FLYR BEST RETT FRAM: Et passasjerfly er ikke konstruert for å drive akrobatikkflygning, forteller Dagbladets reiseekspert Knut Berger. Foto: SAS/SCANPIX
FLYR BEST RETT FRAM: Et passasjerfly er ikke konstruert for å drive akrobatikkflygning, forteller Dagbladets reiseekspert Knut Berger. Foto: SAS/SCANPIXVis mer

- Er det mulig for et passasjerfly å gjøre en loop over Oslofjorden?

Se svaret fra flykapteinen.

(Dagbladet):• Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Kan et passasjerfly egentlig ta en loop i lufta? Det lurer Per Erik på, og har derfor sendt spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

I en e-post forteller han om en drøm han hadde, der en airbus 380 tok en loop over Oslofjorden og endte med å styrte i havet.

- Jeg begynte dermed å tenke på om det er mulig for et slik fly å gjøre en loop? Eventuelt om det er mulig for passasjerfly av mindre størrelse? skriver han.

Per Erik lurer også på om en flymaskin ville tålt en slik påkjenning.

Ikke til akrobatikk - Bra det bare var en drøm, sier Dagbladets reiseekspert og flykaptein i SAS, Knut Berger.

- Et passasjerfly er jo ikke akkurat konstruert for å drive akrobatikkflygning, men jeg vet at det har vært «rollet» passasjerfly - som betyr at det har det har snudd en gang rundt lengdeaksen, fortsetter han.

Utfordringen med en «loop» vil ifølge Berger være utflatingen på slutten av øvelsen.

Det er fordi man da belaster flyet opp mot tre til fire G, noe et passasjerfly ikke er sertifisert for.

- Flyet vil antagelig ikke gå i stykker, men å fly passasjerer med det etterpå er ikke mulig, sier han.

Hvorfor sprekker ikke dekket? Neste leser som har spørsmål til Dagbladets reiseekspert er Knut.

Det er en kjent sak at luftballonger, for eksempel de som meteorologene bruker, stadig utvider seg etter hvert som luften blir tynnere og trykket synker, skriver han i en e-post.

- Tilslutt eksploderer ballongen, og utstyret faller kontrollert ned på jorden igjen ved hjelp av en fallskjerm, fortsetter han.

Knut har derfor lenge lurt på hvorfor ikke landingshjulene på jetfly oppfører seg på samme måte:

Ligger hjulene etter take off i kapsler med likt trykk som i kabinen? Er de av massiv gummi?

- Eller har flyene en egen trykktank for heving og senking av dekktrykk? spør han.

Enorme påkjenninger - Neste gang du ser en boeing 737 i luften, se nøye midt under. Der vil du se to svarte rundinger, og det er flyets landingshjul, svarer Sas-kaptein Knut Berger.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Ingen passasjerfly har landingshjulene i en trykkkabin lik passasjerkabinen du sitter i, og hjulene er konstruert for å klare enorme påkjenninger, forteller han.

Som når Berger på sommerdager med 35 varmegrader, dundrer bortover rullebanen med en boeing 737 på opptil 79 tonn i 280 kilometer i timen, for deretter å klatre opp til marsjhøyde der temperaturen kan være 65 minusgrader.

Robuste dekk - Vi flyr der i flere timer for så å plante dekkene resolutt i asfalten i 250 kilometer i timen, og bremse opp 65 tonn på om lag 1300 meter, sier han og fortsetter:

- Dette gjør vi gang etter gang, dag ut og dag inn, så her snakker vi om robuste dekk.

Ifølge flykapteinen er dekkene laget av flere lag gummi, nylonfiber og stål, og du kan se røyk fra gummiblandingen når hjulet treffer bakken på landing.

- Det betyr at dekk slites og må byttes jevnlig. Gå inn på nettsiden til Dunlop aircraft tyres, der vil du finne flere tekniske data, forteller han.
 
En del av sjarmen Sist ut denne gang er Tayab, som lurer på hvorfor det har blitt så vanskelig å få lov til å ta seg en tur i cockpit under flyturen:

- Dette var jo en del av sjarmen før. Alle passasjerene har vært igjennom sikkerhetskontrollen, så det bør jo ikke være noe problem med mindre det er forstyrrende for pilotene, skriver Tayab.

- Her skulle jeg ønske at jeg kunne si, velkommen til en titt i cockpit, svarer Berger.

Personlig syntes han alltid det var hyggelig med besøk av stor og små som ønsket å se på hva pilotene holdt på med der foran.

11. september - Som en liten gutt utrykte da han fikk se pilotene sitte der ganske avslappet: Har dere pause, sier flykapteinen og legger til:

- Beklageligvis er dette en av de tingene som  ble omfattet av de nye sikkerhetsbestemmelsene etter terrorangrepet 11. september.

En trøst er likevel at det er med hensyn til sikkerheten at disse bestemmelsene ble innført, mener han.

- Et lite tips er å spørre om å få en liten titt når du går om bord, eller når du forlater flyet, avslutter Dagbladets reiseekspert.