres både dagsturer og overnattingsturer til ørkenen, og mange arrangører inkluderer stopp på det berømte salthotellet.

2 La Paz:
Bolivias regjeringssete og turistmagnet, og et besøk i La Paz er ikke fullverdig før man har tatt turen til heksemarkedet (Mercado de Hechiceria).

Her kan man finne alt fra lykkebringende amuletter og tørkede lamafoster til urter til bruk i heksebrygg.

Ekte heksedoktorer besøker markedet ofte, og med sine sorte hatter er disse lett gjenkjennelige.

3 La Senda Verde:
Ligger i Coroico og er et privat drevet dyrereservat.

Her kan man slippe unna storbyens mas og komme tett inn på apekatter og papegøyer.

MINNESMERKE: Langs veien står flere kors til minne om personer som har omkommet, de fleste lastebilsjåfører. Foto: TIM SNELL Vis mer

For personer over 18 år er det også mulig å arbeide som frivillig med dyrene, men med et minimum på to uker.

4 Potosi:
Ligger rundt 4000 meter over havet og er en verdens høyeste byer.

Hovedattraksjonen her er sølvgruvene, hvor man kan se hvordan de bolivianske gruvearbeiderne jobber.

Turene hit starter med et stopp på markedet for å kjøpe gaver til gruvearbeiderne, og fortsetter deretter med 2-3 timers utforsking av gruvene.

5 Isla del Sol:
En øy på den bolivianske siden av Titicacasjøen.

Det finnes ingen motorkjøretøy der, og den enkleste måten å komme seg dit er med båt fra byen Copacabana.

Over 80 ruiner er å finne på øya, og de fleste av disse stammer fra inkaperioden.

6 Sucre:
Er Bolivias offisielle hovedstad og er en roligere by enn regjeringssetet La Paz.

Arkitekturen i «den hvite byen» er verdt turen i seg selv.

En populær dagstur er et besøk til de syv fossefallene som ligger litt utenfor byen.