Få maksimalt ut av ukas langtur

Slik forbedrer du kroppens evne til å bevege seg over lengre tid i høyere fart.

ROLIG TEMPO: – Vi prater underveis, og holder det gående mellom to og fire timer, sier trioen Mikael Gunnulfsen, Runar Skaug Mathisen og Ånund Lid Byggeland i Team Telemark. Her i rolig tempo på Sjusjøen, Lillehammer. Foto: Kristin Roset
ROLIG TEMPO: – Vi prater underveis, og holder det gående mellom to og fire timer, sier trioen Mikael Gunnulfsen, Runar Skaug Mathisen og Ånund Lid Byggeland i Team Telemark. Her i rolig tempo på Sjusjøen, Lillehammer. Foto: Kristin Roset Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Langrennsgutta fra Team Telemark har akkurat gjennomført to og en halv time rolig langtur i vakre omgivelser på Nordseter og Sjusjøen. Selv om de kjenner kroppene sine godt, og vet hvilke fart som er rolig, følger de med på pulsen. For er det noe som er viktig på rolige langturer, er det nettopp intensitetsstyring.

Hold farten nede

- Trener du mye, er det desto viktigere å holde farten nede. Vi prater underveis, og holder det gående mellom to og fire timer, sier trioen Mikael Gunnulfsen, Runar Skaug Mathisen og Ånund Lid Byggeland. De satser for fullt på langrenn, men innenfor litt forskjellige områder. Den ene på sprint, den andre som allrounder og den tredje på langløp. Likevel er langturene den aller viktigste treningsformen. Over 90 prosent av treningene foregår i sone 1.

Du kan nå betale med

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer