HVORFOR IKKE GROVERE? Denne gangen har vi testet brød som tydelig er markedsført mot barn. Foto: ERIK HELGENESET
HVORFOR IKKE GROVERE? Denne gangen har vi testet brød som tydelig er markedsført mot barn. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Et greit valg, men hvorfor er ingen grovere?

Ingen av brødene fikk terningkast seks.

(Bramat.no): Bramat har tidligere testet grovbrød

Denne gangen har vi bare sett på brød som tydelig er markedsført mot barn ved at de har en tegneseriefigur utenpå.
Lurt av brødskalaen Alle brødene som blir testet her, kategoriseres som «grovt brød» på brødskalaen, noe som selvfølgelig er bra.

Men det ikke alle vet, er at det ikke er nok å bare se på brødskalaen for å avgjøre hvor grovt et brød egentlig er.

Et brød trenger nemlig bare å ha en grovhetsprosent på 51 for å kategoriseres som grovt, men rent logisk sett er jo et brød med grovhetsprosent på 51 egentlig bare halvgrovt.

For at et brød virkelig skal være grovt, bør det ha en grovhetsprosent mellom 70 og 100, noe ingen av brødene i denne testen har.
Sunt med fiber De fleste får i seg for lite fiber, også barn. Fiber er viktig for fordøyelsen, og har dessuten en positiv innvirkning på blodsukkeret.

Jo grovere et brød er, jo mer fiber inneholder det.

Et grovt brød basert på hele korn inneholder dessuten langt mer vitaminer og mineraler enn et brød laget på fint mel.

Derfor er det lurt å velge så grovt brød som mulig.

Les også: Grovkarbo er et næringsrikt valg for barn
Liker ikke barn grovt brød? Det har allerede skjedd mye positivt med barnebrødene. De inneholder mer fiber og mindre salt enn tidligere.

Men likevel stiller vi spørsmålet om hvorfor ingen av produsentene tør å lage enda litt grovere brød markedsført mot barn?

Et brød med grovhetsprosent på 100 trenger verken se veldig mørkt ut, eller ha hele korn i seg slik en del barn misliker.

Et skikkelig grovt brød kan se like fint ut som et halvgrovt.

Vi oppfordrer derfor produsentene til å lage barnebrød med grovhetsprosent på minimum 70.

Les også: Kjør på med fiber

Dette har vi testet I denne testen har vi sett på et utvalg barnebrød som finnes i de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye protein, mettet og umettet fett, fiber, og natrium (salt) de inneholder.

I tillegg har vi sett på grovhetsprosenten. Proteiner, fiber, protein, umettet fett og grovhetsprosent trekker opp, mens mettet fett og natrium trekker ned.

Siden ingen av brødene kategoriseres som usunne, men siden det også finnes langt grovere typer, har vi valgt å gi terningkast 3-5.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Løvebrøl Greit med fiber, selv om det gjerne kunne vært mer. Greit innhold av natrium. Karakter: Produsent: Goman Bakeriet Superbrød Greit med fiber, men kunne godt vært mer. Greit innhold av natrium. Karakter: Produsent: Goman Bakeriet Monstergrov Ok med fiber, men kunne gjerne vært mer. Litt mye salt. Karakter: Produsent: Kiwi Jippi Ok med fiber, men kunne gjerne vært mer. Litt mye salt. Karakter: Produsent: Bakers Simpson Bra innhold av salt. Men litt lite fiber. Karakter: Produsent: Mesterbakeren Josefine Litt lite fiber, mest mettet fett av alle. Karakter: Produsent: Norges bakeriet Istid Høyest innhold av salt, og lavest innhold av fiber. Karakter: Produsent: Mesterbakeren
Les mer på Bramat.no:

Diett førte til kolesteroløkning
Upasteurisert melk fremfor pasteurisert?
Antioksidanter- hjertets støttespiller!