Ernæringstest: Se hvilken frokostblanding du bør velge

Frokostklassiker er testens store taper.

STORE FORSKJELLER: Sukker og fibernivåene varierer veldig, kun to av disse får terningkast seks. Foto: ERIK HELGENESET / BRAMAT.NO
STORE FORSKJELLER: Sukker og fibernivåene varierer veldig, kun to av disse får terningkast seks. Foto: ERIK HELGENESET / BRAMAT.NO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Bramat.no): Frokostblanding eller müsli kan være en sunn og god start på dagen.

Forrige uke testet vi müsli, crüsli og granola, denne uken tester vi andre typen frokostblandinger.

Den største forskjellen på müsli/crüsli og andre frokostblandinger, er at en del müslityper inneholder bra med fiber, men også relativt mye sukker i forhold til ordinære frokostblandinger.

Det vil ikke nødvendigvis si at disse er sunnere, for selv om de stort sett har mindre sukker, inneholder de også mindre fiber enn müsli.

I denne testen har vi valgt bort frokostblandinger som inneholder sjokolade eller karamell, fordi dette er noe som likner mer på dessert enn en sunn start på dagen.

Velger du slike frokostblandinger, eller noen av taperne i denne testen, blir du ikke bare fort sulten igjen, men det kan gå utover både konsentrasjon og humør resten av dagen. Dessuten kan det fort gå utover vekten.

Starter du derimot dagen med en fiberrik frokost, vil dette ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt hele resten av dagen. Noe som virker positivt inn både på prestasjon, helse og vekt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.