EDRU? Mange er usikre på hva promillen er dagen derpå. Foto: Egil Nordlien HM Foto
EDRU? Mange er usikre på hva promillen er dagen derpå. Foto: Egil Nordlien HM FotoVis mer

Er du edru nok til å kjøre?

Vi har testet syv nye promillemålere, og en brukt som ikke har vært kalibrert.

Norge var det første landet i verden som innførte en maksimal promillegrense for bilførere, ved lov av 16. juli 1936. Inntil februar 2001 var grensen på 0,5 promille. Siden har den vært på 0,2 promille - en regel som ble innført for å hindre at folk spekulerte i den såkalte «styrepilsen».

At risikoen for ulykker øker ved stigende alkoholpåvirkning er påvist utallige ganger. Vi har selv påvist hvordan kontroll og reaksjonsevne endres med stigende promille, i en uhøytidelig test med alkohol og bilspill.

Men promillekjøring er heldigvis ikke sosialt akseptert i Norge. Dessuten virker strenge straffer preventivt. Mange tusen nordmenn, og en god del bedrifter, har derfor gått til anskaffelse av promillemålere.

Disse kan være alt fra såkalte "nøkkelring"-produkter til en hundrelapp eller to, til ganske avanserte apparater til et par tusen kroner. Volumet ligger på noe midt i mellom.

Vi har testet syv av promillemålerne som selges i dag. Vi har unngått de aller kjipeste produktene, som uansett frarådes å bruke.

Prisene på våre testede produkter varierer mellom 495 og 1899 kroner.

Vi har også testet en brukt promillemåler; nemlig testvinneren fra 2009 - en AL7000.

Nå har den ligget i 2,5 år uten å bli brukt eller kalibrert. Hvordan fungerer den da?

Må kalibreres Spørsmålet og ikke minst svaret er svært viktig. Det er nemlig et stort problem at de fleste promillemålerne må sendes inn for kalibrering årlig, noe vi antar svært få brukere følger opp.

Resultatet blir - som også testen av en brukt CA 2000 i 2009 viste - at målerne overhodet ikke er til å stole på etter som tiden går.

Ellers skulle vår mann med referanseapparatet under testen - politioverbetjent i UP, Frank Schröder - helst sett at produsentene laget promilleblåsere med lengre innblåsningstid.

- Blåseprinsippet for de fleste apparatene er uheldig. Det blåses for kort og overfladisk. Men en pekepinn gir de jo.

Her kan du lese om hvordan testen i 2009 gikk.

STRAFF VED PROMILLEKJØRING: Det defineres som promillekjøring dersom du fører motorvogn med en alkoholkonsentrasjon på mer enn 0,2 promille i blodet. I følge den tyske bileierorganisasjonen Adac er dette en grense vi deler med Estland, Sverige og Polen. Det finnes også land som har 0,0 promille som grense.

IKKE BLÅS I DET: Å bli tatt med promille kan koste deg dyrt. Foto: Egil Nordlien HM Foto
IKKE BLÅS I DET: Å bli tatt med promille kan koste deg dyrt. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Men de fleste europeiske land praktiserer fortsatt 0,5 promille som grensen for hva som ansees som fyllekjøring, mens Storbritannia er blant få land som tillater 0,8 promille. Om det har sammenheng med landets utbredte pubkultur å gjøre, vet vi ikke.

At de aller fleste landene har 0,5-grense, er nok årsaken til at de fleste promillemålerne er programmert til å gi akustiske eller visuelle varsler først når du ligger over denne promillen. Men uansett må brukeren forholde seg til resultatet på skjermen.

Les også: Her er GPS'en med promillemåler
Slik regner du ut promillen
Spising i bil farligere enn fyllekjøring?
Trøtt og farlig bak rattet

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.

ALCOSAFE KX2500 Rimelig, godt resultat. Karakter: 5/6 Produsent: AlcoSafe Pris: 495 AL7000 Godt resultat, kan kalibreres av bruker Karakter: 5/6 Produsent: Alcoscan Pris: 999 FIT 168R Rimelig, godt resultat. Karakter: 5/6 Produsent: Fit Pris: 498 CA 2000 Rimelig, bra resultat Karakter: 4/6 Produsent: HDTC & HDHI Pris: 564 CA 2010 Rimelig, lite presise målinger Karakter: 3/6 Produsent: HDTC & HDHI Pris: 795 FCA-7000 Relativt dyr, viser for lav promille Karakter: 3/6 Pris: 1190 AL9000L Katastrofalt resultat. Karakter: 1/6 Produsent: Alcoscan Pris: 1899 Brukt: AL7000 Brukt, ikke kalibrert - og elendig Karakter: 2/6 Produsent: Alcoscan Pris: 999