INNESTEMME.  Det er lov å ha det moro, men stort sett er det greit med innestemme på restaurant. Også når du vil ha kontakt med kelneren. Illustrasjonsfoto: IAKOVOS HATZISTAVROU/NTB SCANPIX
INNESTEMME. Det er lov å ha det moro, men stort sett er det greit med innestemme på restaurant. Også når du vil ha kontakt med kelneren. Illustrasjonsfoto: IAKOVOS HATZISTAVROU/NTB SCANPIXVis mer

Er du en dårlig restaurantgjest?

Åtte leveregler som kan gi restaurantbesøket et løft.

Du gjør det kanskje av gammel vane.

Stabler skitne tallerkener for kelneren. Tar deg en røykepause på utsida mellom rettene. Snakker med kelneren og i mobilen samtidig.

Hver især ingen stor ting. Hadde du hørt praten på kjøkkenet enkelte steder, ville du muligens tenkt annerledes.

Røyk etter maten - Gjester som går ut for å røyke mellom rettene er irriterende, sier Christopher Davidsen, årets kokk i Bocuse d'Or.

Les også: Disse seks kjemper om å bli Norges beste kokk

At du endelig er ute på byen, spiser og vil nyte hvert øyeblikk, også festrøyken, holder ikke.

- Når jeg lager mat, vil jeg at gjestene skal spise når maten er varm. Ikke fem minutter seinere, sier han.
 
Matporno Varm mat blir det heller ikke på restaurantgjester som venter med å spise til matbildet har fått sine første likes.

I Frankrike er enkelte kjøkkensjefer så irritert på matfotograferingen at noen restauranter har lagt ned forbud mot å ta bilder av maten. Flere chef'er oppfatter fotoseansene som en fornærmelse mot deres matkunst.

I Norge kan du antakelig ta dine bilder med relativt lave skuldrer.

Selv restauranter med michelinstjerne synes matfotografering er noe man må leve med.

- En del av gamet, sier Bent Stiansen, innehaver av Statholdergaarden i Oslo.

I andre land kan du lett bli oppfattet som «matpornograf» om du vimser rundt med telefonen.

Les også: Mange hater trenden, men det er en veldig god grunn til å ta bilde av maten sin

Valget er ditt, men greit å vite.

Skru av! Å bestille mat mens du snakker i telefonen, er irriterende. Verden over.

Å snakke og bestille samtidig kan dessuten føre til misforståelser.

Hadde du ment å be om blodig biff, men fikk den gjennomstekt, fordi du satt i telefonen, er det bare å klappe igjen og spise.

Ellers gjelder følgende: Hvis du vil klage, gjør det med en gang.

Klag der og da
Sier du at «biffen var overstekt, men jeg spiste den likevel», blir du ikke populær.

Send maten ut. Antakelig kommer den tilbake i bedre versjon. Det viktigste er likevel at du har gitt kjøkkenet en ny sjanse.

En undersøkelse gjort av Forbrukerrådet viser at nesten hver tredje restaurantgjest er misfornøyd. Men 60 prosent av de misfornøyde lot være å klage fordi de ikke ville bruke tid på det, eller fordi de trodde det ikke ville hjelpe.

Undersøkelsen viser at det lønner seg å klage. De fleste som klaget fikk løst saken sin der og da.

Bare 15 prosent av dem som klaget, som ikke fikk ordnet opp.

IRRITERENDE: Må du stadig ut for å røyke, kan det bli irritasjon på kjøkkenet hos dem som vil servere deg varm mat. Illustrasjonsfoto: DAGBLADET
IRRITERENDE: Må du stadig ut for å røyke, kan det bli irritasjon på kjøkkenet hos dem som vil servere deg varm mat. Illustrasjonsfoto: DAGBLADET Vis mer

Bent Stiansen setter pris på det om folk sier fra. Hans servitører får høre det om noe er veldig bra eller veldig dårlig.

- De som vet mest om hva restaurantgjestene egentlig mener er taxisjåførene. Det er litt synd, sier han.

