FORNØYD: Tilfeldigheter gjorde at Erling Olsen fikk tak i den sjeldne bilen. Bare 350 er produsert. Foto: RUNE M. NESHEIM
FORNØYD: Tilfeldigheter gjorde at Erling Olsen fikk tak i den sjeldne bilen. Bare 350 er produsert. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Erling har kjøpt Norges dyreste Mercedes

Bare laget i 350 eksemplarer.

Dinside: Det er ikke hver dag man fyller 44 år. Erling feiret begivenheten med å hente sin supersjeldne bil på Mercedes-fabrikken i Stuttgart.

Vi møtte Erling Olsen i Oslo. Da kom han direkte fra Tyskland med nyinnkjøpt bil.

Du kan kjøre AMG-biler på isen

- Jeg hentet den på Mercedes' «Center of exellence». Der utleveres de mest eksklusive bilene personlig. Jeg sto selv for avdukingen av bilen - på min 44-årsdag.

Opplegget var høytidelig. Nøkkelen ble overlevert på pute i fløyel. Det var ikke noe tull.

Direktøren velger denne i stedet

Deretter bar ferden fem mil nordover, til Affalterbach. Det er hovedkvarteret til AMG, og der motorene bygges.

- Da vi ankom, hadde de allerede heist det norske flagget. Sjefen sjøl møtte oss, og var helt euforisk om bilen. Han var oppriktig stolt av Black Series-modellen. Denne må du ALDRI selge, sa han.

Én motorbygger AMG jobber etter prinsippet «One man, one engine». Bare de tre mest erfarne motorbyggerne fikk lov til å bygge SLS-motoren. Selvsagt fikk Erling hilse på sin motorbygger.

Veien hjem foregikk gemyttlig. Bilen er splitter ny, og AMG anbefalte å kjøre bilen rolig de de første 1500 kilometerne.

SIGNATUR: Det er kult at Mercedes tør å serieprodusere de upraktiske måkevingedørene.  Foto: RUNE M. NESHEIM
SIGNATUR: Det er kult at Mercedes tør å serieprodusere de upraktiske måkevingedørene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

En gjennomsnittlig cruisefart på 150 km/t ble gjennomført langt innenfor marginene.

Ventet i to år SLS AMG Black Series er produsert i 350 eksemplarer, og alle ble revet bort i det øyeblikket AMG annonserte at de skulle produseres.

For deg som har litt mindre å rutte med: GLA45 AMG og A45 AMG er også veldig morsomme.

For å sikre en viss demokratisk salgsprosess, fikk ingen forhandlere lov til å bestille mer enn én bil.

- At jeg fikk tak i denne var bare utrolig flaks, forteller Erling.

Skal brukes - Det er klart jeg skal bruke den, men her hjemme kommer den egentlig ikke til sin rett.

BRÅSTOPP: Bak de spesialdesignede ultralette felgene, finner vi store flytende bremseskiver i karbon. Foto: RUNE M. NESHEIM
BRÅSTOPP: Bak de spesialdesignede ultralette felgene, finner vi store flytende bremseskiver i karbon. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Men klarer Erling å holde doningen på veien uten å brette den rundt et tre, kommer han aldri til å tape en krone på denne bilen.

Det er mange der ute som ønsker kloa i en, og det holder prisene oppe.

Dette er SLS SLS AMG er i seg selv en sjelden og potent samlerbil. Det er den første Mercedes som er utviklet av AMG helt fra bunnen av. Les mer om den her.

Den er kompromissløst bygget for å gi maksimal kjøreglede. Hele motoren ligger bak forhjulene for å oppnå ønsket vektfordeling på 47/53 foran/bak.

AMG valgte sin selvaspirerende (motorer uten turbo) 6,3-liter som utgangspunkt, fordi motoren har mye av alt og har en respons og et lydbilde som turbobiler ennå ikke kan matche.

350 eksemplar Med SLS Black Series har de virkelige strammet strikken. Dette er så nær en GT3-racerbil man kan komme med buksene på.

 RAMPETE: Den ligner ikke på noe annet, men sitteplassering langt bak og langt nede i kombinasjon med langt panser, gir den likevel klassisk sportsbilfølelse bak rattet. Foto: RUNE M. NESHEIM
RAMPETE: Den ligner ikke på noe annet, men sitteplassering langt bak og langt nede i kombinasjon med langt panser, gir den likevel klassisk sportsbilfølelse bak rattet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Men det koster deg skjorta.

Nærmere bestemt en million ekstra oppå SLS, som koster 2,8 millioner. 

Derfor er den en million dyrere Black Series deler omtrent ikke et eneste karosseripanel med vanlig SLS. Her er det snakk om veigrep, vekt og ventilasjon.

Timer i vindtunnel har måttet til for at lufta skal presse, slippe og kjøle på de riktige stedene. Derfor ser du splittere spoilere, store ventilasjonshull til radiator, oljekjølere og bremser, og like mange hull og spalter for å få varm luft vekk.

Sporvidden har økt 2 cm foran og 2,4 cm bak. For å få plass til ultralette spesialfelger (275/30ZR19 foran og 325/25ZR20 bak med spesiallagede dekk fra Dunlop), er bilen breddet 13 mm foran og 26 mm bak.

HÅNDLAGET: En mann setter sammen motoren alene. Hans navn havner på en plakett på motordekselet. Foto: RUNE M. NESHEIM
HÅNDLAGET: En mann setter sammen motoren alene. Hans navn havner på en plakett på motordekselet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

De spesiallagede bremsekaliperne klyper på 402mm/360mm store karbonskiver. Kalibreringen av de intelligente demperne er ytterligere skjerpet, og fjærspennet er strammere, opp til 40 prosent i hekken.

Racepreppet motor Kraftpakken har fått overraskende mange oppgraderinger for å takle den sparsomme effektøkningen på 60 ekstra hester. Veiva har fått bedre oljekanaler og er opplagret i bedre lagre for stabilitetens skyld.

Rådelagre er forbedret og boltene forsterket. Ventilene er større og kammene åpner mer. Ventilløfterne har fått legering vi finner på racemotorer, og innsugsplenumet er optimalisert for høyt turtall.

Både kjølesystem for olje og vann er forbedret for å holde temperatur på motor og drivverk nede når bilen mishandles.

Motoren har fått et gassfylt stabilisatorstag fra motoren til karosseriet som hindrer motoren i å vri seg for mye når doningen piskes.

Ekstremt raske girskift Dobbeltclutchkassen med 7-trinn er montert én cm lavere for å sikre lavere tyngdepunkt og er kalibrert for ekstremt raske girskift.

MOROKNAPPER: Fra den høye midtkonsollen stiller du inn hvor rå bil du vil ha. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOROKNAPPER: Fra den høye midtkonsollen stiller du inn hvor rå bil du vil ha. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Den avanserte elektroniske diffen er spesielt preppet.

Karbonstoene sparer vekt og holder deg fast. Rattet er ultralett i materialet, men trukket i alcantara. Støyisoleringen er også noe mindre for å spare vekt.

Og til slutt: Et eksosanlegg i titan som har to oppgaver. Det sparer vekt, og gir en religiøs lydopplevelse.


Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.