DEN MØRKE ER SUNNEST: Kakao er rik på flavonoider, en type antioksidanter som gjør mye bra for helsa. Jo mørkere sjokoladen er, jo mer kakao og antioksidanter inneholder den. Derfor er mørk sjokolade sunnere enn lys. Foto: ERIK HELGENESET
DEN MØRKE ER SUNNEST: Kakao er rik på flavonoider, en type antioksidanter som gjør mye bra for helsa. Jo mørkere sjokoladen er, jo mer kakao og antioksidanter inneholder den. Derfor er mørk sjokolade sunnere enn lys. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Er du glad i sjokolade, er dette testen for deg

Jo mørkere, jo bedre.

(Bramat.no): Det er mye bra med kokesjokolade, i hvert fall de mørkeste typene som inneholder mye kakao.

Kakao er rik på flavonoider, en type antioksidanter som gjør mye bra for helsa. Jo mørkere sjokoladen er, jo mer kakao og antioksidanter inneholder den. Derfor er mørk sjokolade sunnere enn lys.

Undersøkelser viser at mørk sjokolade kan være bra for helsa, blant annet ved å redusere blodtrykket og risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Men, det er ikke dermed sagt at jo mer sjokolade du spiser, jo bedre er det. Det er nemlig en veldig liten mengde sjokolade som ser ut til å være bra for deg, omtrent en rute om dagen.

Spiser du mer, kan det fort gå utover vekten. Sjokolade inneholder nemlig mye mer fett, sukker og kalorier enn kakao.

Deilig varm sjokolade Kokesjokolade brukes som regel til baking, eller til å lage en kopp varm sjokolade.

Varm kakao er ikke bare godt og koselig, men kan faktisk også være bra etter en treningsøkt. Lager du kakao på Styrk, melka som inneholder dobbelt så mye protein og kalsium som annen melk, har du en fin restitusjonsdrikk etter at du har trent.

Selv om kakao laget av kokesjokolade kan være greit etter trening, er det likevel slik at kokesjokolade - som annen sjokolade - ikke er spesielt sunt hvis du spiser mye av det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruker du kokesjokolade ofte, kan det være greit å velge de som inneholder mest kakao, slik som vinnerne av denne testen.

Ulikt behov Skal du lage deg en kopp kakao etter trening der du har brukt mye krefter og trenger påfyll av karbohydrater, kan du godt velge en sjokolade som inneholder en del sukker, som ikke nødvendigvis får høyest score i denne testen.

Skal du derimot velge den «sunneste» sjokoladen, den som er rikest på kakao og som du gjerne kan spise en bit av rett som det er, bør du velge vinnerne av denne testen.

Kanskje litt forvirrende, men slik er det altså med kosthold og helse. Hva som er sunt og bra for deg, handler om hvor ofte du spiser det, når du spiser det, hvor aktiv du er, og ikke minst hva du spiser ellers.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sammenliknet et utvalg kokesjokolader. Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkene vi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, fett, karbohydrater og andel kakao per 100 gram sjokolade. Mengden protein og kakao trekker opp, mens innholdet av karbohydrater og fett trekker ned.

I testen er produktene rangert fra terningkast 1 til 5. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 5 og det dårligste terningkast 1.

Et produkt som får terningkast 1 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Deklarert næringsinnhold Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Coop Mørk 70 % En av testens to vinnere. Mye kakao, og lite karbohydrater i forhold til mange av de andre. Karakter: Produsent: Coop Trading Odense Mørk 70 % kakao En av testens vinnere. Lite karbohydrater og mye kakao. Karakter: Produsent: Odense Freia Kokesjokolade 70 % Bra innhold av kakao, lite karbohydrater, men mye fett. Karakter: Produsent: Kraft Foods Norge AS Eldorado Mørk kokesjokolade Ok innhold av kakao, forholdsvis lite fett, greit med protein, men mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Norgesgruppen Mørk kokesjokolade Litt lite kakao, mye karbohydrater, men ikke så mye fett. Karakter: Produsent: REMA 1000 Delish mørk kokesjokolade Ok innhold av kakao, lite fett men mye karbohydrater Karakter: Produsent: Ica Norge Odense Mørk 55 % kakao Greit innhold av karbohydrater, middels innhold av karbohydrater og fett. Karakter: Produsent: Odense Coop Lys Lite kakao og mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Coop Trading Freia Selskapssjokolade Litt lite kakao og mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Kraft Foods Norge AS Freia Lys kokesjokolade Lite kakao, mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Kraft Foods Norge AS Freia Dronning sjokolade Litt lite kakao, mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Kraft Foods Norge AS Coop Mørk Innholdet av kakao er litt lite, og innholdet av karbohydrater er høyt. Karakter: Produsent: Coop Trading Eldorado lys kokesjokolade Lite kakao, veldig mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Norgesgruppen Delish lys kokesjokolade Lite kakao, veldig mye karbohydrater. Karakter: Produsent: Ica Norge Lys kokesjokolade Testens laveste innhold av kakao. Mye karbohydrater. Karakter: Produsent: REMA 1000 Les mer på Bramat.no:
Sjokolade, sunt eller bare godt?
Restituer deg med avspenning
Bli en fleksitarianer!