Er VW-skandalen en del av et bransjeproblem?

15 biler ble testet, hvorav 12 ikke tilfredsstilte utslippskravene. Av disse kom to fra VW. Ti gjenstår.

MØRKE SKYER: Det kan ta tid før det blir lysere tider på VW Autostadt i Wolfsburg.  Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa/NTB Scanpix
MØRKE SKYER: Det kan ta tid før det blir lysere tider på VW Autostadt i Wolfsburg. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa/NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Med klengenavnet "dieselgate" har VW-saken avdekket bilhistoriens største skandale. Her er det ikke snakk om produksjonsfeil, eller annen teknisk svikt. Det er snakk om bevisst juks og bedrag.

Årsak: Et programtillegg i bilens motorstyring aktiverer en funksjon som gjør at bilen slipper ut mindre NOx når den merker at den blir testet. Omfanget kan gjelde svimlende 11 millioner biler fra VW-gruppens merker, mens den virkelige sannheten kan være langt mer dyster enn som så. Saken kan favne langt bredere enn det som til nå er kommet frem.

LES OGSÅ: Spørsmål og svar om VW-skandalen

Toppen av isfjellet Det var organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) som først meldte om at noe var galt. Tester ute på veien ga et svært mye høyere NOx-utslipp enn laboratorietestene viser til. Men ICCT testet ikke bare VW sine biler.

Rapporten fra ICCT forteller at femten biler fra seks forskjellige produsenter ble testet. Tolv av dem klarte ikke kravene til NOx-utslipp.

Ute på veien slapp bilene i gjennomsnitt ut 7,1 ganger høyere NOx-nivå enn tillatt, i henhold til de europeiske utslippskravene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer