Er dette den nye T-Forden?

Flere likheter mellom klassikeren og Teslas Model S.

ALLEMANNSEIE? Teslas banebrytende teknologi og utvikling av elbilkonseptet får flere til å se likheter med T-Forden som ble lansert for over 100 år siden. Kan elbilen bli en like stor suksess? Foto: TESLA
ALLEMANNSEIE? Teslas banebrytende teknologi og utvikling av elbilkonseptet får flere til å se likheter med T-Forden som ble lansert for over 100 år siden. Kan elbilen bli en like stor suksess? Foto: TESLAVis mer

Henry Ford vil for evig og alltid bli forbundet med T-Forden.

Doningen som «satte Amerika på hjul» ble masseprodusert på samlebånd, og i løpet av de nitten årene (1908-27) bilen ble bygget, produserte Ford-fabrikken 15 millioner av dem.

Det er lenge til Elon Musk og Tesla kommer dit, men det er likevel flere likheter.

*Både T-Forden og Model S var i utgangspunktet luksusorienterte produkter beregnet på rikfolk. De første T-Fordene ble bygget for hånd og kun overklassen kunne drømme om å kjøpe en.

*Begge bilene kom med banebrytende ny teknologi.

Slik teknologi er gjerne dyr og forbehold de få, men blir drastisk billigere når produksjonsvolumet øker og konkurrentene tar opp tråden.  Slik var det med T-Forden, slik har det vært med TV-apparater, datamaskiner, mobiltelefoner og en rekke andre tekniske nyvinninger.

Spørsmålet er om det samme vil skje med elbilene et århundre etter at T-Forden tok verden med storm og om elbilene vil bli den nye «folkebilen».
 
Halverer prisen? Tesla-sjef Elon Musk er ikke fremmed for tanken.

Forrige uke uttalte han at Tesla hadde ambisjoner om å produsere en modell som kunne selges for omlag 30.000 dollar i løpet av tre-fire år.

15 MILLIONER: T-Forden ble lansert i 1908 og var verdens første samlebåndsproduserte bil. 15 millioner eksemplarer ble laget før produksjonen ble lagt ned i 1927. T-Forden gjorde det mulig for middelklassen å eie en bil. Foto: JON TERJE H. HANSEN
15 MILLIONER: T-Forden ble lansert i 1908 og var verdens første samlebåndsproduserte bil. 15 millioner eksemplarer ble laget før produksjonen ble lagt ned i 1927. T-Forden gjorde det mulig for middelklassen å eie en bil. Foto: JON TERJE H. HANSEN Vis mer

- Denne modellen vil trolig være 20 prosent mindre enn Model S, sa Musk.

En Tesla Model S koster i dag omlag 60.000 dollar i USA, etter skattefradrag - det er dyrt for en bil i Amerika. Forholdsvis sett langt dyrere enn den samme bilen koster i Norge hvor den og alle andre elbiler enn så lenge er fritatt for både moms og avgifter.

Flere vil være med Vi ser allerede flere eksempler på at elbilene faller i pris.

Nissan har for eksempel dumpet prisen på Leaf i det amerikanske markdet med 18 prosent. 

GM-sjef Dan Akeson tror at Chevrolet kan redusere prisen på sin Volt (samme bil som Opel Ampera) fra 39.000 til omlag 30.000 dollar når neste generasjon lanseres.

Så sent som forrige uke, gikk Honda ut og annonserte en prisreduksjon på 23 prosent i leasingprisen på Fit EV.

Doblet salg I USA ble det i april solgt 7138 elbiler og plug-in hybrider. Selvsagt et forsvinnende lite tall i et enorm marked som det amerikanske. Men samtidig dobbelt så mange salg som i april forrige år.

Foreløpig er det statlige støtteordninger i form av skattelette (USA) og avgiftsfritak (Norge) som er den største pådriveren for det stadig økende elbilsalget.

Men forbedret teknikk, stadig økende produksjonsvolum med dertil hørende fallende priser og et mer bevisst miljøfokus bidrar også.

POPULÆR: Nissan Leaf er den store elbilselgeren i Norge om dagen. Prisene er nylig redusert, og ekspertene regner med at den trenden vil fortsette. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
POPULÆR: Nissan Leaf er den store elbilselgeren i Norge om dagen. Prisene er nylig redusert, og ekspertene regner med at den trenden vil fortsette. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Spørsmålet er om det på sikt vil bidra så mye at elbilene kan bli den «folkebilen».

- Tesla Model S, med sin banebrytende teknologi og sine ytelser kan fort være den viktigste bilen siden T-Forden, skriver Motor Trend, som kåret Model S til «Årets Bil 2013».

Kilder: SlahsGear, The Daily Beast, Wikipedia.