TILFREDSSTILLELSE: Følger du vår oppskrift blir sommerhjulene klare for vinterlagringen uten skitt, og de vil holde seg fine i lang tid. Passer du på å vaske de før de blir alt for ille til sommeren, har du blanke fine felger hele sesongen. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
TILFREDSSTILLELSE: Følger du vår oppskrift blir sommerhjulene klare for vinterlagringen uten skitt, og de vil holde seg fine i lang tid. Passer du på å vaske de før de blir alt for ille til sommeren, har du blanke fine felger hele sesongen. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NOVis mer

Er de ikke så blanke lenger?

Med våre enkle råd holder felgene seg fine året rundt.

Dinside Mange av oss er nøye med bilen og sørger for å få polert den minst èn gang i året i allefall. Felgene derimot, får som regel liten oppmerksomhet, eller i bestefall hard håndtering når de vaskes.

De fleste nøyer seg med avfetting på bilen, men mange er villige til å gå langt hardere til verks for å få felgene rene før de legger de bort for sesongen. Vær litt forsiktig. De er bare lakkert de også, og de har langt fra vondt av litt pleie.

Da blir de nemlig veldig lette å rengjøre etterpå.

Begynn når de er nye Tipset er aller enklest å gi for de som har nye eller nesten nye felger, og er for sent å gi til de som har vannskjøttet spesielt vinterfelgene sine noen år.

Har lakken allerede sluppet, kan du like gjerne fortsette mishandlingen. Tipset gjelder uskadede felger.

Husk dette før du legger bort hjulene.

Vask først Det finnes en haug med produkter for å få vekk asfaltrester og bremsestøv. Det er en tidkrevende jobb, særlig om du har mange eiker.

ETTER RENGØRING: Disse felgene har jeg brukt et år, men takket være påføring av voks da de var nye, er de forholdsvis enkle å holde rene. Vask dem grundig før du påfører voksen. Foto: RUNE M. NESHEIM
ETTER RENGØRING: Disse felgene har jeg brukt et år, men takket være påføring av voks da de var nye, er de forholdsvis enkle å holde rene. Vask dem grundig før du påfører voksen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

TIPS 1: Ta av senterkoppen og vask nøye.

TIPS 2: Når du begynner rengjøringen rundt felgen, begynn ved ventilen, så vet du når du er ferdig med runden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ofte på innsiden felgen er verst. Har du en åpen felg, bør også dette være strøkent. Ha tålmodighet og ikke bruk utstyr som riper opp lakken.

Se verdens mest detaljerte instruksjon for hjulbytte. Uncut version.

Beskyttelse Etter rengjøring er lakken fri for fett, og ekstrem sårbar og mottakelig for skitt. Et lag med polish tetter porene og gjør at skitten ikke fester seg like godt til felgen.

Det finnes egne poleringsmidler for felger, men om du har en vanlig polish for hånden, er det langt bedre enn ingenting.

VOKS: Felgene blir utsatt for varmt bremsestøv, asfaltrester og konstant sandblåsing, så litt pleie er ikke av veien. Det finnes mange voksvarianter der ute som er spesielt beregnet for felger, men har du vanlig bilvoks liggende, kan du bruke den også. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL
VOKS: Felgene blir utsatt for varmt bremsestøv, asfaltrester og konstant sandblåsing, så litt pleie er ikke av veien. Det finnes mange voksvarianter der ute som er spesielt beregnet for felger, men har du vanlig bilvoks liggende, kan du bruke den også. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL Vis mer

Igjen, begynn ved ventilen, gni inn, gjerne med en pad, og la det tørke noen minutter. Tørk godt av med en mikrofiberklut.

Deretter kan du legge bort hjulene med god samvittighet.

Vedlikehold Avfetting tar knekken på polish, både på bil og felger. Ønsker du langvarig virkning, vasker du bilen litt oftere enn før og bruker en shampo uten slipemidler. Den tilfører litt voks hver gang.

Kjøp i tillegg en "quick detailer" en flaske med flytende voks som du spruter noen få trykk over våt bil etter vask. Tørk bilen og felgene med en microfiberklut eller rent håndkle.

Gjør du dette, vil du oppleve å ha en svært lettvasket bil OG felger som ser smashing ut hele tiden.

Jeg vet det virker for jeg gjør det selv.

TYNT LAG: Det er ingen grunn til å kline på masse. Det tar bare lenger tid å få av. En liten boks holder i mange sesonger. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL
TYNT LAG: Det er ingen grunn til å kline på masse. Det tar bare lenger tid å få av. En liten boks holder i mange sesonger. Foto: RUNE M. NESHEIM / DINSIDE.NO / AUTOFIL Vis mer