HOLDER KOKEN: De fleste vil vel tro at den utdaterte Lada 2107 er byttet ut for lengst, men faktisk er produksjonen fortsatt i gang. Men ved årsskiftet er det definitivt slutt. Foto: LADA
HOLDER KOKEN: De fleste vil vel tro at den utdaterte Lada 2107 er byttet ut for lengst, men faktisk er produksjonen fortsatt i gang. Men ved årsskiftet er det definitivt slutt. Foto: LADAVis mer

Etter 41 år og 16,8 millioner biler er det slutt

Lada fra 70-tallet fortsatt Russlands mest solgte bil.

(Dagbladet): Det er over 41 år siden den første Lada rullet ut av fabrikken under navnet «2101».

Ved nyttår legges produksjonen av bilen, som senere fikk navnet «2107», ned for godt.

Det er totalt produsert over 16,8 millioner eksemplarer av bilen, som opprinnelig var basert på Fiat 124.

Med et totalt salg på over 136 000 eksemplarer bare i fjor, er den fortsatt Russlands klart mest solgte bilmodell. Tro det eller ei.

Og er det denne modellen du først og fremst forbinder med Lada-navnet, er ikke det så rart.

Dette karosseriet har nemlig stått for nesten 70 prosent av det totale Lada-salget gjennom tidene, blant andre kjente modeller som Riva, Niva og Samara.

Men tiden har løpt fra «2107», som verken klarer å innfri dagens avgass- eller sikkerhetskrav.

Lada samarbeider med Renault og Nissan, så man skal ikke se bort fra at modellen blir erstattet av en mer moderne konstruksjon.

FIRKANTET: Det er ikke alle bilmodeller forunt å kunne feire sin 41-årsdag. Men nå stoppes produksjonen. Foto: LADA
FIRKANTET: Det er ikke alle bilmodeller forunt å kunne feire sin 41-årsdag. Men nå stoppes produksjonen. Foto: LADA Vis mer