Er dette verdens råeste bussholdeplass?

Her blir bussreisen en surrealistisk flukt fra virkeligheten.

(Dagbladet): Den siste tida har stadig flere av de største teknologiselskapene i verden spilt på «den mobile generasjonen», der man retter seg mot et marked som begynner å bli godt vant til den digitale tidsalderen.

Det amerikanske mobilkommunikasjonsselskapet Qualcomm tok i bruk slagordet «born mobile», og fikk blant annet med seg samarbeidspartner Microsoft på mottoet.

Nå bruker Qualcomm tankegangen i en viral markedskampanje, som har fått mye oppmerksomhet de siste dagene takket være et videostunt som er i ferd med å bli en viral hit.

Den har sørget for omtale på nettsteder som Huffington Post og Gawker. Det passer nok selskapet godt etter at det nettopp ble kjent at deres nye Snapdragon 600-prosessor er blitt brukt i HTCs nye smarttelefon HTC One.

Ellevil opplevelse I videoen, som du kan se øverst i saken, spiller selskapet på tanken om at alt er mulig i den mobile verden.

De tok kontroll over en bussholdeplass i Los Angeles og forandret dagen for tre uvitende reisende. Reklamebannere på holdeplassen ledet de reisende inn på en nettside, og dem som klikket seg inn ble møtt av en surrealistisk opplevelse.

For en ble for eksempel bussturen byttet ut med en tur i en Lamborghini, mens en annen ble kjørt av gårde i hundeslede forbi måpende losangelinoere på gata.

I kampanjen hevdes det at dette er verdens beste bussholdeplass. HuffPost og Gawker sier seg enig, men påpeker at konkurransen ikke akkurat er stor. Stuntet minner om TNTs vellykkede kampanjer i Belgia. TV-selskapet plassert en rød knapp på gata. Den som trykket utløste et drama uten like. Alt regissert for å skape en viral hit.

Truer britene Qualcomm er en av verdens ledende leverandører av delene som utgjør mobiltelefonene våre, men ypper seg fortsatt mot konkurrentene.

The Guardian skriver at aksjekursen til det britiske selskapet IQE faller etter at det ble kjent at den amerikanske giganten skal gjøre nye framstøt i radiofrekvens-markedet også.