UT OG LØP: Du trenger ikke løpe langt for å oppnå bedre kondisjon. Noen økter på 20-30 sekunder holder - men da må du til gjengjeld spurte skikkelig. Foto: NTB Scanpix / Shutterstock
UT OG LØP: Du trenger ikke løpe langt for å oppnå bedre kondisjon. Noen økter på 20-30 sekunder holder - men da må du til gjengjeld spurte skikkelig. Foto: NTB Scanpix / ShutterstockVis mer

Er du lei av lange treningsøkter? Da kommer du til å like denne treningsformen

SIT. Treningsformen som hjelper deg med å forbrenne fett og forbedre kondisjonen på rekordtid.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Du har kanskje hørt om HIT-trening– høyintensiv intervalltrening.

Nå kommer det en oppfølger: SIT-trening, såkalt sprint intervalltrening – som innebærer kortere intervaller/økter og lengre pauser.

Dette skal maksimere forbrenningen og forbedre kondisjonen. Opplegget er enkelt; du trener så hardt du kan i 10–30 sekunder og tar pause i 3–4 minutter. Forskjellen mellom HIT og SIT er at du trener hardere, enda mer intensivt i de korte øktene, men har lengre pause mellom intervallene i SIT-treningen, noe som gjør at du orker å kjøre på 100 prosent for hver intervall.

- De lange pausene som gir deg god tid til å få igjen pusten, gjør at treningen ikke oppleves som like slitsom som HIT-treningen, men den er fortsatt like effektiv, sier den svenske treningseksperten Sofia Åhman.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn