STORE FORSKJELLER: Sukker og fibernivåene varierer veldig, kun to av disse får terningkast seks. Foto: ERIK HELGENESET / BRAMAT.NO
STORE FORSKJELLER: Sukker og fibernivåene varierer veldig, kun to av disse får terningkast seks. Foto: ERIK HELGENESET / BRAMAT.NOVis mer

Ernæringstest: Se hvilken frokostblanding du bør velge

Frokostklassiker er testens store taper.

(Bramat.no): Frokostblanding eller müsli kan være en sunn og god start på dagen.

Forrige uke testet vi müsli, crüsli og granola, denne uken tester vi andre typen frokostblandinger.

Den største forskjellen på müsli/crüsli og andre frokostblandinger, er at en del müslityper inneholder bra med fiber, men også relativt mye sukker i forhold til ordinære frokostblandinger.

Det vil ikke nødvendigvis si at disse er sunnere, for selv om de stort sett har mindre sukker, inneholder de også mindre fiber enn müsli.

I denne testen har vi valgt bort frokostblandinger som inneholder sjokolade eller karamell, fordi dette er noe som likner mer på dessert enn en sunn start på dagen.

Velger du slike frokostblandinger, eller noen av taperne i denne testen, blir du ikke bare fort sulten igjen, men det kan gå utover både konsentrasjon og humør resten av dagen. Dessuten kan det fort gå utover vekten.

Starter du derimot dagen med en fiberrik frokost, vil dette ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt hele resten av dagen. Noe som virker positivt inn både på prestasjon, helse og vekt.

Derfor bør du spise frokost

Velg frokostblanding etter vekt og aktivitetsnivå Når du velger frokostblanding i butikken skal du selvfølgelig velge en du syns smaker godt. Men det kan også være lurt å se litt på næringsinnholdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du ønsker å gå ned i vekt eller sliter med å holde vekten, er det lurt å velge en type som inneholder lite sukker, bra med fiber, ikke altfor mye kalorier, og gjerne greit med protein.

Da får du en frokostblanding som metter godt og gir deg et stabilt blodsukker slik at du unngår søtsug og overspising senere på dagen.

Er du en slank aktiv type, kan du også gjerne velge en frokostblanding som inneholder bra med fiber og protein, og ikke altfor mye sukker.
Men hvis du også pleier å spise frokostblanding etter trening, kan denne godt inneholde mer sukker enn den du velger til frokost.

Lurt å kutte ut karbohydrater?

Greit en gang i mellom Spiser du frokostblanding eller müsli hver dag, er det lurt å velge en av de som kommer best ut i våre tester.

Spiser du derimot bare frokostblanding en gang i mellom, er det ikke så nøye hva du velger. I hvert fall ikke hvis du ikke sliter med vekten.

Har du barn som ikke vil ha noe annet enn frokostblanding med mye sukker og lite fiber, så bør du selvfølgelig prøve å endre disse vanene.

Men, husk at det er bedre å gi barnet ditt en frokostblanding som ikke nødvendigvis er blant de sunneste, enn å sende det på skole eller i barnehage uten å ha spist frokost i det hele tatt.

Se alle årets frokostnyheter

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på hvor mye kalorier, protein, sukker, mettet fett, fiber og salt frokostblandingene inneholder.

Mye kalorier, sukker, salt og mettet fett har trukket ned, mens mye protein og fiber har trukket opp.

Vi har latt fiber og sukker telle dobbelt, ettersom de fleste får i seg for mye sukker og for lite fiber.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og det dårligste terningkast 2.

Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no. Her kan du også stemme på hvilken du synes smaker best.

Testresultater

Quaker Havre fras original
Bra med fiber, greit med sukker, bra med protein og fin fordeling mellom mettet og umettet fett.
Karakter:
Produsent: Jensen & Co


Weetabix original
Greitmed fiber, lite sukker, lite salt og mettet fett.
Karakter:
Produsent: Weetabix Ltd


All Bran fibre plus
Veldig mye fiber, men også en del sukker. Lite kalorier og lite mettet fett og salt.
Karakter:
Produsent: Kelloggs


Cheerios havre
Ok innhold av fiber, greit med sukker og protein. Bra med umettet fett.
Karakter:
Produsent: Nestlé


Kelloggs All Bran regular
Bra med fiber og protein, men sukkerinnholdet kunne vært lavere.
Karakter:
Produsent: Kelloggs


Quaker Mini fras
Ok innhold av fiber, greit med sukker og protein, lite mettet fett.
Karakter:
Produsent: Jensen & Co


REMA 1000 Corn flakes
Lite fiber og protein,  men ikke spesielt mye sukker og bra med salt og mettet fett.
Karakter:
Produsent: Rema 1000


Nestlé Fitness
Ok innhold av fiber, greit innhold av sukker.
Karakter:
Produsent: Nestlé


Quaker Havre crunch
Ikke spesielt mye fiber, sukkerinnholdet kunne vært lavere, men saltinnholdet er bra. Lite mettet fett.
Karakter:
Produsent: Jensen & Co


Kelloggs Frozen
Ikke spesielt mye fiber, mye sukker, men lite salt og mettet fett.
Karakter:
Produsent: Kelloggs


Kelloggs Special K
Lite fiber, sukkerinnholdet kunne vært lavere. Lite mettet fett men også lite umettet fett.
Karakter:
Produsent: Kelloggs


Xtra Cornflakes
Mye salt i forhold til de andre. Lite fiber men greit med sukker.
Karakter:
Produsent: Coop Trading


Nestlé Fitness yoghurt
Ikke spesielt mye fiber, relativt mye sukker. Bra med umettet fett men også en del mettet fett.
Karakter:
Produsent: Nestlé


Cheerios 5 fullkorn
Ikke spesielt mye fiber, mye sukker.
Karakter:
Produsent: Nestlé


Kelloggs Special K Red berries
Lite fiber, ok innhold av sukker.
Karakter:
Produsent: Kelloggs


Kelloggs Rice krispies
En del salt, minimalt med fiber, ok med sukker, lite mettet fett, men også lite umettet fett.
Karakter:
Produsent: Kelloggs


Kelloggs Corn flakes
En del salt, lite fiber, men greit med sukker. Ikke spesielt mye protein.
Karakter:
Produsent: Kelloggs

Les mer på Bramat.no:

Derfor er vi sterkere ved eksentrisk trening

Så enkelt fargelegger du dagens måltider

Hjemmelaget fiskegrateng