BY-RACER: Med to hjul foran og et hjul bak blir den lille dingsen morsom å kjøre. Foto: Fred Magne Skillebæk
BY-RACER: Med to hjul foran og et hjul bak blir den lille dingsen morsom å kjøre. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Er dette framtidas by-bil?

Fremtiden kan bringe mye morsomt med seg, som Toyota i-Road. Vi har testet den.

Toyota i-Road hadde verdenspremiere på bilmessen i Geneve i mars, og er et eksempel på hvordan fremtidens kjøretøy kan bli. Men i-Road er langt mer enn et konsept. Som vi tidligere har skrevet, i løpet av 2014 skal den til Europa, og inngår i et prøveprosjekt som skal settes ut i livet i Grenoble.

Er vi heldig kommer den også til Norge. Får vi tippe 2015? Eller 2017? Eller 2020 kanskje? Samme det, bare den kommer, og jo før jo heller!

By-dings For å si det først som sist. Trehjulingen i-Road er ikke nødvendigvis tenkt som et kjøretøy for entusiastene, men kan fort bli det. Dingsen er ikke klart definert, så den kan like gjerne forklares som en bil som en motorsykkel. Den har to seter på rekke, men til gjengjeld et ratt i stedet for styre.

Hvor mye moro er det egentlig mulig å få på tre hjul? Etter å ha prøvekjørt Toyota i-Road har vi funnet et svar vi ikke helt så komme.

Lukket område Vi er på hjemmebane i Toyota-land, på et ubrukt parkeringsanlegg i Tokyo. En av de nærmeste dagene blir parkeringsplassen invadert av anleggsmaskiner, for området skal bli deltagerlandsby for sommer-OL i 2020. Men først skal vi prøvekjøre i-Road, trehjulingen med gyro, som selv styrer hvor mye den skal lene seg innover i svingene.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Holder balansen Takket være sin bredde på 85 cm, så står den av seg selv i parkert tilstand. I tillegg får den hjelp av en gyrokontroller, på samme måte som Segway og deres like. Det finnes også de som har laget en løsning med bare ett hjul, som kan kjøres takket være en gyro.

LITEN SAK: Det er plass til fire i-Road på p-plassen til en bil. Illustrasjon: Toyota
LITEN SAK: Det er plass til fire i-Road på p-plassen til en bil. Illustrasjon: Toyota Vis mer

Sett deg inn, vri på nøkkelen, og du er i gang. Bare husk å lukke døren først. Du sitter med andre ord i en nær helt lukket kabin, og du kan ta med deg en person i setet bak deg. Bare øverste del av dørene er åpne, og hjelm skal ikke være påbudt.  Gi gass, og det bærer avsted. 

Avgiftsfri Driften er hundre prosent elektrisk, og batterikapasiteten skal være nok til en rekkevidde på 5 mil. Det går heller ikke fort, men du verden så moro. Nåla stopper på 45 km/t, noe som holder mer enn nok i et bymiljø. Toyota har ikke spikret om dette blir den endelige toppfarten.

Det er heller ikke som på en ordinær moped, at det tar tid å komme seg til toppfarten. Akselerasjonen er som på alle andre elektriske farkoster — rask. Det gjør i-Road til den morsomste lyskryss-raceren vi har kjørt på lenge. Da er det nesten komisk å tenke på at hvert av fremhjulene bare har en 2kW motor hver.

Som ski, så denne Den som har kjørt mye ski av typen carving vet hvordan følelsen i i-Road er. Forskjellen er at du her ikke trenger å gjøre noe selv for å lene deg innover. Den gjør det automatisk, bare du vrir på rattet.  Med skiene må du legge mer kant for å få de til å svinge mer. Her vrir du mer på rattet, og den lener seg ytterligere innover.

LENER SEG INN: Forhjulene har aktuatorer som strekker seg ut eller trekker seg inn. På den måten lener i-Road seg inn i svingene. Styringen er på bakhjulene. Foto: Fred Magne Skillebæk
LENER SEG INN: Forhjulene har aktuatorer som strekker seg ut eller trekker seg inn. På den måten lener i-Road seg inn i svingene. Styringen er på bakhjulene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med i-Road har du derimot ytterligere et aspekt å ta hensyn til, for dersom du merker at den ikke lener seg nok inn, og at svingen ble litt for brå, så er det bare å slakke av på farten. Da legger den seg ytterligere inn etter hvert som farten avtar, og svingradiusen kortes ytterligere ned. Du kan med andre ord styre svingradiusen med gasspedalen, en tilleggsfaktor som gjør det enda morsommere å kjøre i-Road. 

Fleksible armer Måten dette foregår på er rett og slett at den styrer lengden på venstre og høyre hjul i form av elektrisk kontrollerte aktuatorer som presser ned det ytterste hjulet. Denne er igjen koblet sammen med gyroer som bestemmer hvor mye i-Road skal lene seg innover. Funksjonen virker også dersom du møter på høydeforskjeller mellom venstre og høyre hjul i veibanen. Du vil da se at det ene hjulet trekker seg opp, og ikke det andre. 

Toyota bruker blant annet størrelsen som et viktig innsalg, i tillegg til at den er elektrisk, naturligvis. En vanlig parkeringsplass for biler kan romme fire slike i-Road, som igjen kan romme inntil åtte personer samlet.

For megabyer Om vi ser på Tokyo, som definitivt må anses som en såkalt mega-city, så er dette avgjørende for infrastrukturen. Her kommer du ikke inn til byen uten å ha en fast parkeringsplass. De som transporteres med bil har enten fast plass, eller så har de en sjåfør som slipper dem av og forsvinner igjen. Oslo sentrum begynner å minne om noe av det samme — uten sammenligning for øvrig.

SPESIELL: Den ville vekket oppsikt i bymiljøet. Foto: Fred Magne Skillebæk
SPESIELL: Den ville vekket oppsikt i bymiljøet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Skulle du bli overivrig interessert i å prøve en i-Road, så er det i Grenoble du tidligst kan få prøvd den. Dette skjer gjennom et prøveprosjekt,  men Toyota gjør ikke dette for moro skyld. Forhåpentligvis kan den morsomme dingsen snart bli å se på et gatehjørne i Norge også. Pris? Ingen anelse.
 
Noen mulige konkurrenter:

Opel 1-euro-bil
Audi Urban Concept
VW Nils
Renault Twizy
Toyota Insect

ENKELT: Det er et relativt enkelt førermiljø i den lille saken. Foto: Fred Magne Skillebæk
ENKELT: Det er et relativt enkelt førermiljø i den lille saken. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer