FLYT: Er du ofte i flyt - i stand til å bli oppslukt og til stede i øyeblikket - er sjansen stor for at du også øker andelen positive følelser i hverdagen. Foto: COLOURBOX
FLYT: Er du ofte i flyt - i stand til å bli oppslukt og til stede i øyeblikket - er sjansen stor for at du også øker andelen positive følelser i hverdagen. Foto: COLOURBOXVis mer

Er du lykkelig?

Med 18 konkrete råd kan hverdagen bli lettere.

(Dagbladet God torsdag):
Positiv psykologi, studiet av positivitet og lykke, blir stadig mer utbredt.

I psykologien finnes en rekke tester som brukes til å måle lykkenivået. Noen land har målt «brutto nasjonal lykke» i årtier.
Test deg selv Testen som sto på trykk i God torsdag 2. februar er utarbeidet av professor Barbara Fredrickson ved University of North Carolina. Hun er blant verdens mest anerkjente forskere i positiv psykologi.

«The Positivty Self-test» tar utgangspunkt i hvor sterke positive og negative følelser du har hatt det siste døgnet. Ifølge Fredrickson bør forholdet være tre ganger så mange positive som negative følelser.

- Hjernebølgene er større og kraftigere for negative følelser, enn positive. Det har med evolusjonen å gjøre. Det forklarer at vi trenger flere positive tanker for å overskygge de negative, forklarer Lisa Vivoll Straume, faglig leder i Mind og doktorgradsstipendiat i psykologi ved NTNU.

Den engelske versjonen av testen kan du ta her.
Resultatet Resultatet representerer din positivitetsrate for dagen.

PROFESSOR: Barbara L. Fredrickson har utarbeidet en test som måler forholdet mellom positive og negative følelser.
PROFESSOR: Barbara L. Fredrickson har utarbeidet en test som måler forholdet mellom positive og negative følelser. Vis mer

Ifølge Fredrickson er det optimale å ha en positivitetsrate lik 3 eller mer. Dette betyr at du opplever tre ganger så mange positive følelser som negative.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette skal være tallet som skiller de som virkelig vokser og har optimal mental helse fra de som «bare» klarer seg i livet.

Husk at dagsformen kan variere veldig, så for å få et klarere bilde av hvordan du ligger an, anbefaler Fredrickson å ta testen daglig gjennom to uker.

Ikke fortvil om du havner under 3. Ifølge Fredrickson gjør 80 prosent av amerikanere det samme.
Tenk positivt «Tenk positivt» kan høres ut som en klisjé, men er ikke mindre virkningsfullt av den grunn.

DOKTORGRADSSTIPENDIAT: Lisa Vivoll Straume gir enkle råd for bedre hverdagslykke.
DOKTORGRADSSTIPENDIAT: Lisa Vivoll Straume gir enkle råd for bedre hverdagslykke. Vis mer

I «A Tuesday in the Life of a Flourisher», publisert i tidsskriftet Emotion i 2011, viser Barbara Fredrickson og Lahnna I. Catalino at det kan føre deg inn i en positiv spiral.

Forskerne så på deltakernes respons til seks aktiviteter som har vist seg å ha positiv effekt på humøret. Aktivitetene er å: hjelpe andre, sosialisere, lære noe, gjøre noe spirituelt, trene og være i flyt.

Flyt Flyt er definert som å være så engasjert i noe, at følelsen av tid og sted opphører.

De som i utgangspunktet hadde optimal mental helse, såkalte «flourishers», fikk et større positivt utbytte av aktivitetene enn «ikke-flourishers» og deprimerte.

Tilfredshet gjør det lettere å finne glede i hverdagen. Og mer glede i hverdagen gjør det igjen lettere å oppnå tilfredshet.
Bli lykkeligere Her får du 18 råd for hvordan du kan øke din egen hverdagslykke.

PROFESSOR: Sonja Lyubomirsky gir sine råd for hvordan du kan øke lykkefølelsen i hverdagen.
PROFESSOR: Sonja Lyubomirsky gir sine råd for hvordan du kan øke lykkefølelsen i hverdagen. Vis mer

- Dette er enkle grep som absolutt alle kan gjøre og ha nytte av. Det er handling og innsats som gjelder, ikke bare gode intensjoner, sier Straume.

- Idet du gjør en god gjerning, vil du bli mer fornøyd og øke lykkefølelsen. Men å legge om hele tankesett og endre holdninger, krever mer innsats. Hvor godt du lykkes, er avhengig av hvor mye du trener på det.

