Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Er dette deg? Slik kan du fjerne helsefaren ved mye stillesitting

Du må ikke legge ut på joggetur.

STILLESITTING: Nordmenn sitter stille åtte til ni timer daglig, og arbeidsforholdene er noe av årsaken. Illustrasjonsfoto: Scanpix / Mascot
STILLESITTING: Nordmenn sitter stille åtte til ni timer daglig, og arbeidsforholdene er noe av årsaken. Illustrasjonsfoto: Scanpix / Mascot Vis mer

- Dersom fysisk aktivitet hadde vært en medisin, kunne man nok skrevet den ut på resept mot 25 - 30 sykdommer. Hjerte- og karsykdommer, diabetes, demens og hjerneslag er blant disse, sier Ulf Ekelund, professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole (NIH).

Ekelund har ledet en ny, stor internasjonal metadatastudie som viser hvordan man gjennom fysisk aktivitet kan fjerne sammenhengen mellom mye stillesitting og for tidlig død.

- Nordmenn sitter stille åtte til ni timer daglig, og arbeidsforholdene er noe av årsaken, sier Ekelund.

Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter daglig fysisk aktivitet for å oppretteholde god helse. Minimumsanbefalingen er 150 minutter fysisk aktivitet med moderat intensitet eller 75 minutter med høy intensitet per uke.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?