Er nærmere sin opprinnelige idé enn noen gang siden 1916

Her finner du Nordens eneste Shiseido Qi-spa.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

GEILO (Dagbladet): Mellom Bergensbanen og skibakken ligger hotellet, hvitt og verdig, på Geilos solside.

Bergensbanen la grunnlaget for at innebleke bergensere og hovedstadsfolk kunne komme seg til fjells på en anstendig måte.

At begge åpnet samme dag i 1909 er derfor ingen tilfeldighet, men godt planlagt av doktor Ingebrikt Christian Holm. Han var spesialist på luftveissykdommer og hadde tro på fjelluftas helsebringende effekt.

Fjellufta inntas i dag gjerne i alpinbakken eller i skiløypene. Helseeffekt får vi også i hotellets spa.

På Geilo finnes flere muligheter for spa, men på Dr. Holms finner vi Nordens eneste Shiseido Qi-spa. Dette er en behandling med røtter i Østens tradisjoner og elementer med inspirasjon fra den japanske teseremoni. Derfor valgte vi Dr. Holms.

Opprinnelsen Etter at doktoren gikk ut døra, ble hotellet et sted for fiffen. Fornemmelse av tidligere tiders snobberier sitter bare igjen i stilen. Nå er atmosfæren rolig og avslappet som det høver seg et historisk hotell.

Igjen kommer folk til Dr. Holms etablissementer for helse, ro og velvære.

- Svømming, trening og behandling. Helheten er viktig, forklarer Spa-manager Elin Slettemoen, som foruten å være hud og kroppsterapeut også er utdannet kostholdsveileder.

Hun forklarer at nå er hotellet nærmere sin opprinnelige idé enn noen gang siden doktoren solgte det i 1916.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Planlegger kurs - Våre planlagte kurs, som omhandler livsstil og kosthold, er nye. Vi kan tilby foredrag og kokekurs hvor deltakerne får lære noen enkle prinsipper om ernæring og helse.

Dette er et tilbud som vil bli utvidet og utviklet utover i 2013 og vil være rettet mot begge kjønn. Her skal spa være mye mer enn avstressing og hudbehandling, skjønner vi.

RESEPSJONEN: Førsteinntrykket er stilig og elegant. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
KLASSISK: Stine Eriksen har hele svømmebassenget for seg selv på en rolig torsdag ettermiddag. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
UTEBOBLER: Simone Løkke (20) og Stine Eriksen (21) er begge fra Holstebro i Danmark, men jobber på Geilo og koser seg med litt spa en gang iblant. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
INNEBOBLER: Stine Eriksen (21) og Simone Løkke (20) nyter varme bobler. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
HYDROBEHANDLING: Behandlingsrommet for hydroterapi. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
BEHANDLING: Shiseido spa er godt for kropp og sjel, behandlingsrommene er tiltalende med varme farger. Foto: OLE C. H. THOMASSEN

- Før var menn en sjeldenhet i spa, nå kommer stadig flere i alle aldrer, men flest godt voksne, forteller Slettemoen.

De mest flittige spagjestene har vært og er kvinner, som kommer for avstressing og velvære.

Elegant Spalokalene er fylt av ro, levende lys og en behagelig duft. Etter å ha skiftet og dusjet er det tid for tøfler og badekåpe.

Skuffelsen er ikke ny. Den er av det repeterende slaget. Når man er 186 høy og vekten bikker et tresifret antall kilo, da ønsker man seg romslig badekåpe, gjerne et nummer for stor. Min badekåpe er minst ett nummer for liten, som vanlig.

En eldre herre, i passe stor badekåpe, sitter med frukt og te mens han venter på sin behandling.

Jacuzzien er opptatt av to unge danske havfruer.

Svømmehallen er klassisk i valg av fliser, farger og utforming. Her er ingen sjenerende lukt av overdreven klorbruk.

Spamassasje duo Boblemassasje kan inntas inne og ute. Flottest er det ute. Omgitt av snø, med utsikt mot Kikut og Vestlia.

Her kan blikket hvile mot horisonten, mens man venter på behandling i de indre gemakker.

I mitt tilfelle, en Dr. Holms spamassasje duo.

Jeg blir hentet av min terapeut. Hun heter Marit, snakker dempet og beveger seg med Østens verdighet.

Oshibori Det er tid for Oshibori. Det er varme kluter av vevet bomull som legges utover mine mer eller mindre slitne nakkemuskler og rygg.

Varmen brer seg ned igjennom huden og inn i muskulaturen. Veltrente hender utfører trykkakupunktur på nakke og skuldrer.

UTEBOBLER: Simone Løkke (20) og Stine Eriksen (21) er begge fra Holstebro i Danmark, men jobber på Geilo og koser seg med litt spa en gang iblant. Foto: OLE C.H. THOMASSEN
UTEBOBLER: Simone Løkke (20) og Stine Eriksen (21) er begge fra Holstebro i Danmark, men jobber på Geilo og koser seg med litt spa en gang iblant. Foto: OLE C.H. THOMASSEN Vis mer

Så finner hun en muskelknute av det ømme slaget, mellom nakken og høyre skulder.

Denne får en oppmerksomhet som overgår det mine siste fysioterapeuter og manuellterapeuter har utført på vegne av NAV.

Dvale Etter at skavankene har fått betimelig oppmerksomhet, er vi over i det mer avslappende og behagelige i behandlingen.

Nakken og skuldrene er myke og fine. Det er tid for hodebunnmassasje.

Kroppen går inn i en tilstand som svever mellom søvn og slumring. Egne snork er det eneste som forstyrrer.

Duftene og behandlingen har senker hjerterytmen ned mot en følelse av basal metabolisme. Kroppen er på vei inn i en dvale.

Føttene og leggene får resten av tiden på veg mot den endelige tilstanden. Myk og fin.

Finale Litt vann å drikke, sakte oppvåkning, fra en tilstand som jeg ikke vil skal ta slutt.

Med en mental kraftanstrengelse kommer jeg meg opp i horisontalen og ikler meg badekåpa.

Utenfor venter terapeuten på meg med en frisk smoothie. Hun viser vei til hvilerommet, med utsikt utover Geilo.

Smoothien er frisk, nylaget og iskald.

Som et verkstedbesøk Noenlunde våken og påkledd, er det bare betalingen som gjenstår.

Slett ikke ille. Omtrent som en time på bilverkstedet.

Forskjellen er at her haltet vi inn som en velbrukt Toyota.

Men humret ut igjen som en Porsche.