Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Er dette en familiebil?

- Ja, sier Ford.

DYR, MEN MORSOM:  Ford Focus ST går som et uvær og har mye moro å by på. Ulempen er prislappen. Alle foto: Tormod Brenna
DYR, MEN MORSOM: Ford Focus ST går som et uvær og har mye moro å by på. Ulempen er prislappen. Alle foto: Tormod Brenna Vis mer

(Dagbladet): Ford Focus ST og norsk avgiftspolitikk er langtfra bestevenner. Og uvennskapet er den største - men ikke den eneste - grunnen til at denne kraftpluggen aldri blir noen bestselger i Norge.

Prislappen blir kort og godt altfor høy. Særlig om du måler opp mot hva du kan få for rundt 500 000 kroner andre steder.

STASJONSVOGN: Focus ST kom som stasjonsvogn i sommer. Noe å vurdere om du vil ha en familieracer. Foto: Ford
STASJONSVOGN: Focus ST kom som stasjonsvogn i sommer. Noe å vurdere om du vil ha en familieracer. Foto: Ford Vis mer

- Det er nok et relativt begrenset antall personer som vil kjøpe denne bilen, medgir Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge til Dagbladet.

Familiebil? - Vi har lagt opp til et salg av rundt 50 biler i året, noe som jo er beskjedent. Men noen vil alltid få sansen for denne bilen. Selv om den er sportslig, har den også et familieaspekt i seg. Særlig stasjonsvogna skulle tilfredsstille en familes krav. Og du får jo mye moro på kjøpet og du velger denne som familiebil, sier Sønsteby.

Men blir du ikke skremt av prislappen og er ute etter en familiebil som også har krefter og sportslige kjøreegenskaper å by på, vel - ta en kikk på stasjonsvogna. Den har mye å by på sammenlignet med den ordinære Focusen.

SKILLER SEG UT: Focus ST skiller seg ut, noe siganfargene bidrar godt til.
SKILLER SEG UT: Focus ST skiller seg ut, noe siganfargene bidrar godt til. Vis mer

Nye Focus ST kommer nemlig ikke bare som hatchback, den leveres også som ren stasjonsvogn, med plass til både barnevogn og kofferter nok til helgeturen til hytta.

Mindre - men sterkere - motor
Den første ST'n (ST = Sports Technologies) kom i 1997, og i siste versjon sitter det en toliters turbomotor i stedet for den sofistikerte femsylindrede 2,5 literen.

Og den leverer. Med et dreiemoment på 360 nm slipper du å bli sliten i girarmen.

COCKPIT: Oversiktelig og enkelt å betjene.
COCKPIT: Oversiktelig og enkelt å betjene. Vis mer

Kjøreegenskapene er vel så imponerende som maskineriet. Det er klart sportslig, men ikke så ekstremt at du ikke kan innbille deg - og faktisk få følelsen av - at du sitter i en familiebil.

Riktignok føler du at bøttesetene fra Recaro sitter som ei litt for trang skjorte, noe som er behagelig nok når du setter Focus'en litt på prøve på svingete vei. Den oppfører seg kort og godt eksemplarisk. Den elektronisk backede sportsstyringen er omtrent akkurat så presis og direkte som reklamen lover, og det oppgraderte fjæringssystemet gjør sitt til at det skal bli skikkelig ekstremt før du føler at du ikke helt har kontrollen.

KOMFORT: De elektrisk justerbare Recaro-setene har sportspreg så det holder og holder deg på  plass - om du er smal nok over ryggtavla til å få plass.
KOMFORT: De elektrisk justerbare Recaro-setene har sportspreg så det holder og holder deg på plass - om du er smal nok over ryggtavla til å få plass. Vis mer

Ford Focus ST er laget for aggressiv og sportslig kjøring.

Men faktum er - den fungerer også helt fint som familiebil.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media