Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Få energi, samhold og overskudd

Med disse 18 grepene kan du få det til.

SAMHOLD: Linda, Liam, Werner og Edward er blitt mer energiske og friskere etter at de la om kostholdet for to år siden. Grønnsaker med dip, bær og frukt er blitt hverdagssnacks for dem. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET
SAMHOLD: Linda, Liam, Werner og Edward er blitt mer energiske og friskere etter at de la om kostholdet for to år siden. Grønnsaker med dip, bær og frukt er blitt hverdagssnacks for dem. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET Vis mer

(Dagbladet, God torsdag) - Har dere lyst på litt smoothie, spør Werner Kling (36) med et smil om munnen og ei kanne med fristende jordbærsmoothie i hånda.

For to år siden ville han ikke ha tilbudt gjestene det samme. Da spiste familien Kling nesten ikke frukt og grønnsaker. De hadde for vane å lage middag av halvfabrikata, og usunn småspising ble en lettvint løsning for å stoppe sultne mager. I dag har familien stuet bort de fleste uvanene.

Se familiens beste sunnhetstips nederst i saken.

- Men vi er ikke «oversunne» altså. Vil jo at barna skal få et normalt forhold til mat, sier mamma Linda Kling (38).

«Kick-start» I familiens hus på Norstrand i Oslo tar minstemann Liam (5) sats og gjør sitt beste for å slå hjul på kjøkkengulvet. Edward (10) sitter i sofaen og spiser grønnsaker med dip.

Det er to år siden Kling-familien takket ja til å være med på prosjektet «5 om dagen» i regi av Opplysningskontoret for frukt og grønt. Målet var å bli sunnere og å spise til sammen 84 grønnsaker og 56 frukt i uka. I de seks ukene prosjektet pågikk, skrev de blogg for å inspirere andre.

- Det ble en «kick-start» på å få en sunnere familie, sier Linda.

Godt utgangspunkt 17 prosent av guttene og 22 prosent av jentene i norske tredjeklasser har overvekt eller fedme, ifølge Folkehelseinstituttet. Vi spiser rundt 5 kilo frossenpizza hver i året og familier på Østlandet spiser pølser til middag rundt 34 ganger i året, ifølge Stabburet og matprat.no.

Personlig trener og forfatter Anne Marte Handal Sneve applauderer alle som gjør en innsats for å få en sunn familie.

- Sunne familier etablerer et veldig godt utgangspunkt for barna seinere i livet. I tillegg vil en de få mer energi og overskudd og ikke minst samhold. Å være i aktivitet sammen er sosialt og dyrker familiefellesskapet, sier hun.

Hun ser at barns hverdag har endret seg. Spesielt tilbringer mange ungdommer mye tid foran pc-en og TV-en.

KUTTER SELV: Edward (10) og Liam (5) spiser mer når de får kutte opp frukt og grønnsaker selv. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET
KUTTER SELV: Edward (10) og Liam (5) spiser mer når de får kutte opp frukt og grønnsaker selv. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET Vis mer

- Fysisk aktive foreldre er rollemodeller. Engasjer dere i barnas fysiske helse gjennom å legge ned makstid på TV- og datatid og motivér heller til aktivitet, sier Sneve.

Gode råd fra Sneve finner du også nederst i saken.

Dirigere barna De tre største endringene familien Kling gjorde var å spise frukt og grønt til hvert måltid, lage mat fra bunnen av og å begrense mengden usunn mat og godteri.

- Jeg tror ikke vi kan si at vi har omvendt barna, men vi har dirigert. Voksne har et ansvar. Det er vi som bestemmer, sier Werner.

Utfordringer Den største utfordringen er at tida er knapp, mener Linda og Werner. De har ofte ikke mer enn 15 minutter til å lage middag, før de farter videre på aktiviteter.

BÆR I HAGEN: Liam, Linda og Edward koser seg med is og bær etter at de har plukket rips i hagen. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET
BÆR I HAGEN: Liam, Linda og Edward koser seg med is og bær etter at de har plukket rips i hagen. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET Vis mer

- Vi fant heldigvis fort ut at det ikke tar mye lenger tid å inkludere grønnsaker i måltidet, sier Linda.

- Men det koster å være sunn i Norge. Da vi holdt på med prosjektet vårt, økte vi matbudsjettet med 500 til 600 kroner i uka. Men det var verdt det. Når du spiser sunnere, skjer det noe med hele deg. Både mentalt og fysisk, sier hun.

Slankere Etter at den aktive familien la om kostholdet, har både voksne og barn vært gladere mer energiske og konsentrerte.

- Og jeg har alltid vært en godtegris, men jeg mistet lysten da vi la om, sier Linda.

Hun har også merket stor forandring på fasongen. Linda slet med å få bort magen etter å ha lagt på seg 30 kilo da hun gikk gravid med Liam. Da hun snudde kostholdet, trakk magen seg inn og var ikke lenger oppblåst.

Kroppspress Mens andre unger ville fått vann i munnen av ordet «seigmenn», himler Liam med øynene når mamma nevner det. Likevel har han begynt å få smaken på annet godteri.

- Det er greit. Hvis vi kutter ut alt, tror jeg at det kan ende med at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste, sier Linda.

Familien er redd for kroppspresset barn blir utsatt for i dag og klager derfor minst mulig over egen vekt foran ungene. De kommer ikke til å slutte å spise litt godis og pannekaker til middag innimellom.

KONKURRERER: Edward, Liam, Werner og Linda Kling har konkurranser i hagen hver dag.   Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET
KONKURRERER: Edward, Liam, Werner og Linda Kling har konkurranser i hagen hver dag. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES/DAGBLADET Vis mer

- Det skal være lov å skeie ut, sier Linda.

Liam Kling liker å klartre i trærne i hagen.   Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
Liam Kling liker å klartre i trærne i hagen. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media