IKKE BARE GRØNNSAKER: Ernæringsguruen Michael Mosley har snudd, og mener at også mettet fett har sin plass i et sunt kosthold. Foto: John Angerson / Camera Press / NTB Scanpix
IKKE BARE GRØNNSAKER: Ernæringsguruen Michael Mosley har snudd, og mener at også mettet fett har sin plass i et sunt kosthold. Foto: John Angerson / Camera Press / NTB ScanpixVis mer

Ernæringsguru angrer på 30 års kamp mot mettet fett

Nå ber Michael Mosley om unnskyldning.

Den britiske ernæringseksperten dr. Michael Mosley har foretatt en U-sving i sin holdning til mettet fett, som han i nær 30 år har bedt folk om å holde seg unna.

«Nye studier har knust gamle antifett-oppfatninger», skriver han i en artikkel i Daily Mail.

Nå tar han konsekvensen:

«Det er på tide å be om unnskyldning for alle de verdiløse rådene jeg har servert om fett.»

- Fett hjelper deg I Daily Mail-artikkelen forklarer han at de nye studiene ikke bare setter store spørsmålstegn ved troen på en sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom, men også dokumenterer at dietter basert på lavt fettinntak sjelden virker.

«Å spise riktig type fett er ikke bare godt for hjertet ditt, men kan også hjelpe deg til å gå ned i vekt», skriver han.

Ifølge Mosley begynte misforståelsene om fett å spre seg etter at den amerikanske vitenskapsmannen Ancel Keys i 1953 offentliggjorde en graf hvor han sammenliknet menns fettinntak og hjertesykdom i ulike land.

- Feil-kilden Mosley mener Keys' feil lå i utvalget: Mens Keys tok med USA i utvalget - et land med høyt fettinntak og mye hjertesykdom - utelot han ifølge Mosley land som Frankrike og Tyskland, med et høyt fettinntak men beskjedne forekomster av hjertesykdom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre har et mer positivt syn på Ancel Keys forskningsbidrag: Ifølge ernæringsbloggen Raw Food SOS utelot han ikke land fra «the Seven Country Study». Der står det også at sammenhengen mellom fett og hjertesykdom ikke ble borte selv når 22 land var med i regnestykket, og at Keys ble latterliggjort for sine funn allerede på 1950-tallet.

Fettdropping En annen vitenskapsmann, briten John Yudkin, ble ifølge Mosley oversett da han pekte på en mye sterkere forbindelse mellom sukkerinntak og hjertesykdom.

Siden da har kampen mot fettet, og særlig mettet fett, tatt stadig større plass og en mengde dietter har blitt lansert hvor hovedpoenget er å droppe fett.

I tillegg til innsatsen for å få andre til å skjære ned på fettet, har Mosley også privat fulgt samme filosofi - med labert hell. Stikk i strid med hensikten bak diettene han fulgte, la kiloene seg på det verst tenkelige stedet: Rundt de indre organene i magen.

Sukker-sult I artikkelen beskriver Mosley de mekanismene han mener forklarer hans egen og andres fiasko med å holde kiloene fra livet:

Raske topper av glykose, som finnes i sukker, pasta og andre former for karbohydrater, får bukspyttkjertelen til å pumpe ut insulin som driver ned glykosenivået - slik at du blir sulten igjen i løpet av få timer.

Karbohydrater er dessuten i seg selv mindre mettende enn fett og proteiner. Baserer du kostholdet på mye karbohydrater, vil du derfor ifølge Michael Mosley spise mer og gå opp i vekt.

Disse innsiktene har fått Mosley til å legge helt om budskapet fra den gangen da han var en ivrig talsmann for dietter med lite fett.

Ingen fløte-lisens Mens Michael Mosley mener fiskeoljer er blant de sunneste formene for fett, er han heller ikke lenger overbevist om at selve erkefienden - mettet fett - utgjør noen øket risiko for hjertesykdom.

Det er likevel et men:

«Dette er ikke en lisens til å tømme fløte ned gjennom strupen, for selv om mettet fett ikke direkte skader hjertet, gjør for mange kalorier det. Personlig prøver jeg å ikke ha kjeks og kaker i huset fordi jeg vet at jeg ikke kan motstå dem. Men jeg har gått tilbake til smør, gresk yoghurt og lettmelk. Jeg spiser mer fet fisk, egg og nå og da en burger.»