Si fra om endringer Si fra kan man godt gjøre hele veien. Det gjelder for eksempel om du har bestilt bord til åtte og dere blir fem.

Åttemannsbord kan det ofte være få av.

Å plassere fem eller seks er lettere.

Kom edru Restauranter, også av det finere slaget, har sett det meste. Folk som har kastet opp på bordet midt i middagen, gjester som har strippet og kranglete brudepar.

Å drikke på tom mage før maten er ikke lurt. Likevel skjer det, også utenfor julebordsesongen.

- Jeg glemmer ikke hun som dro opp skjørtet og strømpebuksa midt i cleopatrasalen hos oss, sier Bent Stiansen.

Han understreker at episoden skjedde for en god stund siden.

Innestemme Det er lov å ha det moro, men stort sett er det greit med innestemme på restaurant. Også når du vil ha kontakt med kelneren.

Å rope er sjelden vellykket. Prøv heller å oppnå blikkontakt.

Stiansen synes hans egne restaurantgjester oppfører seg veldig bra.

- Vi respekterer dem og de respekterer oss, sier han.

BALANSEKUNST: La kelneren gjøre jobben. Også når de skitne tallerknene skal ut. Illustrasjonsfoto: JAN PREROVSKY
BALANSEKUNST: La kelneren gjøre jobben. Også når de skitne tallerknene skal ut. Illustrasjonsfoto: JAN PREROVSKY Vis mer

Stiansen er klar på at folk må få bestille det de har lyst på.

- Hvis noen vil ha godt stekt biff med hvitvin til, hvorfor ikke?

- Vi er gjestenes verktøy. Vår jobb er å innfri deres ønsker, sier han.

Ikke gjør deg til Er du uerfaren, så vis det. Ikke minst når det kommer til vin, er det greit å legge kortene på bordet, mener restauratører Washington Post har snakket med.

En gjest som sniffer på vinkorken er mer irriterende enn en som ærlig spør om vinen.

- Å lukte på korken kan ikke røpe noe som selve vinen ikke kan fortelle deg, sier vinkelner Sebastian Zutant fra The Red Hen til den amerikanske avisa.

La kelneren rydde Når du har spist opp: La kelneren rydde.

- Mange vil gjerne hjelpe. Sitter de inn mot veggen, synes jeg det er fint å overrekke skitne tallerkener. Ellers synes jeg man skal la servitøren gjøre jobben, sier Bent Stiansen.

Hvorfor? Stabler servitøren selv, har servitøren kontroll. Når tallerkenene sendes over bordet kan stabelen bli for tung eller skjev.

Det gir dessuten dårlig inntrykk.

- En stabel med tallerkener på bordet er et visuelt varsel om at her er det dårlig service, sier Elizabeth Parker, sjef for restauranten Crane & Turtle til Washington Post.

Hindrer rydding Kari Innerå, eier og kjøkkensjef på BA53 i Oslo, går mye ute blant gjestene i restauranten.

Hun synes forholdet til gjestene er utmerket, men har lagt merke til en ting; folk sitter annerledes enn før.

NY SITTESTILLING: Kari Innerå på BA53 mener folk har begynt å sitte annerledes på stolen. Det hindrer opprydning. Foto: MARTE GARMANN
NY SITTESTILLING: Kari Innerå på BA53 mener folk har begynt å sitte annerledes på stolen. Det hindrer opprydning. Foto: MARTE GARMANN Vis mer

- De sitter ytterst på stolen, så man ikke kommer seg mellom for å rydde, sier hun.
- Jeg får lyst å si som mamma sa da vi var barn: sett deg ordentlig opp på stolen.

Gå i tide Et generelt råd er å gå i tide. Det vet alle, men noen glemmer det. Har dere bare spist hver deres forrett, drukket vann og delt en dessert, be om regningen om det står kø i døra.

Og vær rause når dere skal gjøre opp.

Å bruke 40 minutter på å splitte regningen rettferdig, gjør ikke stemningen god verken dere imellom eller overfor restauranten.