- Er det så enkelt at stor bil er best egnet til å imponere naboen?

Bare to av de 20 mest solgte bilene er i småbilklassen.

Kommentar: I skrivende stund hører bare to av de 20 mest solgte bilene i Norge hjemme i småbilklassen.

Heller ikke disse to er blant de største salgsmaskinene i Norge, for VW Polo kommer først på ellevteplass. Toyota Yaris er nummer 20, ifølge OFV.

Kontrasten til Sør-Europa er stor. Der myldrer det av små Fiater og Renaulter. Ford Fiesta er en viktig bil, Skoda Fabia er ettertraktet vare. Til tross for at bilene er langt billigere der enn her. Småbilene blir brukt til alt, og når det er fullt, tas taket i bruk.

Er vi nordmenn blitt halvamerikanere når det kommer til bil? Er det slik at stort automatisk er best? Må enhver bil takle det kanskje mest ekstreme vi gjør med bilen, nemlig stappe den full av feriebagasje, hund og svigermor? Eller er det så enkelt at stor bil er best egnet til å imponere naboen?

Ikke vet jeg. Derimot lar jeg meg overraske over hvor gode moderne småbiler er blitt. Det trenger ikke lenger være noe enkelt og stakkarslig over dem, for mange kan fås med utstyr bare luksusbiler hadde for få år siden.

De er morsomme å kjøre og herlige i byen. Langt ifra drikkfeldige. Trygge er de også blitt. Når jeg kjører en Polo, tenker jeg at jeg godt kunne hatt en slik bil. Den ville holdt til det aller meste familien trenger bil til.

Men jeg møter meg selv i garasjedøra. Bak den står en høy, bred og lang sjuseter og forsyner seg grådig av familiebudsjettet.

FAGMANN: Øyvind Jakobsen er biljournalist i Vi Menn og jurymedlem i Årets bil-kåringen. Foto: Kristian Ridder-Nielsen
FAGMANN: Øyvind Jakobsen er biljournalist i Vi Menn og jurymedlem i Årets bil-kåringen. Foto: Kristian Ridder-Nielsen Vis mer