GODTERI ELLER MELLOMMÅLTID? Er det et sunt lite mellommåltid, eller blir det mer som en sjokolade eller søt kjeks? Foto: ERIK HELGENESET
GODTERI ELLER MELLOMMÅLTID? Er det et sunt lite mellommåltid, eller blir det mer som en sjokolade eller søt kjeks? Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Er dette bare godteri eller et sunt lite mellommåltid?

Sjekk müslibartesten.

(Bramat.no): Reiser du til England eller USA, vil du finne flere hyllemeter med ulike müslibarer i butikkene.

Her i Norge er det langt færre typer å velge mellom, men vi begynner sakte men sikkert å komme etter.

Siden müslibarer ikke er et typisk norsk fenomen, er mange litt usikre på når de eventuelt bør spise slike müslibarer, og hvor sunt det egentlig er.

Er en müslibar et sunt lite mellommåltid, eller blir det mer som en sjokolade eller søt kjeks?

Sunt eller unødvendig? Svaret avhenger selvfølgelig av hvilke müslibarer man velger, men velger du en av müslibarene som vi har testet her, er vel svaret noe slikt som: En müslibar kan være et greit mellommåltid for deg som er slank og aktiv og trenger litt kjapp energi.

Er du derimot en av dem som ønsker å begrense inntaket av sukker og kalorier, og kanskje også sliter med vekten, bør du nok heller velge noe annet enn de norske müslibarene.

Ikke fordi de er så fryktelig fulle av kalorier, men fordi mange av dem inneholder relativt lite fiber og protein, og nokså mye sukker.

Altså ingen bra kombinasjon for deg som ønsker et mellommåltid som kan mette litt uten å føre til altfor svingende blodsukker.

Dette har vi testet For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av müslibarene i denne testen, har vi sett på hvor mye kalorier, protein, sukker, mettet fett, og fiber de inneholder. Mye kalorier, sukker og mettet fett har trukket ned, mens mye protein og fiber har trukket opp.

Vi har sett på hvor mye hver müslibar inneholder per stk, ikke per 100 gram, som vi gjør med noen andre matvarer.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 4. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 4 og det dårligste terningkast 2.

Et produkt som får terningkast 4 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Bringebær og acai Greit med protein og fiber. Litt mye sukker. Karakter: Produsent: United Bakeries Crisp & cereals, mandel og gresskarfrø Testens laveste innhold av sukker og høyeste innhold av fiber. Karakter: Produsent: Wasa Crisp & cereals, mandel og tranbär Greit med sukker og fiber. Karakter: Produsent: Wasa Myk & rå kakao Greit med protein. Litt mye sukker. Karakter: Produsent: United Bakeries Crisp & cereals, hasselnøtter & sjokolade Greit med sukker. Karakter: Produsent: Wasa Nøtter Bra med protein, men litt mye mettet fett og lite fiber. Karakter: Produsent: United Bakeries Frø og honning Bra med protein. Karakter: Produsent: United Bakeries Rise´n shine, müslibar med frukt Lite protein og fiber. Karakter: Produsent: Ica Norge Tranebær & müsli Mye sukker. Karakter: Produsent: United Bakeries Kakao & nøtter Greit med fiber, men mye sukker. Karakter: Produsent: United Bakeries Tropisk frukt Minst fiber av alle. Mye sukker. Karakter: Produsent: United Bakeries Les mer på Bramat.no:
Bør kaloriene stå på menyen?
Garantert resultat av treningen?
Greit med brus til slanke unger?