SHOPPING ETTER INNSJEKK: Flyselskapene opererer med en gjennomsnittsvekt på passasjerene. I den er det lagt inn en margin som tar hensyn til at mange passasjerer handler i flyplassens butikker, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. Illustrasjonsfoto: ERLEND AAS/SCANPIX
SHOPPING ETTER INNSJEKK: Flyselskapene opererer med en gjennomsnittsvekt på passasjerene. I den er det lagt inn en margin som tar hensyn til at mange passasjerer handler i flyplassens butikker, forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. Illustrasjonsfoto: ERLEND AAS/SCANPIXVis mer

- Er lavere for kvinner, men ikke for at de skal kunne handle mer

Flyselskapene har taxfree-margin på vekta di.

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter. 

Spørsmål om vekt om bord på flyet er en gjenganger til Dagbladets reiseeksperter.

Reidar har sendt en e-post til reiseekspertene fordi han synes han altfor ofte er blitt avkrevd gebyr på grunn av at håndbagasjen veier én til to kilo for mye ved innsjekking.

Rett etter sikkerhetskontrollen kan du likevel kjøpe varer med betydelig vekt i taxfree-en, påpeker han.

Menneskelig overvekt Reidar har også et spørsmål om menneskelig overvekt.

Han er selv normalt slank, men forteller at han ofte havner ved siden av større personer som også tar en del av hans plass, noe som gjør at hans komfort om bord reduseres:

- Hva med disse overvektsforholdene med tanke på pris? spør Reidar, og mener flyselskapene burde være mer kundevennlige på akkurat dette.

Pris og plass Det siste først: Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger i SAS, vil sette det på spissen og sier du får det du betaler for:

- Med det mener jeg at konkurransen i flybransjen, med stadig lavere priser, har medført at mange selskaper er nødt til å søke alle muligheter for å øke inntjeningen, gitt de billige flybillettene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så om du ønsker å reise komfortabelt med god plass, er sannsynligvis den billigste billetten ikke det riktige valget, mener han.

- Flybransjen har fått lave priser og et større utvalg for passasjerene, men det er viktig å lese betingelsene før du bestiller billetten.

Ikke plass om bord Når det gjelder overholdelse av vektgrensa for håndbagasjen, er det ifølge Berger en mer sammensatt årsak til at reglene er som de er:

- Vi erfarer at dersom vi ikke har fokus på reglene om antall kolli og vekt på håndbagasjen, endres mentaliteten til passasjerene. Fra tid til annen opplever vi at det rett og slett ikke er plass til alle passasjerers håndbagasje om bord, sier han.

De som kommer om bord sist med godkjent antall og vekt på håndbagasjen, syntes selvfølgelig ikke noe om det, forteller han.

- Du skulle bare visst hva vi har sett folk ta med om bord: Både store malerier, taklamper, bokhyller et cetera, fortsetter Berger.

Snittvekt Flyselskapene opererer også med en gjennomsnittsvekt på passasjerene. I den er det lagt inn en margin som tar hensyn til at mange passasjerer handler i flyplassens butikker, forteller Dagbladets reiseekspert:

- Snittvekta er lavere for kvinner, men det er ikke for at de skal kunne handle mer, sier han.

Sist, men ikke minst: Hyllene over hodet ditt, hvor mesteparten av håndbagasjen legges, har også en maksvektgrense som av sikkerhetsgrunner må overholdes, forklarer Berger.

Dyr på flyet Neste leser er Janne. Hun skal til Frankrike i juni og lurer på om et Atlas-hundebur med målene 72x41x51 er godkjent for frakt av hund i fly.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Buret har dobbel bunn i tilfelle hunden tisser. Den nederste bunnen er tett, det har to bærehåndtak, og er stort nok for Jannes hund - en fransk bulldog på cirka 13 kilo.

- Det hadde vært kjempefint å få svar på dette, så vi slipper å møte opp på Gardermoen og bli avvist på grunn av hundeburet, skriver hun.

Fast bunn og vegger Dagbladets reiseekspert Knut Berger viser til SAS' hjemmeside om å reise med dyr.

Her står det blant annet at buret må ha fast bunn og vegger. Nettingbur, som ofte brukes i bil, er ikke godkjent.

Kassa skal være solid, tett, ren og desinfisert. Buret skal være av glassfiber, metall eller hardplast og ha håndtak på sidene slik at det går an å løfte og laste det.

Bur som er laget av hønsenetting eller trådbur med for lange kanter på bunnplanet, er ikke tillatt.

Buret må være utstyrt med beholdere for vann og mat, og bunnen i kassa må også være foret med et absorberende underlag av for eksempel høvelspon eller sagmugg.

Norwegian Flyr du med Norwegian, er kravet at du har et IATA-godkjent bur om du skal ha med hund eller katt. Stålbur tillates ikke.

Buret må være laget av et solid materiale, og dessuten være vanntett og rent.

Buret må være så stort at dyret kan stå oppreist, snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon. Maks dimensjon på buret er 120x81x89 centimeter.

Dyr i kabinen - Du kan også ha med katt eller hund inn i kabinen, dersom totalvekten på transportveska og kjæledyret ikke overstiger åtte kilo, sier Knut Berger.

Transportveska må også være lukket under hele flyturen og ikke større enn at den passer under stolsetet foran deg.

Andre kjæledyr og større hunder og katter må plasseres i et oppvarmet lasterom, forteller Dagbladets reiseekspert.

Felles for alle dyr som skal være med i flyet, er at eieren så tidlig som mulig tar kontakt med flyselskapet for reservasjon av plass.

- På noen flyvninger kan vi ha allergikere med oss, og da har vi forståelig nok ikke lov å ha katt eller hund i kabinen, sier han.

 • Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.