Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Få mer ut av elbilen

Slik unngår du flatt batteri.

TYNER STRØM: Øyvind Lune er ekspert på å få maksimalt ut av elbiler. Her kan du lese hans tips for å øke kjørelengden. Foto: Egil Nordlien, HM Media
TYNER STRØM: Øyvind Lune er ekspert på å få maksimalt ut av elbiler. Her kan du lese hans tips for å øke kjørelengden. Foto: Egil Nordlien, HM Media Vis mer


Rundt 7500 elbiler glir lydløst rundt på norske veier. Bak rattene sitter førere som tidvis kaster nervøse blikk på displayet. De har rekkeviddeangst. For selv om de færreste er bekymret over begrenset rekkevidde til daglig, melder uroen seg gjerne når elbilen må strekke skikkelig på bena.

Og en elbilists mareritt er at batteriene brått og for tidlig går tomme, og etterlater sjåføren i veikanten, til skadefro flir fra forbipasserende på fossilt brennstoff.

Men det finnes råd!

Elbil-frelst
Vi inviterte landets kanskje mest rutinerte batteri-tyner til å kjøre en fulladet Nissan Leaf for å vise oss hvordan man kan komme lenger med fornuft og en lett høyrefot, og for gode råd om god elbil-atferd ellers.

Øyvind Lunde (47) er Elbil-frelst elektriker, og fast tester («Lundetesten») av batteribiler på Norsk Elbilforenings nettside elbil.no.
159 kilometer, anslår automatikken at vi skal kunne kjøre når vi sklir ut fra Nydalen i Oslo. Men allerede her er det viktig å være på vakt. For dette er bare et estimert tall.

- Man må ta med i betraktning at bilen selv ikke aner hvordan du kommer til å kjøre, eller hvordan terrenget ser ut dit du skal. Den vil alltid se seg tilbake, og anta at resten av ruta blir tilnærmet likt strekningen du har gjort unna, forklarer Lunde.

Tåler mindre
Derfor er det så viktig å være klar over at forventet rekkevidde — som i biler med fossilt brennstoff — påvirkes kontinuerlig gjennom en biltur, og at du kan få deg en lei overraskelse om du ikke er våken. Viser displayet at du har batterikapasitet til fem kilometer, og du er rolig fordi du bare skal kjøre to, kan det likevel gå galt — hvis de to er i en bratt oppoverbakke.

- Et batteri som er nesten tomt tåler dessuten mindre belastning, så kjør særlig pent og årvåkent mot slutten av ladetiden. Det er bedre å kjøre sakte og komme fram, enn å kjøre på og komme to timer for seint, som Lunde sier retorisk.

KJØR SMART: Med fornuftig kjøring øker du rekkevidden på elbilen betraktelig. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
KJØR SMART: Med fornuftig kjøring øker du rekkevidden på elbilen betraktelig. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Fart betyr mye

Vi kjører mot Østfold, medbringende energi som tilsvarer 2,4 liter diesel, og med girkassa i vanlig «Drive». Ganske snart svinger vi av mot Ytre Enebakk. Terrenget er lett kupert, og fartsgrensen er som oftest 60 km/t. En fart elbilen liker.

- Luftmotstanden øker proporsjonalt med farten, så fart betyr mye for strømforbruket. På motorvei velger jeg samme fart som tungtransport, hvis poenget er maksimal rekkevidde, informerer eksperten.

Han ser hele tiden langt framover og kjører planmessig, med flyt, og legger vekt på å ha et rolig høyreben. En måte å kjøre på som er fornuftig og miljøvennlig, uansett drivstoff. Men hva med bremsing og regenerering av energi?

- Regenerering av energi er oppskrytt; du får lite energi tilbake. Så ikke bland det inn i vurderingen av hvor langt du kan komme. Den lengste rekkevidden oppnås alltid når du kjører så pent at du ikke bruker mer energi enn akkurat nødvendig for å komme fram.

- Andre ting det er greit å være klar over?

ØKONOMISK KJØRING: Rekkevidde på opptil 152 kilometer.
ØKONOMISK KJØRING: Rekkevidde på opptil 152 kilometer. Vis mer

- Forbikjøringer krever mye energi, og det samme gjør klimaanlegget. Noen skrur også av lys og dropper radio, men det har lite for seg. Lys er påbudt og drar dessuten lite strøm, og det samme gjør en radio.

Kjenn din bil
At estimert gjenværende rekkevidde kan være et usikkert tall, opplever vi selv da det i løpet av noen få kilometer faller fra 130 til 103. For så å begynne å stige igjen. Idet vi passerer ti mil, mener systemet at vi skal klare syv mil til. Og 17 mil uten lading er det neppe mange som har klart i en Leaf. Men fra Son og innover mot Oslo velger vi motorveien, og selv med edruelige 90 km/t synker estimert gjenværende rekkevidde raskt.

Tilbake i Nydalen har vi kjørt 143 kilometer, og har cirka syv igjen, ifølge displayet. Femten mil, totalt. To mil mer enn vi selv klarte, under vår test av Leaf tidligere i år.

Og Øyvind Lunde har et siste universalråd å komme med til brukere av elbiler.

- Det handler til syvende og sist om å lære sin egen bil å kjenne. Min egen Think kjenner jeg så godt at jeg alltid vet nøyaktig hvor langt jeg kan kjøre. På den måten har jeg kvittet meg med rekkeviddeangsten.

UØKONOMISK KJØRING: Rekkevidde på 103 kilometer.
UØKONOMISK KJØRING: Rekkevidde på 103 kilometer. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media