KULEST BIL: Porsche-eier Anne Chr. Winness er kjerringa mot strømmen når det gjelder bilkjøp, og synes personlig det er et mysterium at ikke flere kvinner kjøper spreke biler. Foto: KRISTIN SVORTE
KULEST BIL: Porsche-eier Anne Chr. Winness er kjerringa mot strømmen når det gjelder bilkjøp, og synes personlig det er et mysterium at ikke flere kvinner kjøper spreke biler. Foto: KRISTIN SVORTEVis mer

- Et mysterium at ikke flere kvinner kjøper spreke biler

Kvinner kjøper Fiat og Smart, menn kjøper Porsche og Jaguar, viser statistikken.

Tøffe sportsbiler med kraftige motorer er ingen typisk jentegreie.

KVINNEBIL: Fiat 500 bidro sterkt til at 57,07 prosent av Fiat-kundene i 2011 var kvinner.
KVINNEBIL: Fiat 500 bidro sterkt til at 57,07 prosent av Fiat-kundene i 2011 var kvinner. Vis mer

Det viser en unik statistikk som Opplysningskontoret for Veitrafikken, har laget for oss.

Kjønnsfordelingen på nybilkjøp, fordelt på både merke og modell, viser at det nesten er bare menn som kjøper sportsbiler, prangende entusiast-biler og «show off»-biler.

KONEBIL: AnnBeth Bergh i magasinet Autofemina mener det i realiteten like gjerne er mannen i familien som kjører «konebilen». Foto: KRISTIN SVORTE
KONEBIL: AnnBeth Bergh i magasinet Autofemina mener det i realiteten like gjerne er mannen i familien som kjører «konebilen». Foto: KRISTIN SVORTE Vis mer

Porsche 911-Carrera S-eier Anne Chr. Winnes er derfor ikke som kvinner flest.

Premium for menn Statistikken viser at kvinner, som formelt sett står som kjøpere av cirka 30 prosent av nyregistrerte biler, i langt større grad enn menn kjøper små biler.

Menn kjøper langt oftere enn kvinner biler i kompakt- og familiebilklassen. Og de aller fleste premiumbilene handles av menn.

Hvorfor er det slik?

Winness er småbarnsmor, samboer og salgssjef hos Pers Hotell, men er også daglig leder for eventbyrået Sport Auto Events, der kjøreopplevelser på bane står i sentrum.

- Selv om kvinner ofte har familiens bil nummer to, tror jeg det er en forskjell på hvordan kvinner og menn ser på bilen. Kvinner har gjerne en praktisk tilnærming til bil og bilbruk, og ser på bilen som et transportmiddel, mens biler og klokker er menns smykker. I tillegg er bilen oftere en hobby for menn enn for kvinner, mener Winness.

  Gamle kjønnsroller Trendforsker Anders Hovde i TNS Gallup mener en del kan forklares med tradisjoner.

Statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at rundt 75 prosent av voksne i aldersgruppen 25 til 50 år er i en eller annen form for samliv, der det i teorien kan være aktuelt med to biler.

- I familier kjøper kvinner bil til seg selv, og menn kjøper bil til familien. Så at merkene som tilbyr modeller i de mindre bilklassene, får en høyere kvinneandel enn ellers, er som forventet. Bilmarkedet holder fast i kjønnsrollemønsteret vi har sett i mange år, mener Hovde.

SPORTY: Det er nesten bare menn som står som kunder av sportsbiler, og det gjelder også elbilen Tesla Roadster.
SPORTY: Det er nesten bare menn som står som kunder av sportsbiler, og det gjelder også elbilen Tesla Roadster. Vis mer

AnnBeth Bergh - utgiver av Norges første bilblad for kvinner, Autofemina - mener at det like gjerne er kvinnene som i praksis kjører husholdningens store bil.

- Begrepet konebil ble introdusert for å få familien til å kjøpe en liten ekstrabil til husholdningen - en bil kona kunne bruke på shopping. I virkeligheten kjører kvinner rundt med handleposer, barn, barnevogner, hunder og skolesekker i bilen. I dag er det nok mer vanlig at den største bilen blir kjørt av kvinnen i huset, for at hun skal få med seg alt, mens mennene gjerne kjører rundt i konebiler med matpakka til jobben.

  Økonomi teller - Men hva med alle som er single?

- Urbane single kvinner tenker nok også mer fornuft enn menn når det kommer til prisen på en bil, hva den bruker av drivstoff og hvor mye den forurenser. Det teller nok også at en liten bil er enklere å parkere i byen. Og til sjuende og sist har vel ikke kvinnene det samme behovet som menn for å vise fram bilen sin.

Journalist Siw Charlotte Teigland er bilentusiast, og står blant annet bak biltester i bladet Alt for Damene.

Hun mener at familiens nummer to-biler ikke nødvendigvis velges ut ifra mors ønske om en liten bil, men like gjerne av hensyn til økonomi, og det at en familie ikke trenger mer enn én stor bil.

  Lett å parkere Selv er hun ikke spesielt glad i små biler, med unntak av sportsbiler og spesielle biler, men forstår uansett hvorfor mange kvinner går for slike.

- Mange jenter er opptatt av at bilen skal være lett å manøvrere og parkere, og det er jo som regel enklere med en liten bil. Jeg tror også at kvinner er mer miljøvennlige.

- Hvorfor kjøper ikke menn små biler, tror du?

- Små biler har som regel et femistempel, noe som blir helt feil for en alfahann. Men en særegen liten bil kan da fint ha et tøft image, som en Fiat 500 Abarth eller en hårete Mini Cooper.