18 råd for bedre hverdagslykke:

1 Vær takknemlig Uttrykk takknemlighet for det du har - enten privat, for eksempel gjennom en dagbok eller sammen med en som står deg nær - eller ved å vise takknemlighet til en eller flere mennesker som du aldri har takket på ordentlig.
2 Dyrk optimismen Ha en dagbok hvor du fantaserer og skriver om de aller beste framtidsmulighetene du kan tenke deg, eller øv på å se den lyse siden i enhver situasjon.
3 Unngå å overanalysere og sammenlikne Bruk strategier - som distraksjon — for å kutte ned på tida du bruker på å dvele ved problemene dine og på å sammenlikne deg selv med andre.
4 Vær snill mot andre Gjør gode ting for andre, enten venner eller fremmede, åpent eller anonymt, spontant eller planlagt.
5 «Gjødsle» et forhold Ta for deg et forhold som trenger styrking, og invester tid og energi i å helbrede, dyrke, bekrefte og nyte det.
6 Engasjer deg Gjør flere aktiviteter som virkelig engasjerer deg: Øk antallet opplevelser, både hjemme og på jobben, som du kan «fortape» deg i og som er utfordrende og absorberende.
7 Gjenopplev Spill av og nyt de lykkelige stundene i livet ditt igjen. Gi stor oppmerksomhet til og nyt øyeblikkene som har vært gode, gjennom å tenke, skrive, tegne eller dele dem med andre.
8 Sett mål Sett deg bindende mål. Velg ett, to eller tre betydningsfulle mål som er viktige for deg og sett av tid og krefter til å nå dem.
9 Lag strategier Utvikle strategier for å takle uforutsette hendelser. Tren på metoder for å tåle eller overvinne stress, motgang eller traumatiske hendelser.
10 Tilgi Lær å tilgi. Hold en dagbok eller skriv et brev hvor du jobber med å legge fra deg sinne og forakt mot en eller flere som har såret deg eller gjort deg urett.
11 Utforsk det åndelige Hvis du er religiøs, involver deg mer, eller les og gruble mer over bøker med åndelig tematikk.
12 Ikke glem kroppen Ta vare på kroppen din gjennom å trene, meditere, smile og le.
13 Lær noe nytt I forskningen er det godt dokumentert at å lære nye ting øker hverdagslykken. Da trer du ut av komfortsonen, og opplever samtidig mestringsfølelse.
14 Plei relasjonene Å ha og pleie gode og nære relasjoner til andre er et av de beste grepene du kan gjøre. Forskning viser at de som er lykkelige, ofte har slike sterke relasjoner.
15 Dobbel lykke Gjør du gode gjerninger for andre, får du på en måte doblet lykken. Den andre blir glad, og du blir glad selv. Husk at gjerningen i dette tilfellet bør være noe du gjør utover det å få egen gevinst.
16 Tren Fysisk aktivitet er veldig viktig. Ikke bare bedrer du den fysiske helsa, men om du trener mer enn en halvtime, frigjør du endorfiner som gjør deg gladere.
17 Vær oppmerksom Oppmerksomhetstrening, eller «mindfulness», har vist seg å ha god effekt på lykkefølelsen. Nøkkelen er at du skal kunne registrere og observere uten å dømme. Den indre dialogen vår er ofte utfordringa — hvor vi hele tida vurderer for og imot, fordeler og ulemper. Når vi tar et steg tilbake uten å dømme, mestrer vi utfordringer og stress mye bedre.
18 Vær læringsorientert Vi har godt av å være mer læringsorienterte og ikke bare tenke prestasjon. Er du læringsorientert, går det ikke an å mislykkes, selv om noe går galt. Prestasjonsorienterte vil ofte tenke: «Typisk meg, jeg visste jeg ikke kom til å klare dette», mens læringsorienterte vil fokusere på det de faktisk lærte av situasjonen.

Kilder: Den amerikanske lykkeforsk-eren Sonja Lyubomirsky, som blant har annet skrevet bestselgeren «The How of Happiness: A New Approach to Getting the Life You Want» og gründer og faglig leder i Mind, Lisa Vivoll Straume, gir 17 råd for økt hverdagslykke.
Denne artikkelen sto først på trykk i Dagbladets magasin God torsdag 2. februar 2012.

KAN VIRKE UMIDDELBART: Noen av lykkerådene har umiddelbar effekt. Foto: COLOURBOX
KAN VIRKE UMIDDELBART: Noen av lykkerådene har umiddelbar effekt. Foto: COLOURBOX Vis mer