Er dette verdens raskeste bil? Vi fikk sitte på

Dagbladfotografen får en uforglemmelig tur i verdens potensielt raskeste superbil, Koenigsegg Agera R.

GOODWOOD (Dagbladet): Agera R blir gjerne sammenlignet med Bugattis Veyron. Det blir litt som å sammenligne epler og pærer.

De har omtrentlig samme antall hester under panseret, men Bugatti Super Sport har en W16 motor, firehjulstrekk, veier 403 kilo mer, og er bygget med Volkswagen-konsernet i ryggen.

Det svenske egget har en oppskremt V8er, bakhjulsdrift,  og et utviklingsbudsjett tilsvarende en lunsjregning hos nemesis Bugatti.

Det har resultert i 1140 hester, over 401,6 km/t på langstrekken på Nürburgring med nordmann Bård Eker bak rattet, og en prislapp rundt 14 millioner kroner.

Det er ingenting subtilt med Koenigseggs helsprø Agera R.

Bilselgeren Tommy Å sitte på i en hyperbil er en uforglemmelig opplevelse uansett, men å sitte på med Tommy byr på det lille ekstra, dødsfrykt.

En profesjonell racingsjåfør kan kanskje temme en Koenigsegg som plutselig bestemmer seg for å drepe deg, men kan en bilselger?

- Jeg tok racinglisensen min forrige uke. Det var en kjøreprøve i en Alfa Mito, og nå skal jeg opp Goodwood hill i en Agera R, ler Tommy.

Det kunne vært verre, han kunne vært dekkselger.

Godt gehør Det er sjelden tre Ferrarier og en Lamborghini Aventador må finne seg i å spille annenfiolin. 

Men idet Tommy fyrer igang Koenigseggen er det som sild i tønne rundt bilen, de andre kunne like gjerne vært tre Fiater og en Audi.

På tomgang høres Agera R ut som en Gruppe-C Le Mans racer. Det er en rå og brutal lyd, som passer den rå og brutale bilen som en solskinnsdag passer juli. 

Så rumler den avgårde mellom storøyde bilentusiaster, gamle som unge. 

Superstjerne Fotografen og bilselgeren tråkler seg fra paddocken, gjennom blitzregnet fra kameraer og telefoner, på vei mot banen.

Det mangler ikke på wow-faktor.

Det kommer så mye resonans fra motoren at man fysisk kjenner at den passerer rett ved. En Agera R i kø er et neste komisk syn, som en tiger i bånd.  

Bakkeløpet Idet Koenigseggen kjører forbi i første sving inn mot langstrekket er Tommy avventende med gassen, Så gir han litt på og Ageraen blåser opp langstrekket forbi tusenvis av jublende tilskuere.

- Den akselererer som en rakett, sier en oppstemt Håkon idet han klatrer ut av passasjersetet.

Det har han rett i. Agera R er verdens raskeste serieproduserte bil til 300 km/t, 14,53 sekunder er mindre enn de fleste biler bruker til 130.

Godt at den også er den som stopper fortest, 300-0 tar 6,6, sikkert ganske smertefulle, sekunder.  

- Tommy tok det rolig i svingene, men han åpnet slusene litt på rettstrekket.

En Gumpert Apollo som kjørte rett før Ageraen tok det ikke like piano, med påfølgende katastrofale følger. Bakhjulene gikk plutselig veldig mye fortere enn resten av bilen, og Gumpy endte i høybarrieren ved banen.

Ingen ble alvorlig skadet, men bilen måtte stå over resten av festivalen.

Er Agera R verdens raskeste? Den offisielle rekorden tilhører enn så lenge Bugatti Super Sport, og lista ligger på 431 km/t.

For alle andre enn Bugatti og Koenigsegg er det egentlig av akademisk interesse hvem av de to som er kjappest.

Skulle Koenigsegg slå Bugatti bør selvsagt ingeniørene sprette champagnen, for det er en bragd fra deres side.

DRØY: Med fullt pådrag går den til hundre på tre sekunder, knappe 12 sekunder senere kjører du i 300. Foto: HÅKON EIKESDAL
DRØY: Med fullt pådrag går den til hundre på tre sekunder, knappe 12 sekunder senere kjører du i 300. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Men bør du bruke et tosifret antall millioner på bilen som er raskest, eller den som er morsomst å kjøre?

Har du tykk nok lommebok får du nok anledning prøve dem begge før du bestemmer deg.

For alle oss andre blir spørsmålet hvilken skjermsparer vi skal velge.


ETT HJUL ER NOK... ... på Goodwood Festival of Speed. Motorsykler, trehjulinger, jagerfly, rallybiler og Formel 1 er bare noen av ingredientsene. Foto: Håkon Eikesdal
ETT HJUL ER NOK... ... på Goodwood Festival of Speed. Motorsykler, trehjulinger, jagerfly, rallybiler og Formel 1 er bare noen av ingredientsene. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer