Etter kort tid i «Storken» ble smertene så sterke at mange mistet forstanden

Torturmuseet i Praha er for de tykkhudede

• Flere reisesaker på db.no/reise.

PRAHA (Dagbladet): Torturmuseet i Praha er for de tykkhudede. Fem av torturinstrumentene her har faktisk også vært i bruk.

- Men jeg vil ikke fortelle hva som er kopier og hvilke redskaper som er originale, sier karen i billettluka.

Vond stork Opplysningene gjør det nesten til en enda verre påkjenning å gå på oppdagelsesreise gjennom tre etasjers djevelskap.

Har det virkelig ligget mennesker i dette apparatet og blitt slitt fra hverandre - eller er det den grovtaggede sagen som har vært i bruk?

For ikke å snakke om den tilsynelatende uskyldige innretningen med tilnavnet «storken».

Her ble offeret låst fast i en tilforlatelig stilling, som etter ganske få minutter førte til kramper og umenneskelige lidelser.

Smertene var så sterke at noen mistet forstanden, står det å lese på teksten som forklarer instrumentet.

Uten filter Flere byer har etter hvert satt torturinstrumentene på utstilling, slik som både London, Roma, Amsterdam, Wien, Malta, Tallinn og Gdansk.

Museet i Praha utmerker seg ved å vise bredden i de fryktelige instrumentene som ble brukt i middelalderen.

OND FUGL: «Storken» ble dette torturinstrumentet kalt. Offeret ble plassert inne i jernkonstruksjonen og fikk nokså umiddelbart uholdbare kramper i mellomgulvet og baken. Foto: EIVIND PEDERSEN
OND FUGL: «Storken» ble dette torturinstrumentet kalt. Offeret ble plassert inne i jernkonstruksjonen og fikk nokså umiddelbart uholdbare kramper i mellomgulvet og baken. Foto: EIVIND PEDERSEN
UTSPEKULERT: Denne gjenstanden ble stukket inn i kroppsåpninger, før det ble skrudd åpen og dratt sakte ut igjen. Foto: EIVIND PEDERSEN
VANN: Det stakkars offeret ble plassert med ryggen over den spisse kanten, for deretter å bli fylt opp med så mye vann som magen kunne romme. Deretter ble man snudd og vannet presset hardt ut igjen. Noen gangen sprakk magesekken og offeret døde forholdsvis raskt. Foto: EIVIND PEDERSEN
DYSTERT: De besøkende på torturhuset er tydelig merket av gjenstandenes dystre fortid. Foto: EIVIND PEDERSEN
HOGG: En dyktig bøddel skilte hode og kropp i ett kutt. Historien er full av historier om hvordan det måtte hogges både tre og fire ganger. Foto: EIVIND PEDERSEN
DOKUMENTASJON: Ved hvert av torturinstrumentene kan du lese hvordan de ble brukt. Foto: EIVIND PEDERSEN
DOKUMENTASJON: Torturmuseet i Praha har samlet flere enn 60 gjenstander som ble brukt i Middelalderen. Foto: EIVIND PEDERSEN
PINT: En eldgammel tegning som viser såkalt radbrekking. Offeret ble plassert på et hjul og fikk knust armer og bein - og gjerne både albuer og knær. Foto: EIVIND PEDERSEN
STREKK: På denne benken, med lange spisser i ryggpartiet, ble offeret bundet i bein og armer. Deretter snurret bøddelen på hjulet slik at offeret bokstavelig talt med strekt i filler, gjerne 25-30 centimeter. Foto: EIVIND PEDERSEN
STREKK: På denne benken, med lange spisser i ryggpartiet, ble offeret bundet i bein og armer. Deretter snurret bøddelen på hjulet slik at offeret bokstavelig talt med strekt i filler. Også den grovtaggede sagen på veggen kan gi noen og enhver grøssninger. Foto: EIVIND PEDERSEN
PINE: Både tegninger og instrumenter viser at torturistene ikke var direkte fantasiløse i sin iver med å finne på nye metoder. Foto: EIVIND PEDERSEN
HENRETTELSE: Denne gamle tegningen viser hvordan presten leser noen trøstens ord, mens de dødsdømte satt fastspente med halsen til en stolpe og bødlene sakte, men sikkert skrudde tykke skruer inn i nakken. Foto: EIVIND PEDERSEN
DØD: I forgrunnen henger en bøddelkappe, mens buret i bakgrunnen inneholder restene av et offer. Buret ble plassert på husvegger i lange tider, til skrekk og advarsel.Foto: EIVIND PEDERSEN
PÅ SPISSEN: Det nakne offeret ble plassert oppå denne spisse innretningen, før det ble bundet fast ekstra vekter på armene. Foto: EIVIND PEDERSEN
SPISS: Et par guttunger inspiserer de gamle torturredskapene, blant annet jernstolen med spisse pigger. Her ble offeret spent fast og noen ganger ble det gjort opp varme under jernplatene. Foto: EIVIND PEDERSEN

Det virker som det ikke finnes noen grenser for råskapen som lå bak i både avhørsmetoder og avstraffelse.

Mye av torturen foregikk i offentlighet og skulle virke avskrekkende.

Sterke scener Ofte kunne en ørliten mistanke være nok til at både myndighetspersoner og presteskapet fant det riktig å straffe medmenneskene på det frykteligste.

Spesielt var kvinner utsatt, dersom de ikke viste nok gudfryktighet. Hekser og trollkjerringer ble pint og plaget, bokstavelig talt for et vondt ord.

Mange av torturmetodene var så grusomme at de ikke passer å gjenfortelles i avisa. Gapestokk og tommeskruer var bare light-utgaver av avstraffelsene.

I Praha-museet er det samlet mer enn 60 små og store gjenstander fra hele Europa.
  Brukt i Norge Også i Norge ble mange av torturmetodene brukt, gjerne i forbindelse med henrettelser.

Straffemetoden «steile og hjul» sto omtalt i kong Christian Vs Norske lov av 1687.

I «Bergens Capitelbok» beskriver presten Absalon Pederssøn Beyer flere eksempler på radbrekking og andre skrekkscener fra retterstedet Nordnes i Bergen.

Partert levende I juni 1615 ble for eksempel en forbryter, Niels Hemmingsøn lagt på steile og hjul og partert levende. 16. april 1632 ble en annen mann, ved navn Henrik, lagt på hjul og partert levende for å ha drept fem mennesker.

Steile og hjul ble brukt som straff ved landeveisrøveri, mord, brutale ran og andre alvorlige forbrytelser. Både i Norge og i Europa.

OND FUGL: «Storken» ble dette torturinstrumentet kalt. Offeret ble plassert inne i jernkonstruksjonen og fikk nokså umiddelbart uholdbare kramper i mellomgulvet og baken. Foto: EIVIND PEDERSEN
OND FUGL: «Storken» ble dette torturinstrumentet kalt. Offeret ble plassert inne i jernkonstruksjonen og fikk nokså umiddelbart uholdbare kramper i mellomgulvet og baken. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det er uansett tankefullt å stå foran instrumentene som for noen hundre år siden spredte slik uhygge.